Samochody ciężarowe serii Star-660 są wersjami rozwojowymi Stara-66 (w dużym stopniu zunifikowanego z szosowym Starem-21), produkowanego dla potrzeb Wojska Polskiego od 1958 roku. W 1965 roku uruchomiono produkcję Stara-660 M1, w którym zastosowano m.in.: silnik o większej mocy niż w pierwowzorze, szersze koła, inny układ sterowania blokadami mechanizmów różnicowych oraz zmodernizowane: zawieszenie, układ kierowniczy i hamulcowy. Z kolei wersją Stara-660 M1 był Star-660 M2 (produkowany od 1968 roku), różniący się szczegółami konstrukcyjnymi niektórych układów i zespołów (np. układu hamulcowego i instalacji pneumatycznej), a ponadto przystosowano go do głębokiego brodzenia.
Star-660 ma klasyczny układ konstrukcyjny. Metalową kabinę kierowcy wyposażono w składaną szybę przednia, zdejmowane, brezentowe nadstawki drzwi oraz składany, brezentowy dach, który w toku eksploatacji zastąpiono metalowym (również składanym), pozostawiając brezentowe boczne ścianki. Częściowo metalowa skrzynia ładunkowa ma pod bocznymi, składanymi ławkami - wnęki z błotnikami kół tylnych. Od góry skrzynię osłonięto plandeką (rozpinaną na zdejmowanych pałąkach), która ma otwieraną tylną ścianę. Pomiędzy kabiną kierowcy i skrzynią ładunkową umieszczono uchwyt koła zapasowego i kosz na cztery kanistry.
Pojazd jest napędzany silnikiem benzynowym, do którego dostęp zapewnia zdejmowana osłona wewnątrz kabiny kierowcy. Skrzynia rozdzielcza ma przystawkę odbioru mocy do napędzania wyciągarki, usytuowanej za zderzakiem przednim. Niewielką liczbę Starów-660 M2 wyposażono w silnik wysokoprężny S-530 lub S-359, oznaczając je Star-660 D.
Samochód ciężarowy STAR 660 (wnętrze)
Samochody skrzyniowe występują również w wersjach specjalistycznych, np. jako wóz amunicyjny polowych wyrzutni rakietowych BM-21 i zestaw przeciwlotniczy z 14,5 mm karabinem maszynowym PKMZ-2.
Oprócz samochodów skrzyniowych produkowano liczne wersje wyspecjalizowane, w tym pojazdy parku pontonowego PP-64, zawierającego samochody AP-64 - do przewozu sekcji pontonowych oraz BP-64 - do przewozu pontonów brzegowych (ostatni ma wydłużoną, czteroosobową kabinę; taką kabinę miały też niektóre pojazdy ciężarowe). Inne pojazdy specjalne to: dźwigi R-061 i ŻSH-6S (z wydłużoną kabiną, mieszczącą w tylnej części stanowisko operatora dźwigu), koparka K-407B, most towarzyszący SMT-1, cysterny, instalacja rozlewcza do odkażania IRS.
W bogatej gamie pojazdów specjalnych wykorzystano zamknięte, metalowe nadwozie typu 117 AUM, montowane za kabiną kierowcy (w konsekwencji koło zapasowe przeniesiono pod tylną część ramy podwozia, a kosze na dwa kanistry - pod nadwozie). Spośród nich na uwagę zasługują m.in.: autobus sztabowy AS-2; sala opatrunkowa; ruchomy zespół operacyjny; kabina rachmistrzów meteorologicznej stacji radiolokacyjnej Ludwik; stacje radioliniowe: R-404 i R-405; filtr do wody FSW-8000; piekarnia polowa XCN-1 B; pralnie wodne i chemiczne oraz ruchome warsztaty: obsługi pojazdów B/Panc i B-2/Sam, frezarsko-wiertarski typ 541; kowalsko-spawalniczy typ 543; obsługi smarowej WOS; elektromechaniczne RWEM i RWEM-r; artyleryjskie: typ 537, RWA, A-2 i A-5; naprawy broni strzeleckiej typ 551 i RWS; naprawy sprzętu optycznego RWO; naprawy sprzętu łączności Ł-2; naprawy sprzętu medycznego R/Med i M/Med.; naprawy butów, umundurowania i sprzętu kulturalno-oświatowego itp. Natomiast do obsługiwania i napraw sprzętu radiolokacyjnego służą m.in.: stacje kontrolno-pomiarowe SKN-6D i warsztaty WRL-60 i WRL-80. Opracowano również dla Stara-660 specjalne nadwozie składane, którego powierzchnia wewnętrzna zwiększa się prawie trzykrotnie po wysunięciu jego bocznych części. Zabudowano w nim m.in. salę operacyjną, łaźnię polową i pomieszczenie sztabowe.
Pod koniec lat dziewięćdziesiątych XX wieku w Wojskowych Zakładach Remontowych w Siemianowicach Śląskich opracowano projekt modernizacji pojazdów Star-660 M1/M2 do wersji Star-660 M3, wyposażonej m.in. w nowy układ napędowy (z silnikiem wysokoprężnym IVECO).
Wyciągarka
Dane taktyczne-techniczne
Przeznaczenie: samochód ciężarowy, terenowy
Liczba miejsc w kabinie: 2
Układ jezdny: 6x6
Masa własna: 5800 kg
Ładowność maksymalna: 4000 kg (w terenie 2500 kg)
Długość: 6,594 m
Szerokość: 2,4 m
Wysokość: 2,875 m
Prześwit: 0,29 m
Rozstaw kół: 1,86 m
Rozstaw osi: 2,858 + 1,200 m
Prędkość maksymalna (na drodze): 73 km/h
Pojemność zbiornika paliwa: 2x150 dm3
Głębokość brodzenia: 1,8 m (Star-660 M2)
Typ i pojemność silnika: benzynowy, sześciocylindrowy S 47; 4,689 dm3
Moc silnika: 77 kW (105 KM) przy 3000 obr./min
Skrzynia biegów: sterowana ręcznie; 5 biegów do przodu, 1 - wsteczny
Sprzęgło: suche jednotarczowe
Skrzynia rozdzielcza: dwuprzełożeniowa
Układ kierowniczy: z przekładnią kierowniczą śrubowo-kulkową
Średnica zawracania: 22,16 m
Zawieszenie: przód - resory piórowe i amortyzatory, tył - odwrócone resory piórowe
i drążki reakcyjne
Opony: 12.00x80 Instalacja elektryczna: 12V
Wersje: Star-66, Star-660 M1, Star-660 M2, Star-660 M3, Star-660 D oraz wersje specjalistyczne
http://softland.com.pl