Wraz z Harnasiem zadecydowaliśmy, ze powstanie nowy, wolny od syfu temat o tej firmie. Miłego czytania
Pekaes jest najstarszym i największym czysto polskim przewoźnikiem międzynarodowym. Firma powstała w 1958 roku jako PMPS (Przedsiębiorstwo Międzynarodowych Przewozów Samochodowych) PEKAES, swiadczyła usługi na rzecz polskiego handlu zagranicznego. Był to spory w przełom w stosunku do komunistycznej polityki całkowitej izolacji kraju. Pierwszymi pojazdami we firmie było 10 Magirusów Saturn (145) i Jupiter (195) z przyczepami z obrotnicą. Baza znajdowała się na Woli w Warszawie. Pierwsze trasy pojazdy wykonywały do górzystej Szwajcarii (prasa szwajcarska pisała o najeździe komunistów ma ich kraj) obarczone ładunkami głównie mąki ziemniaczanej. Na powrocie ładowano różne towary drobnicowe. W 1961 roku firma liczy już 21 pojazdów w tym 5 zestawów chłodniczych. Autostrady zaczęły dopiero powstawać, a punkty graniczne przypominały senne peryferyjne miasteczka.
Lata 60'te upływają pod znakiem poszerzania bazy taboru (pojawiły się wozy takie jak Saviem JM240, Volvo F88/89 czy Pegaso 208) do ok. 200 sztuk oraz wykonywaniem kursów do coraz większej ilości krajów (w tym do Niemiec, Austrii, Francji, Włoch, Hiszpanii).
W lata 70'te firma wchodzi z flotą 220 żółtych jednostek. Był to czas wielkiego rozwoju gospodarczego, który nie ominął transportowego monopolisty. W 1972 roku bazę przeniesiono do Błonia, (w którym znajduje się do dziś) zarząd jednak przeniósł się z powrotem do Warszawy na ul. Siedmiogrodzką, bo kilkugodzinne czekanie na połączenie telefoniczne dezorganizowało pracę przedsiębiorstwa. W połowie lat 70'tych doszło do podpisania kontraktów na wykonywanie jazd na Bliski Wschód. Była to istna żyła złota, a sama firma była sprawnie zarządzana przez znanego w całej Europie Juliusza Kowalika. Rozszerzano tabor w zastraszającym tempie. Pod koniec lat 70'tych tabor skłądał się z ponad 1300 zestawów drogowych! Trzon stanowiły Volvo F88/89 (później także F12), Renault-Berliet TR305 oraz Fiat NT, w większości pojazdy wyposażono w... klimatyzacje. Miesięcznie na Bliski Wschód firma wysyłała nawet 400 do 500 pojazdów! Powstały nowe zajezdnie w Słubicach, Szczecinie i Śremie. Wynajęto bazy w Czechowicach i Starachowicach. Przyjęto zasadę wymiany taboru co 7 lat (z reguły auta miały wtedy ponad 800 tys. km), a więc średnia wieku nie przekraczała 3 lat!
Popyt na transport był tak wielki, że na początku lat 80'tych stworzono tzw. "patronat" i międzynarodowe zlecenia Pekaesu dostawały inne firmy, np. PKS czy Transbud. Firma wypracowała sobie ogromną renomę wszędzie, gdzie tylko się pojawiła. Sovtransavto wzorował się na Pekaesie. W 1982 roku firmę przekształcono w spółkę akcyjną, która oprócz przewozów zajęła się także spedycją. Do tej pory korzystano z usług C. Hartwig, który podlegał Ministerstwu Handlu Zagranicznego. Placówki Pekaesu powstały nimal w każdym kraju. Od Sofii po Londyn, od Malmo po Padwę. Pojawiła się pierwsza konkurencja - wozy PLO, Hartwiga i Hortexu, ale do końca lat 80'tych Pekaes utrzymuje rolę głównego przewoźnika międzynarodowego i przypada mu ponad 80% zezwoleń innych krajów na wjazd (Hortex otrzymał 3,68%, PLO 3,48% a inni ok. 10% - dane z 1987 roku). Tabor Pekaes składał się z doskonale nam znanych Iveco/Fiat TurboStar, Volvo F12, Mercedesów NG/SK czy Renault R. Na próby trafiły także Fordy Transcontinental z motorami Cumminsa. Jednostki ciągnione to na ogół chłodnie i plandeki, ale były też ubraniówki, cysterny spożywcze i pojazdy do transportu żywca oraz autotransportery.
Lata 90'te to czas rosnącej konkurencji i kolejek na granicach. W 1991 roku firma stała się holdingiem, a zajezdnie spółkami. Następne zmiany to końcówka lat 90'tych. Nazwę holdingu zmieniono na PEKAES S.A, a Pekaes Transport S.A. w Błoniu stał się jedyną spółką zajmującą się transportem. Wchłonął spółki ze Sremu i z Czechowic i Słubic, a jeszcze prędzej ze Szczecina. Główny cel tej zmiany to zmniejszenie kosztów i lepsze zarządzanie firmą. Tabor uległ zmniejszeniu do ok. 600 jednostek. Opierał się głównie na Mercedesach SK oraz Actros, Volvo FH12, Renault Major i Magnum oraz Iveco EuroTech.
Poczatek XXI wieku to połączenie oddziału spedycyjnego - Multi Spedytor z Pekaes Transport i powstanie jedego PEKAESu oraz dalsza konsolidacja spółek. Pojawiają się wozy nowej generacji - Iveco Stralis 430, Mercedes Actros MPII 1841 oraz Renault Magnum 440 E-tech i Premium 420dCi. W większości są to pojazdy typu low-deck. Naczepy to chłodnie oraz plandeki. W 2005 roku część udziałów zostaje przejęsta przez AJK Menagment, co owocuje nowym zarządem i rozwojem przewozów drobnicowych oraz licznymi planami zmian, które obecnie wprowadzane są w życie i wychodzą firmie na dobre. W 2005 roku kupiono 24 sztuki Renault Magnum 480DXi, 25 Volvo FH12 460 GlobetrotterXL oraz 30 Iveco Stralis 480AS. Wszystkie trworzą zestawy mega. Firma zainwestowała także w system łączności satelitarnej - Qualacomm.
Nagród zebranych przez Pekaes czy ładunków jakie przewiózł wymieniał nie będę - podam link:
http://www.pekaes.com.pl/index.php?opti ... Itemid=306
A teraz "do dzieła", proszę abyście w temacie przedstawiali zdjęcia
SWOJEGO autorstwa.