Firma powstała w 1896 r. w Győr pod nazwą Magyar Waggon- és Gépgyár Részvénytársaság.[1] Przedmiotem produkcji miały być wagony kolejowe. W 1897 r. powstała pierwsza 15-tonowa, dwuosiowa cysterna do ropy naftowej zbudowana na zlecenie Galicia-Carpathian Petroleum Company. Następnie powstawały wagony pasażerskie i towarowe. W 1904 roku stworzony został w Györ pierwszy na świecie pojazd z napędem 4x4 ze skrętnymi kołami. Projekt nadzorował Ferdinand Porsche. W 1913 r. firma kupiła licencję na 5-tonowe ciężarówki Praga. W 1914 roku powstał pierwszy samochód osobowy – Raba Alpha. W 1927 r. zostaje kupiona licencja od niemieckiej firmy Krupp na 3 i 5-tonowe ciężarówki wyposażone w 4 i 6-cylindrowe silniki. Rok później zakupiona została kolejna licencja, tym razem od AustroFiata na ciężarówki o ładowności 1,5 t. Do 1951 r. powstało w fabryce ok. 2500 pojazdów. W 1937 r. kupiona została od MAN licencja na silniki Diesla. Jednocześnie także rozpoczęły się prace nad silnikami lotniczymi. W 1939 r. Raba skonstruowała nową ciężarówkę dla armii o nazwie Botond. Pierwsze 150 aut wyjechało z hal produkcyjnych 1 lipca 1939 roku.[1] 13 kwietnia 1944 r. alianci zbombardowali fabrykę. Odbudowa trwała do 1948 r., a pierwszym produktem stał się 45-tonowy dźwig parowy. Raba zajmowała się produkcją maszyn rolniczych oraz budową mostów drogowych m.in. mostu Arpada w Budapeszcie. Na fali socjalistycznych nastrojów w 1961 r. nazwa firmy została zmieniona na Wilhelm Pieck Waggon es Gepgyar. Po trzech latach jednak wrócono do wcześniejszej nazwy. Pod koniec 1963 roku socjalistyczny rząd węgierski wydał zgodę na zakup licencji. Raba rozpoczęła długie rozmowy, które zakończyły się 6 stycznia 1967 r. podpisaniem licencji z konsorcjum Renault, Seri, MAN oraz Ferrostal. Dotyczyła ona 6-cylindrowych jednostek o mocy 110-188 kW.[1] U MAN-a kupowane były silniki o pojemności 12 l i mocy 308 kW. Na targach w Budapeszcie Ikarus zaprezentował autobus dalekobieżny z silnikiem MAN-a, a Raba 16-tonowe ciężarówki z silnikiem 158 kW. Ich produkcja ruszyła rok później. Raba produkowała też ciągniki i naczepy. Raba obok 2000 ciężkich ciężarówek produkowała rocznie 200 000 przednich i tylnych mostów, 25 000 silników Diesla, 400 traktorów i wiele podzespołów. We współpracy z amerykańską firmą Steiger montowane były ciężkie traktory. Wagony kolejowe powoli stawały się produkcją uboczną. Oprócz pojazdów do transportu dalekobieżnego Raba montowała też wywrotki i betonomieszarki. Od 1980 r. ciężarówki Raby otrzymały kabiny DAF-a. W 1984 r. ruszył montaż silników Raba-List. Wozy Raba eksportowane były do Egiptu, Libanu, Arabii Saudyjskiej oraz do krajów RWPG. W 1986 r. Raba montowała podwozia autobusowe. W połowie lat 80. Raba była drugą co do wielkości firmą na Węgrzech. Zatrudniała 20 tys. pracowników, a poza Győr jej filie znajdowały się w Budapeszcie, Kaposvar, Mosonmagyarovar, Koszeg i Sarvar. W 1992 r. Raba została przekształcona w spółkę akcyjną, a głównym udziałowcem stało się państwo węgierskie. Cztery lata później została przeprowadzona prywatyzacja, a w grudniu 1997 firma weszła na giełdę. Powstała Raba Automotive Holding plc. Następnie Raba stworzyła spółkę joint venture z rosyjskim Kamazem. Obecnie Raba-Kamaz eksportowane są do Polski, Rumunii, Serbii i do Czarnogóry. Firma produkuje także autobusy
Postanowiłem załozyc temat o RABIe ponieważ nie widzę tu takiego a jestem cieawy ilu z was te ciężarówki zna:)
_________________
"Ten świat aż taki straszny wcale nie jest,
przestań mówić,że straciłeś już nadzieję,
najgorsze co cię może spotkać niestety to ciepłe piwo i zimne kobiety"