Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 17 paź 2009, 14:55

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 17 paź 2009, 14:06
Posty: 1
GG: 0
Samochód: ACTROS

Witam!!
proszę o pomoc w ustaleniu regulacji prawnych dotyczących manewru cofania pojazdem ciężarowym z przyczepą i zestawów pojazdów - bez asysty osób trzecich.. mam silne
przekonanie że taki manewr jest niedozwolony... nie potrafię jednak odszukać takiego zapisu, ani ewentualnej podstawy prawnej:)) Czy ktoś mógłby mi pomóc w rozwiązaniu tego zagadnienia?
z góry dziękuję:)

SZEROKOŚCI !!!


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Przy cofaniu kierujący pojazdem jest zobowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa innym uczestnikom ruchu.
W szczególności musi sprawdzić czy wykonywany manewr nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego lub jego utrudnienia oraz upewnić się, czy za pojazdem nie znajduje się przeszkoda, a w razie trudności w upewnieniu się, jest obowiązany zapewnić sobie pomoc innej osoby

Przepis obowiązuje wszystkie typy pojazdów i kategori B, C, D, E :wink:

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 06 kwie 2006, 14:55
Posty: 1588
Lokalizacja: Brzesko

Co oczywiście nie zmienia faktu, że cofać bez asysty można, i jest to zgodne z prawem.

_________________
www.Truck-Spotters.eu


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 lut 2007, 20:57
Posty: 1532
Samochód: fabia

Cytuj:
Co oczywiście nie zmienia faktu, że cofać bez asysty można, i jest to zgodne z prawem.
Jesteś pewny? Bo moim zdaniem ten przepis można interpretować bardzo dowolnie i w razie konfliktu z policją nie byłbym pewny swojej racji.

W którymś programie TV pokazywali właśnie wypadek, w którym pod kołami cofającej ciężarówki zginęła staruszka. Wątpliwości co do winy kierowcy nikt w programie nie miał. A ja owszem... bo przepisami do myślenia powinno się zobligować także pieszych.

_________________
Czerwone i bure


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6331
Lokalizacja: Wrocław

wypadek nie jest faktem obowiązku pomocy osoby innej.
przepis mówi: "a w razie trudności w upewnieniu się", więc jak nic się nie stanie możesz cofać bez pomocy, z zamkniętymi oczami, trzymając ręce na kierownicy na krzyż w półśnie. jednak jak zdarzy się wypadek to znaczy, że źle oceniłeś sytuację. sam nie byłeś w stanie upewnić się, więc trzeba było postarać się o pomoc osoby innej.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 13 kwie 2009, 18:30
Posty: 37
GG: 6660358
Samochód: Actros mp4
Lokalizacja: Dobroszyce

Każdy kierowca powie, jak czegoś nie widzisz, to zatrzymaj się, wyjdź i popatrz. To jest oczywiste dla mnie. Jak nie jesteś pewien to cofnij metr, wyjdź zobacz, cofnij następny i też wyjdź. To nie takie ciężkie przecież :D


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 27 mar 2008, 21:05
Posty: 390
GG: 5236488
Samochód: ŁOPEL
Lokalizacja: GRUDZIADZ

Czego nie widać-tego nie ma!1 :mrgreen: :mrgreen:
Sorry,ale nie mogłem się powstrzymać :U


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 17 sty 2008, 15:40
Posty: 5996

A ja mam przy okazji pytanie. Otóż niejednokrotnie spotkałem się z praktyką, iż przy cofaniu kierowcy ciężarówek włączają światła awaryjne. Natomiast na kursie PJ nie spotkałem się, aby była mowa o cofaniu z włączonymi światłami awaryjnymi. Dlatego moje pytanie jest następujące: czy używanie w ten sposób świateł awaryjnych ma jakieś podstawy prawne, czy to bardziej wynika z jakichś zwyczajów kierowców?


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 18 lip 2007, 22:15
Posty: 2822
GG: 772271
Lokalizacja: Pudzików Woj. Łódzkie

Cytuj:
czy używanie w ten sposób świateł awaryjnych ma jakieś podstawy prawne, czy to bardziej wynika z jakichś zwyczajów kierowców?
Nie ma na to podstawy prawnej co więcej nie jest to używanie świateł awaryjnych zgodnie z prawem i przeznaczeniem.

Tak jest to jeden ze zwyczajów kierowców tak samo jak ,,mruganie" długimi podczas wyprzedzania

_________________
Marianex podjedź no do przodu bo Grzeniu kiprował będzie


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 17 sty 2007, 20:02
Posty: 494
GG: 2172953
Samochód: najlepszy samochód świata. Służbowy
Lokalizacja: Oslo / Gdańsk

Cytuj:
A ja mam przy okazji pytanie. Otóż niejednokrotnie spotkałem się z praktyką, iż przy cofaniu kierowcy ciężarówek włączają światła awaryjne. Natomiast na kursie PJ nie spotkałem się, aby była mowa o cofaniu z włączonymi światłami awaryjnymi. Dlatego moje pytanie jest następujące: czy używanie w ten sposób świateł awaryjnych ma jakieś podstawy prawne, czy to bardziej wynika z jakichś zwyczajów kierowców?

Chodzi tu o to, żeby samochody będące w pobliżu zestawu wykonującego manewry zachowały szczególną ostrożność, bo nie zawsze da się dojrzeć światełka od wstecznego biegu. W nocy światła awaryjne np. mi pomagają, oświetlając co nieco drogę.

_________________
Pozdrawiam - Łukasz
Był DAF XF 105.510 SSC 6x2 <- Kto śmiał to usunąć? :(
Mam uczulenie na dzieci Neo, i pseudokierowców z prawego fotela!


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6331
Lokalizacja: Wrocław

Cytuj:
...Chodzi tu o to, żeby samochody będące w pobliżu zestawu wykonującego manewry zachowały szczególną ostrożność...
przede wszystkim szczególną ostrożność mają zachować stojące samochody, słupy i inne przeszkody.

jest to swoiste przeniesienie odpowiedzialności na innych w rodzaju blondynki, która po wjechaniu w mur powiedziała: "przecież trąbiłam".

podstawa prawna jest w każdym kodeksie drogowym Oddział 5 - Wymijanie, omijanie i cofanie, Art. 23.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 17 sty 2007, 20:02
Posty: 494
GG: 2172953
Samochód: najlepszy samochód świata. Służbowy
Lokalizacja: Oslo / Gdańsk

Cytuj:
Cytuj:
...Chodzi tu o to, żeby samochody będące w pobliżu zestawu wykonującego manewry zachowały szczególną ostrożność...
przede wszystkim szczególną ostrożność mają zachować stojące samochody, słupy i inne przeszkody.

jest to swoiste przeniesienie odpowiedzialności na innych w rodzaju blondynki, która po wjechaniu w mur powiedziała: "przecież trąbiłam".

podstawa prawna jest w każdym kodeksie drogowym Oddział 5 - Wymijanie, omijanie i cofanie, Art. 23.
W sumie źle się wyraziłem. Zgadza się, to kierowca jest zobowiązany do zachowania szczególnej ostrożności, mało tego, powinien zapewnić sobie pomoc innej osoby gdy wymaga tego sytuacja. Ale chyba zgodzicie się ze mną, że włączone światła awaryjne "pobudzają" wyobraźnię innych samochodów jadących w pobliżu manewrującego samochodu.

_________________
Pozdrawiam - Łukasz
Był DAF XF 105.510 SSC 6x2 <- Kto śmiał to usunąć? :(
Mam uczulenie na dzieci Neo, i pseudokierowców z prawego fotela!


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6331
Lokalizacja: Wrocław

Cytuj:
...Ale chyba zgodzicie się ze mną, że włączone światła awaryjne "pobudzają" wyobraźnię innych samochodów jadących w pobliżu manewrującego samochodu.
oczywiście, również pobudzać wyobraźnię innych kierowców może kierowca cofający ciążarówki który jest rozebrany, używa świateł drogowych, ciągłego sygnału dźwiękowego lub krzyczący przez otwarte okno kukuryku. możemy również wyjść z auta i przed cofaniem obić gęby wszystkim kierującym w pobliżu, to na pewno pobudzi ich wyobraźnię.

powiedz mi w takim razie co powinien zrobić kierowca cofający i zamierzający skręcić jadąc tyłem?

jazda do tyłu jest taką samą jazdą jak do przodu. sygnalizowana jest światłem cofania, a w nowszych autach ciężarowych przerywanym sygnałem dźwiękowym o określonej głośności. natomiast wszelkie zmiany kierunku jazdy sygnalizujemy jak jadąc do przodu, czyli kierunkowskazami.

pobudzać wyobraźnie mają dzieła artystyczne.

kierowca powinien działać tak jak nakazuje prawo ponieważ tworzy ono jakiś schemat zachowań wiadomych ogółowi, samodzielne interpretacje nie są wskazane, bo będą one niezrozumiałe dla innych użytkowników. sygnalizujemy dla innych nie dla siebie.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Post Wysłano: 22 paź 2009, 21:43
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 04 gru 2005, 20:01
Posty: 2604
Samochód: Szybki
Lokalizacja: Szczecin

Ale nie bardzo rozumiem o co walczysz Cyryl w tym momencie? Jeżeli te światła awaryjne mają uchronić przed jedną chociażby sytuacją, w której kierowca mimo starań nie dostrzeże przykładowo - osobówki, a ona zareaguje na światła awaryjne to jestem za ich używaniem, mimo że nie jest to zgodne z prawem.

_________________
Przyłożenie zewnętrznego silnego magnesu do czujnika ruchu (impulsatora) zamontowanego przy skrzyni biegów skutkuje wyrównaniem pola elektromagnetycznego w cewce nadajnika, a w rezultacie prowadzi do tego, że tachograf otrzymuje sygnał odpowiedni dla pojazdu nieruchomego.


Post Wysłano: 22 paź 2009, 21:57
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 lut 2007, 20:57
Posty: 1532
Samochód: fabia

Cytuj:
Ale chyba zgodzicie się ze mną, że włączone światła awaryjne "pobudzają" wyobraźnię innych samochodów jadących w pobliżu manewrującego samochodu.
Masz rację. Pewne niepisane zasady w praktyce sprawdzają się lepiej niż wiele nieżyciowych przepisów układanych przez urzędasów zza biurka. Tylko robot może tego nie dostrzegać :wink:

_________________
Czerwone i bure


Post Wysłano: 22 paź 2009, 22:11
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 04 wrz 2007, 0:35
Posty: 693
GG: 0
Samochód: wrotki
Lokalizacja: NSZ

Cytuj:
kierowca powinien działać tak jak nakazuje prawo ponieważ...
Oprócz tego, powinien działać tak, jak nakazuje mu rozsądek, bo kierowca nie ma być debilem strugającym rzepkę pod porządek prawny, tylko powinien być w stanie określić, kiedy owe prawo nie przeszkodzi mu w wykonaniu manewru koniecznego. Jeździłeś, a nie wiesz takich rzeczy? Szukasz utopii w ludzkiej naturze? Prawo się nagina z wielu powodów, ale między innymi dlatego, że jest ono niedoskonałe i pewne rzeczy robi się z myślą właśnie o innych użytkownikach ruchu...

_________________
NIE-POMPIARZ


Post Wysłano: 23 paź 2009, 5:06
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6331
Lokalizacja: Wrocław

Cytuj:
Ale nie bardzo rozumiem o co walczysz Cyryl w tym momencie?...
o większą odpowiedzialność kierowców.
proszę popatrzeć jak cofają kierowcy:
jedni przed cofaniem wyjdzie rozejrzy się, potem dopiero wsiądzie i jedzie,
drudzy włączy światła awaryjne i jazda.

otóż większości kierowcom pojazdów ciężarowych i dostawczych włączenie świateł awaryjnych zastępuje upewnienie się czy to cofanie nie stworzy zagrożenia.

efekt - na budowie której pracuję od kwietnia tego roku było 6 takich przypadków, za każdym razem kierowca który spowodował najechanie na inne auto, maszynę budowlaną, czy nawet maszt kamer na wadze usprawiedliwiał się, że podjął wszelkie kroki aby było bezpiecznie, czyli włączył światła awaryjne.
żaden nie sprawdził, a o pomocy innej osoby nawet żaden z nich nie wiedział.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Ostatnio zmieniony 23 paź 2009, 12:22 przez Cyryl, łącznie zmieniany 1 raz.

Post Wysłano: 23 paź 2009, 8:13
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 04 gru 2005, 20:01
Posty: 2604
Samochód: Szybki
Lokalizacja: Szczecin

Przy czym, nadal uważam, że światła awaryjne są przydatne, bo nikt tu chyba nie mówił o nich jako o czymś co zwalnia z zachowania szczególnej ostrożności przy cofaniu - w połączeniu z odpowiednią uwagą mogą się przyczynić do ograniczenia ryzyka - i takie jest moje ostateczne zdanie w tym temacie ;)

_________________
Przyłożenie zewnętrznego silnego magnesu do czujnika ruchu (impulsatora) zamontowanego przy skrzyni biegów skutkuje wyrównaniem pola elektromagnetycznego w cewce nadajnika, a w rezultacie prowadzi do tego, że tachograf otrzymuje sygnał odpowiedni dla pojazdu nieruchomego.


Post Wysłano: 23 paź 2009, 12:26
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6331
Lokalizacja: Wrocław

jeszcze nie widziałem, aby kierowca włączający światła awaryjne podczas cofania przed cofanie wyszedł się rozejrzeć jak wygląda teren za autem.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Post Wysłano: 23 paź 2009, 15:09
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 27 mar 2008, 21:05
Posty: 390
GG: 5236488
Samochód: ŁOPEL
Lokalizacja: GRUDZIADZ

kurde,a ja myślałem,że kierowcy po to włączają awaryjki,żeby przy cofaniu nie włączac na przemian kierunkowskazów,które by się wyłączały co chwilę-och ja głupi :mrgreen:


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 22 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: