Strona 1 z 1 [ Posty: 18 ]
Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 06 lis 2008, 18:59

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 31 paź 2008, 15:22
Posty: 205
GG: 4667666
Samochód: Mercedes Vario 814

Witam

Brat ma DG, ja mam certyfikat kompetencji (oraz pełnomocnictwo od brata na transport) i prawko odpowiednie. Zatem aby nie mnożyć kosztów chcę jeździć bez żadnych umów o pracę, zlecenie itp. Czy da się? Bo czytałem gdzieś w przepisach o kierowcy nie zatrudnionym w przedsiębiorstwie... Ewentualnie jak to rozwiązać w najprostszy sposób - umową o dzieło np?


Post Wysłano: 06 lis 2008, 20:21

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 01 kwie 2007, 16:40
Posty: 1200
Lokalizacja: Bełchatów

Co to znaczy "pełnomocnictwo od brata na transport"? Na używanie samochodu?

_________________
ego


Post Wysłano: 06 lis 2008, 20:27

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 30 lip 2008, 14:09
Posty: 144
GG: 7250824
Samochód: Mercedes 814D

O, fajny temat, pozwolę się podpiąć, bo tytuł idealnie pasuje do mnie. :wink:
U mnie sytuacja wygląda następująco. Mój Tato posiada firmę zajmującą się produkcją różnych rzeczy z drewna. Ja z racji swojego wieku (18l) jeszcze chodzę do szkoły. Jednak czasem zdarzy się, że wsiądę do ciężarówki i pojadę po towar. Ciężarówką przewozimy ładunki na potrzeby własne. Charakter mojej pracy jest "hobbystyczny", czyli mówiąc krótko jeżdżę za free. No i pytanie mam jak u kolegi.
Cytuj:
Zatem aby nie mnożyć kosztów chcę jeździć bez żadnych umów o pracę, zlecenie itp. Czy da się? Bo czytałem gdzieś w przepisach o kierowcy nie zatrudnionym w przedsiębiorstwie... Ewentualnie jak to rozwiązać w najprostszy sposób - umową o dzieło np?[*]

_________________
Nie, nie mam 13 lat...


Post Wysłano: 06 lis 2008, 20:37

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 01 kwie 2007, 16:40
Posty: 1200
Lokalizacja: Bełchatów

Myślę,że to nie to samo.Syn ,jako współpracujący członek rodziny będący na utrzymaniu ojca, będzie raczej inaczej potraktowany niż brat.
Zaś przewóz na potrzeby własne podlega dość rygorystycznym przepisom,także jeśli chodzi o kierowcę.Sugeruję najlepiej o tym poczytać, bo nie chciałbym czegoś pominąć.

_________________
ego


Post Wysłano: 06 lis 2008, 21:51

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 31 paź 2008, 15:22
Posty: 205
GG: 4667666
Samochód: Mercedes Vario 814

Pełnomocnictwo notarialne na wszystkie sprawy związane z transportem - było to niezbędne aby uzyskać licencję na transport - to ja mam certyfikat kompetencji.


Post Wysłano: 06 lis 2008, 22:11
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6331
Lokalizacja: Wrocław

Cytuj:
...Ciężarówką przewozimy ładunki na potrzeby własne. Charakter mojej pracy jest "hobbystyczny", czyli mówiąc krótko jeżdżę za free...
muszę powiedzieć, że koledzy mylą transport na potrzeby własne i transport do użytku osobistego z własną interpretacją nie mającą nic wspólnego ze stanem prawnym.

transport na potrzeby własne to:
"wykorzystywany do przewozu materiałów lub urządzeń niezbędnych kierowcy do jego pracy, pod warunkiem że prowadzenie pojazdu nie jest jego podstawowym zajęciem".

i teraz jeżeli Ty pracujesz u ojca jako stolarz i samochodem przewozisz drewno lub maszyny stolarskie.
co jest Twoim głównym zajęciem?
- szkoła, więc co wspólnego ma to drewno lub te maszyny z Twoim podstawowym zajęciem?
czy owe drewno i maszyny są niezbędne w Twojej pracy?
ustawa wyraźnie mówi: "niezbędnych kierowcy do jego pracy", czyli narzuca, warunek pracy kierowcy w innym zawodzie.

transport do użytku osobistego:
jesteś prawnikiem, śpiewakiem lub hydraulikiem, masz uprawnienia na C przewozisz swoje meble, łódź, czy kupiłeś ciagnik siodłowy z naczepą zrobioną na kamping i jedziesz na wakacje. mogłeś kupić też pojazd kolekcjonerski i jedziesz na zlot.

przypomnę, że w przypadku transportu do użytku osobistego jak i przewozu na potrzeby własne kierowcę nie obowiązują dodatkowe wymagania (wiek 21 lat, kurs na przewóz rzeczy, dopuszczenie przez lekarza).

to czy kierowca dostaje pieniądze za pracę czy nie nie ma znaczenia - to jest sprawa urzędu skarbowego. kierowca wykonuje transport drogowy i podlega takim samym wymogom jak każdy inny kierowca.

podstawa prawna: ustawa z dnia 6 września 2001 o transporcie drogowym

do kolegi rimorbod:
możesz podpisać umowę o dzieło na kwotę 1 zł.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Post Wysłano: 06 lis 2008, 22:29

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 01 kwie 2007, 16:40
Posty: 1200
Lokalizacja: Bełchatów

Dodam,że w działalności nie istnieje "za free". Przy drobiazgowym podejściu urzędnika skarbowego okaże się,że była to darowizna.Ze wszystkimi tego skutkami prawnymi..

_________________
ego


Post Wysłano: 06 lis 2008, 22:58

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 31 paź 2008, 15:22
Posty: 205
GG: 4667666
Samochód: Mercedes Vario 814

OK - czyli przy umowie o dzieło obowiązują mnie tylko przepisy związane z czasem pracy kierowców wynikające z ustawy o transporcie drogowym? Przepisy czasu pracy pracowników z kodeksu pracy nie obowiązują - tak? Czyli mogę jeździć tak dużo (było to chyba 56 lub 60godz tygodniowo) jak właściciel firmy np?


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6331
Lokalizacja: Wrocław

tutaj mamy jakieś kolejne złe informacje.
właściciel firmy niczym specjalnym się nie różni od kierowcy w świetle prawa.

w Polsce dzisiaj czas pracy kierowcy reguluje Rozporządzenie (WE) 561/2006. w art. 3 sa wymienione przypadki w jakich dokumntacja czasu pracy nie obowiązuje.

natomiast w art4. są określone definicje punkt c)
"kierowca" - oznacza osobę, która prowadzi pojazd nawet przez krótki okres, lub która jest przewożona w pojeździe w celu podjęcia w ramach swoich obowiązków jego prowadzenia w razie potrzeby.

nie ma rozróżnienia właściciel, zatrudniony, bezrobotny itp, jest jedno: KIEROWCA i koniec.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 31 paź 2008, 15:22
Posty: 205
GG: 4667666
Samochód: Mercedes Vario 814

No niezupełnie - nie chodzi mi tutaj o rozporządzenie 561/2006 bo tutaj jest wszystko jasne ale o przepisy prawa pracy! Np tutaj jest coś wspomniane: http://emailing.wip.pl/lp/ft/lp2/index. ... PERS_EMAIL%


Post Wysłano: 09 lis 2008, 20:07

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 31 paź 2008, 15:22
Posty: 205
GG: 4667666
Samochód: Mercedes Vario 814

Poza tym co w przypadku takiego właśnie zatrudnienia - na umowę o dzieło. Czy w tym wypadku będę musiał mieć taką umowę przy sobie i okazywać ją ITD? Co z tymi wykresówkami nieszczęsnymi - za okres kiedy nie wykonywałem danego dzieło - nigdzie nie jeździłem...? Jakieś oświadczenia mam wypisywać?


Post Wysłano: 12 lis 2008, 11:50

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 05 sie 2007, 14:29
Posty: 37
GG: 2729781
Lokalizacja: Zamość

Cytuj:
muszę powiedzieć, że koledzy mylą transport na potrzeby własne i transport do użytku osobistego z własną interpretacją nie mającą nic wspólnego ze stanem prawnym.

transport na potrzeby własne to:
"wykorzystywany do przewozu materiałów lub urządzeń niezbędnych kierowcy do jego pracy, pod warunkiem że prowadzenie pojazdu nie jest jego podstawowym zajęciem".
Mogę zapytac gdzie znalezc taka definicje "transportu na potrzeby własne"?

Ustawa z dnia 6 wrzesnia 2001r. o transporcie drogowym.
Art. 4. ust. 4
(...)
niezarobkowy przewóz drogowy – przewóz na potrzeby własne – każdy
przejazd pojazdu po drogach publicznych z pasażerami lub bez, załadowanego
lub bez ładunku, przeznaczonego do nieodpłatnego krajowego i międzynarodowego
przewozu drogowego osób lub rzeczy, wykonywany przez
przedsiębiorcę pomocniczo w stosunku do jego podstawowej działalności
gospodarczej, spełniający łącznie następujące warunki:
a) pojazdy samochodowe używane do przewozu są prowadzone przez
przedsiębiorcę lub jego pracowników,
b) przedsiębiorca legitymuje się tytułem prawnym do dysponowania pojazdami
samochodowymi,
c) w przypadku przejazdu pojazdu załadowanego – rzeczy przewożone są
własnością przedsiębiorcy lub zostały przez niego sprzedane, kupione,
wynajęte, wydzierżawione, wyprodukowane, wydobyte, przetworzone
lub naprawione albo celem przejazdu jest przewóz osób lub rzeczy z
przedsiębiorstwa lub do przedsiębiorstwa na jego własne potrzeby, a
także przewóz pracowników i ich rodzin,
d) nie jest przewozem w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w
zakresie usług turystycznych;

Ta definicja, która Pan podał to art. 39a ust. 3 pkt. 10. Artykuł ten mówi o tym jakie dokumenty powinien posiadac kierowca w zależności od tego jaki przewóz wykonuje, ale nie jest to definicja transportu na potrzeby własne.
Cytuj:
przypomnę, że w przypadku transportu do użytku osobistego jak i przewozu na potrzeby własne kierowcę nie obowiązują dodatkowe wymagania (wiek 21 lat, kurs na przewóz rzeczy, dopuszczenie przez lekarza).
No i własnie o tym czy dodatkowe wymagania obowiązują mówi artykuł, z którego zacytował Pan swoja definicje.

Ale wydaje mi się, że ust. 3 tego artykulu wyraznie mówi, że badania psychologiczne i zdrowotne są nam potrzebne do wykonywania wszystkich przewozów.
W tym artykule nie ma mowy o przewozie na potrzeby własne. Jest to artykuł dosyc nowy wprowadzony Ustawa z dnia 17 listopada 2006 o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie ustawy — Prawo o ruchu drogowym.
I z tej ustawy z art. 5 wynika, że do czasu wejścia w życie nowych przepisów dot. kwalifikacji wstępnej/okresowej przy przewozie na potrzeby własne kierowca powinien posiadac zaswiadczenie o zatrudnieniu wg. wzoru Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 22 grudnia 2003r. Na tym zaswiadczeniu jest mowa o tym, że kierowcę wykonującego transport na potrzeby własne nie obowiązuje wiek pow. 18 lat oraz nie obowiązuje go kurs na przewóz rzeczy (ale badania tak).

Podsumowując to przy przewozie na potrzeby własne:
Kierowca musi byc zatrudniony na umowe o prace, musi miec badania psychologiczne i lekarskie, nie musi miec kursu na przewóz rzeczy (to sie zmieni jak bedzie obowiazywac kwalifikacja wstepna), nie musi miec 21 lat, towar przewozony przez firme musi byc przez nia kupiony/sprzedan/wydobyty/wyprodukowany, firma nie moze pobierac od klienta zaplaty za transport

W ustawie znajdujemy wyłączenia, które nie są ani transportem zarobkowym, ani transportem na potrzeby własne można to nazwac transportem osobistym. Wtedy nie potrzebujemy ani licencji, ani zaswiadczenia o transporcie na potrzeby wlasne. Kierowce wykonujacego taki transport obowiazuja tylko badania lekarski i psychologiczne.

Z tym, że nie jestem pewny czy mam rację bo ja tylko przekartkowałem pary aktów prawnych, gdybym się mylił to mnie poprawcie.

Pozdrawiam

_________________
Volvo Fh12 460km 2001r. tandem


Post Wysłano: 12 lis 2008, 12:09

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 05 sie 2007, 14:29
Posty: 37
GG: 2729781
Lokalizacja: Zamość

Cytuj:
tutaj mamy jakieś kolejne złe informacje.
właściciel firmy niczym specjalnym się nie różni od kierowcy w świetle prawa.

nie ma rozróżnienia właściciel, zatrudniony, bezrobotny itp, jest jedno: KIEROWCA i koniec.
Właściciel firmy rzeczywiście nie różni się niczym od kierowcy, ale w świetle Rozporzadzenia 561/2006, a nie w świetle prawa.

Każdy pracownik w Polsce jest zatrudniony na podstawie przepisów z Kodeksu pracy, kierowca także. Właściel nie jest pracownikiem i nie obowiązują go przepisy Kodeksu pracy.

Kierowce obowiązują normy czasu pracy (40 na tydzien), godziny nadliczbowe (8 na tydzień), ograniczenia wynikajace z systemu czasu pracy w jakim pracuje i pare innych rzeczy. Własciciel może pracowac tyle ile chce nawet 24 godziny na dobe, chyba że jest kierowcą to wtedy obowiązują go jeszcze przepisy Rozporządzenia 561/2006.

_________________
Volvo Fh12 460km 2001r. tandem


Post Wysłano: 24 lis 2008, 17:21

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 31 paź 2008, 15:22
Posty: 205
GG: 4667666
Samochód: Mercedes Vario 814

A czy ktoś może odpowiedzieć wprost na moje wątpliwości w przypadku wykonywania przeze mnie przewozu na podstawie umowy o dzieło? Chodzi mi o zaświadczenia na okres gdy nie wykonywałem żadnego przewozu oraz np czy mam wozić taką umowę ze sobą i jak to jest traktowane za granicą?


Post Wysłano: 30 gru 2008, 14:18

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 30 gru 2008, 13:29
Posty: 1
GG: 0

Mam firmę produkcyjną i wykorzystuję w niej 7,5t samochód- zaświadczenie na przewozy własne,czy może jeździć nim mój mąż posiadający uprawnienia,badania lekarskie i psychotechniczne.Co wtedy z tym zatrudnieniem, czy w moim przypadku muszę prowadzić jakieś ewidencje czasu pracy, listy obecności kartę kierowcy itp. Samochód nie wyjeżdża w trasę codziennie (3,4 dni w tygodniu a zimą rzadziej)- a więc czy muszę wypisywać zaświadczenia o postoju czy tp. Czy potrzebne jest zaświadczenie z kursu na przewóz rzeczy? Może trochę to chaotycznie napisałam, ale jeśli coś na ten temat wiecie proszę o pomoc - z góry dziękuję


Post Wysłano: 30 gru 2008, 14:54
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 09 wrz 2007, 10:01
Posty: 1208
Lokalizacja: Janów k.Częstochowy

Jeżeli jest to transport na potrzeby własne nie jest wymagany kurs na przewóz rzeczy. Nie zwalani cie to jednak z prowadzenia ewidencji czasu/pracy jazdy (tarczki).

_________________
Pozdrawiam
Leszek


Straż pożarna Częstochowa


Post Wysłano: 30 gru 2008, 16:54
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 15 sie 2005, 15:04
Posty: 2873

Cytuj:
przypomnę, że w przypadku transportu do użytku osobistego jak i przewozu na potrzeby własne kierowcę nie obowiązują dodatkowe wymagania (wiek 21 lat, kurs na przewóz rzeczy, dopuszczenie przez lekarza).

Nie do końca. Jeżeli chodzi o transport zarobkowy i na potrzeby własne to zgadza się - obowiązuje wiek 21 lat. Jednak jeżeli chodzi o przewóz do użytku osobistego, to wystarczy odpowiednia kategoria prawa jazdy i badania. Mówi o tym Art. 39a. ust. 3 pkt. 9. :wink:


Post Wysłano: 07 lut 2009, 14:05

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 29 mar 2007, 14:36
Posty: 8

koledzy jeśli chcecie jeździć za free ,lub jak kto woli bez umowy ,lub jak to woli na czarno 8) pomagając rodzicom lub znajomemu ,to jest tylko jedno wyjście ,należy w firmie wypełnić arkusz umowy o prace i jeżdzić , ale po 7 dniach znowu podpisać nową umowę i tak dalej ,ponieważ:
czas doręczenia przez szefa firmy informacji do urzędu ,że ma się zatrudnionego pracownika jest do 7 dni!!!
- więc jeżeli złapie was ITD , to pokazujecie umowę o zatrudnieniu i mówicie ,że szef niema czasu i was jeszcze nie zgłosił do urzędu
- a jeżeli was nie złapią , to po 7 dniach niszczycie umowę i podpisujecie nową :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Oczywiście jeśli was złapią - to pasuje sie już zatrudnić.
Pozdrawiam

ale generalnie ,jeśli uczycie się, jesteście studentami to i tak tata nie płaci za was ZUS(jest zwrot) więc polecam się zatrudnić,
ja jestem studentem i w wolnych chwilach jeżdżę ciężarówkami (weekendy i wakacje ),ale przez większość czasu nie (pare dni w tygodniu, lecz ja przyjadę do domu ,to wsiadam w Volvo i śmigam bez żadnego stresu.


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Strona 1 z 1 [ Posty: 18 ]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Amazon [Bot] i 21 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: