Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 22 lip 2007, 19:35

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 04 gru 2005, 11:11
Posty: 155
GG: 3235417
Lokalizacja: Legionowo

W zwiazku z dzisiejsza tragedia chcialbym sie dowiedziec od bardziej doswiadcoznych kierowcow autobusow tudziez ciezarowek w jakis sposob hamowac w sytuacji gdzie zjezdzamy ze wzniesienia?

_________________
http://www.fan4truck.bo.pl


Tytuł:
Post Wysłano: 22 lip 2007, 19:45

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 20 cze 2007, 19:21
Posty: 14
GG: 0
Lokalizacja: Kraków

Hm.... ja nie jestem kierowcą autobusu. Ale kiedyś pytałem się kierowcy z 35 letnim doświadczeniem. Powiedział że są dwie najważniejsze żeczy:
- jechać z zaleceniami znaków drogowych
- hamować przed zakrętem. Bo jak będziesz hamować na zakręcie do ktoś ci wjedzie poprostu w tył.

Mądry temat !
Taka szkoła Wagi Ciężkiej.

_________________
www.transportmedia.pl - portal transportu drogowego


Tytuł:
Post Wysłano: 22 lip 2007, 20:15

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 04 gru 2005, 11:11
Posty: 155
GG: 3235417
Lokalizacja: Legionowo

W wiekszosci ciezarowek jest Retarder nie wiem czy takowy znajduje sie tez w aytobusach, ale czy jest jakas powiedzmy instrukcja hamowania przy pomocy retardera? Czy np. nie mozemy hamowac jendoczesnie retarderem i hamulcem roboczym?

_________________
http://www.fan4truck.bo.pl


Tytuł:
Post Wysłano: 22 lip 2007, 20:51
Awatar użytkownika

Użytkownik

Online

Online

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6328
Lokalizacja: Wrocław

hamujemy przeważnie nogami.

przy zjeździe ze wzniesienia, które jest długie należy jechać na biegu pozwalającym na używanie hamulca zasadniczego z umiarem. jeżeli pojazd jest wyposażony w zwalniacz to jest ułatwienie.

różnica w hamowaniu pojazdem ciężarowym a autobusem polega na tym, że w ciężarówce można hamować jednostajnie, natomiast wioząc pasażerów trzeba tak hamować, aby to jak najmniej odczuli.
czyli najpierw ostrzej potem stopniowo coraz słabiej aby nie odczuli momentu zatrzymania.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Tytuł:
Post Wysłano: 22 lip 2007, 21:10

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 11 wrz 2006, 16:50
Posty: 1136

Cytuj:
hamujemy przeważnie nogami.
Przeważnie, bo w niektórych ciężarówkach znajduje się ręczny hamulec naczepowy.


Tytuł:
Post Wysłano: 22 lip 2007, 22:03

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 29 sty 2007, 22:20
Posty: 88
GG: 6134783
Lokalizacja: Kraków

Cytuj:
W wiekszosci ciezarowek jest Retarder nie wiem czy takowy znajduje sie tez w aytobusach, ale czy jest jakas powiedzmy instrukcja hamowania przy pomocy retardera? Czy np. nie mozemy hamowac jendoczesnie retarderem i hamulcem roboczym?
W autobusach też znajduje sie retarder. Można hamować jednocześnie hamulcem zasadniczym i retarderem, lecz w niektórych pojazdach jest możliwość ustawienie automatycznego retardera na zasadzie że jeśli lekko naciskamy pedał hamulca to załącza się retarder, a jeśli mocniej to działa zasadniczy ham. Z tego co wiem to retarderem nie powinno się hamować jednostajnie do zatrzymania, ewentualnie w nagłych sytuacjach :wink:


Tytuł:
Post Wysłano: 23 lip 2007, 8:01

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 09 lut 2007, 9:02
Posty: 26
Lokalizacja: piotrków tryb

Fafal , 90% sprzedawanych w Polsce nowych cięzarówek nie ma retardera. Najwięcej pojazdów z retarderem sprzedaje Scania. Natomiast u innych producentów to rząd kilku procent.


Tytuł:
Post Wysłano: 23 lip 2007, 9:30
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 17 cze 2007, 12:28
Posty: 261
Lokalizacja: Głogów

We wszyskich nowych ciężarówek widzę retarder nie możliwe że by nie było w ciężarówkach tego a w jakimś nagłym przypadku czym bedziesz hamował nogami :?: :?: :!:


Tytuł:
Post Wysłano: 23 lip 2007, 11:06
Awatar użytkownika

Użytkownik

Online

Online

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6328
Lokalizacja: Wrocław

tak jak wspomniał kolega Zenon zwalniacze są jeszcze zjawiskiem rzadkim w pojazdach ciężarowych i autobusach sprzedawanych w Polsce.

dodatkowo te urządzenia nic nie pomogą w "nagłym przypadku" przytoczonym przez kolegę Patryczka1202, przeznaczone są do wyhamowywania pojazdu lub zespołu pojazdów podczas długich zjazdów ochraniając układ hamulcowy przed długotrwałym hamowaniem co może skończyć się brakiem skuteczności.

proszę pamiętać, że po takich drogach jeszcze nie tak dawno zjeżdżało się pojazdami o podobnej masie, ale o silniku o mocy 280KM. wymagało to dużych umiejętności, ale można to zrobić bezpiecznie. kosztuje to duzo czasu.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Tytuł:
Post Wysłano: 23 lip 2007, 14:36

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 09 lut 2007, 9:02
Posty: 26
Lokalizacja: piotrków tryb

Patryczek 1202, niestety retarder w nowych ciężarówkach sprzedawanych w Polsce jest rzadkością. Dla przykładu w Niemczech, 58 procent sprzedanych ciężarówek w 2006roku, było wyposażonych w retarder.Jeżeli chodzi o autobusy to w Niemczech każdy nowy autobus turystyczny i międzymaistowy wyposażony jest w retarder. W polsce niektóre firmy transportowe powoli też przekonują się do retarderów, chodź bardzo powoli. W Polsce głównie zagraniczne firmy mające przedstawicielstwa w Polsce używają pojazdów z retarderami np. Ricoe, Rosner. Najważniejszą zaletą retarderów jest podniesienie bezpieczeństwa, ale również aspekt ekonomiczny jest tutaj ważny. Koszt retardera przy zakupie nowego pojazdu zwraca się szybko, jeżeli kierowca umiejętnie go używa. Retarder wraz z hamulcem silnikowym jest w stanie przejąć 70-80% wszystkich hamowań, oszczędzając klocki i tarcze. troszkę się rozpisałem , nie zanudzam.


Tytuł:
Post Wysłano: 23 lip 2007, 14:46

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 04 gru 2005, 11:11
Posty: 155
GG: 3235417
Lokalizacja: Legionowo

zenon nie nie przynudzasz, az milo sie czyta.

_________________
http://www.fan4truck.bo.pl


Tytuł:
Post Wysłano: 23 lip 2007, 14:57
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 20 maja 2007, 12:45
Posty: 408
Lokalizacja: (Z)Dolny śląsk

A czy mi się retarder nie myli ze zwalniaczem czyli np. w autobusie pod kierownicą jest tak dźwigienka która się przestawia i autobus stopniowo zwalnia???? (wiem że to pytanie dla was, kierowców z doświadczeniem na pewno świetne no, ale...)

_________________
Semper Fidelis


Tytuł:
Post Wysłano: 23 lip 2007, 15:13

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 09 lut 2007, 9:02
Posty: 26
Lokalizacja: piotrków tryb

Młodygniewny, retarder to z francuskiego, w tłumaczeniu na polski zwalniacz. Przyjęło się nazywać retarderem osobne urządzenie, dodatkowo montowane na skrzynii, bądź w miejscu łożyska podporowego wału przegubowego (tzw.wolna zabudowa). Ta dźwignia, o której mówisz jest od retardera bądź hamulca silnikowego w zależności jak jest pojazd wyposażony. Dla przykładu, w Actrosie ta sama dźwignia może mieć 2 stopnie (sam hamulec silnikowy), lub 5 stopni (hamulec silnikowy + retarder), jeżeli pojazd ma zabudowany retarder.


Tytuł:
Post Wysłano: 23 lip 2007, 15:50
Awatar użytkownika

Użytkownik

Online

Online

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6328
Lokalizacja: Wrocław

opłacalność zakupu pojazdu z retarderem jest widoaczna w firmach, które jeżdżą na Włochy. przy przejeździe przez Alpy urządzenie to tak skutecznie wspomaga układ hamulcowy, że pomijając oczywisty czynnik bezpieczeństwa, klocki hamulcowe i tarcze zużywają się 2 x wolniej.
inaczej mówiąc jeżeli auto jedzi na Włochy i nie ma retardera, to po 300 000km ma popękane tarcze..

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Tytuł:
Post Wysłano: 23 lip 2007, 16:40

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 29 mar 2007, 18:37
Posty: 139
GG: 1
Samochód: Daf Euro 6 SSC
Lokalizacja: Oława/okolice

u nas w Setrze nie ma retardera ale jest Telma(jeżeli sie nie myle i ma 4 stopnie siły hamowania) zamontowana na skrzyni biegów koło wału napędowego i zmniejsza jego obroty po załączeniu. A co do retardera to podobno nie wolno na śliskim nim hamować :?: Bo kiedyś Taty kolega jechał nowym Volvo(autobus) i na zakręcie podczas deszczu włączył retarder i jeszcze szybciej znalazł sie w rowie :/ i na szczęście nic mu sie nie stało.


Tytuł:
Post Wysłano: 23 lip 2007, 17:44

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 09 lut 2007, 9:02
Posty: 26
Lokalizacja: piotrków tryb

Ostry, Telma to tez retarder, tylko, ze elektomagnetyczny w przeciwienstwie do hydraulicznych (Voith, ZF).
W pojazdach z ABS sterownik retardera dostaje sygnal z ABS-u i odlacza automatycznie retarder w momencie poslizgu, wlasnie po to by uniknac takich sytuacji. Tak przynajmniej jest w retarderach Voith. Co to za model tej Setry, ze ma Telme? W Setrze jak i Mercedesie w standardzie idzie Voith.

[ Dodano: Pon, 23.07.2007, 16:50 ]
W Hiszpanii tez ciezko znalezc pojazd bez retardera na ich rynku wtornym.


Tytuł:
Post Wysłano: 23 lip 2007, 18:04
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 lut 2007, 20:57
Posty: 1532
Samochód: fabia

Cytuj:
A co do retardera to podobno nie wolno na śliskim nim hamować Question
Zauważ, że retarder hamuje tylko oś przenoszącą napęd na jezdnię. Efekt jest więc podobny do lekkiego pociągniecia hamulca ręcznego w samochodzie osobowym. Wjedź sobie kiedyś na lód i spróbuj ;)

_________________
Czerwone i bure


Tytuł:
Post Wysłano: 23 lip 2007, 20:07

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 19 kwie 2006, 20:12
Posty: 621
GG: 8765643
Lokalizacja: Lublin

Mimo ze jeszcze nie jezdze to mysle ze kazdy z przyszlych kierowcow wie ze jezdzic na luzie absolutnie nie wolno. Wsrod kierowcow mowi sie ze z gorki zjezdza sie na takim biegu na jakim sie pod nia wjezdzalo. Wiadomo ze w nowych samochodach sa rozne udogodnienia wspomagajace hamulce zasadnicze ale rowniez trzeba uzywac ich z glowa. W sytuacji krytycznej tak jak w tej we Francji gdzie swiadkowie mowili ze autobus jechal kolo 70 km/h i chcial pokonac zakret okolo 90 stopni nic juz nie pomoze. Nic nie zastapi naszego rozumu i o tym trzeba pamietac.

_________________
"... gdy w przyszłości wnuk przy kominku zapyta mnie: Dziadku, a co Ty w życiu robiłeś??? Odpowiem, że to, co najbardziej kochałem - JEŹDZIŁEM ..."


Tytuł:
Post Wysłano: 23 lip 2007, 22:10
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 06 maja 2007, 17:40
Posty: 2084
GG: 1
Samochód: Jelcz 105 ;P
Lokalizacja: DK94

Cytuj:
W pojazdach z ABS sterownik retardera dostaje sygnal z ABS-u i odlacza automatycznie retarder w momencie poslizgu, wlasnie po to by uniknac takich sytuacji. Tak przynajmniej jest w retarderach Voith. Co to za model tej Setry, ze ma Telme? W Setrze jak i Mercedesie w standardzie idzie Voith.
Podobie rzecz ma się w Scanii, jak włączysz retarder czujniki ABS działają na osi ciągnącej i gdy koła zaczynają tracić przyczepność to delikatnie odpuszczają retarder ale nie całkowicie, to jest tak jak przy zwykłych hamulcach z ABS gdy koła zaczynają się blokować to ABS delikatnie odpuszcza hamulec.
Nie jestem pewien ale chyba retarder jest wymagany przy ADR-ach, a ABS to już napewno.

_________________
Wysłano z budki telefonicznej...

Za Roburem wszyscy sznurem...


Tytuł:
Post Wysłano: 24 lip 2007, 12:54

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 29 mar 2007, 18:37
Posty: 139
GG: 1
Samochód: Daf Euro 6 SSC
Lokalizacja: Oława/okolice

Cytuj:
Co to za model tej Setry, ze ma Telme? W Setrze jak i Mercedesie w standardzie idzie Voith.
Setra S 215 HM pod moim postem jest link do do działu Garaż gdzie możesz ją sobie obejrzeć. :wink: Może jest w niej telma gdzyż to auto nie posiada ABS-u :| (2 lat nam zabrakło żeby zaczeli montować seryjnie :evil: )


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 44 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: