Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 02 mar 2010, 9:51
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 10 lut 2010, 11:58
Posty: 151
GG: 0

Witam.
Mam pytanie odnośnie kontroli przez organa typu : policja, ITD, SG etc.
Jestem kierowcą zestawu ciężarowego. Czy podczas kontroli jakie zdarzają się na drogach, parkingach i granicach (szczególnie gdybym przekraczał granice UE) sprawa iż pracuje, jak to się mówi "na czarno", może wyjść na światło dzienne ? Czy może to interesować owe organa ? Czy zainteresuje ich dopiero w razie nieszczęśliwego wypadku ?
Zadaje pytanie hipotetycznie.
Raz pracując w firmie handlującej sprzętem do sprzątania poruszałem się autkiem ciężarowym. Było to blisko granicy ze Słowacją. Podczas kontroli celnej padło pytanie o forme zatrudnienia itp.
Pozdrawiam

PS. Prosiłbym o odpowiedzi merytoryczne. A nie moralizatorskie.

_________________
Gumisie, Lubisie ... lubie wszystkie misie


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6331
Lokalizacja: Wrocław

otóż sprawdzające Cię służby na drodze mają w głębokim poważaniu, czy Ty pracujesz na biało, czarno, niebiesko, czy różowo. dla nich masz jechać w/g przepisów, spełniać wymagania prawa o ruchu drogowym, ustawy o transporcie i mieć zabezpieczony ładunek, a o resztę martw się sam.

relacje na linii Ty - pracodawca są w zainteresowaniu urzędu skarbowego, ZUS-u i urzędu pracy, gdy pobierasz zasiłek dla bezrobotnych.
to że nie jesteś zatrudniony może być również przyczyną uników ubezpieczyciela przed wypłaceniem odszkodowania jeżeli szkoda wynikła, gdy Ty byłeś za kierownicą i jest to w protokole policyjnym.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 10 lut 2010, 11:58
Posty: 151
GG: 0

Dziękuje za odpowiedź.
Właśnie o taką mi chodziło.

_________________
Gumisie, Lubisie ... lubie wszystkie misie


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 23 lut 2007, 17:14
Posty: 359

Czyli kierowca nie musi mieć przy sobie umowy o pracę lub innego rodzaju umowy?

Przy okazji zapytam jeszcze czy jeśli kierowca nie jest właścicielem auta to musi mieć przy sobie jakis papier że właściciel pozwala mu się poruszać tym pojazdem?


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 24 lut 2010, 23:13
Posty: 65
GG: 0
Samochód: MIETEK MPIII 18.440
Lokalizacja: Bielsko Biała

No nie do końca ich to wali.
Musisz mieć zaświadczenie od pracodawcy,że u niego są wszystkie Twoje papiery min.badania lek,badania psychotechniczne,świadectwo kwalifikacji(czy jak to sie teraz nazywa), no i karta urlopowa,lub tarczki jeżeli posiadasz.


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 29 maja 2007, 19:23
Posty: 53
GG: 0
Lokalizacja: KATOWICE

Z całym szacunkiem Cyryl ale chyba zapomniałeś o dokumencie który należ okazać razem z innymi , a w którym jest zawarte czy prowadzisz działalność sam czy jesteś zatrudniony. http://www.psycho-testy.pl/Zaswiadczeni ... ownika.pdf

_________________
malutkie Ducato Panorama 1,9 TD


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6331
Lokalizacja: Wrocław

Cytuj:
otóż sprawdzające Cię służby na drodze mają w głębokim poważaniu, czy Ty pracujesz na biało, czarno, niebiesko, czy różowo. dla nich masz jechać w/g przepisów, spełniać wymagania prawa o ruchu drogowym, ustawy o transporcie i mieć zabezpieczony ładunek, a o resztę martw się sam...
jeżeli będziesz miał przy sobie zaświadcznie o spełnieniu warunków (co jest spełnieniem ustawy o transporcie drogowym) będzie wszystko OK, nie musisz mieć umowy o pracę, poza tym jeżeli mój kierowca się rozchoruje, a potrzebuję ściągnąć auto, mogę wystawić takie zaświadczenie kierowcy nie będącym u mnie zatrudnionym.
poza tym nawet jeżeli nie będziesz miał takiego zaświadczenia, ale tylko zaświadczenie od lekarza, psychotesty i kurs na przewóz rzeczy to dadzą Ci spokój.

pytanie było o zatrudnienie, więc odpowiadam podczas kontroli na drodze nikt nie będzie Cię pytał o zatrudnienie.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 29 maja 2007, 19:23
Posty: 53
GG: 0
Lokalizacja: KATOWICE

Powtórzę jeszcze raz: z całym szacunkiem ! , ale to co napisałeś nie jest prawdą: "poza tym nawet jeżeli nie będziesz miał takiego zaświadczenia, ale tylko zaświadczenie od lekarza, psychotesty i kurs na przewóz rzeczy to dadzą Ci spokój " , chyba że chodzi o to że będą przymykać oko. Niestety wymienione służby nie interesuje że masz wszystkie dokumenty osobno, kierowca musi posiadać tylko zaświadczenie (wystawione przez pracodawce) lub oświadczenie (wystawione przez samego siebie jeżeli jest pracodawcą) plus oczywiście inne dokumenty (prawo jazdy ,dowód rej. , np. CMR lub inne potrzebne. Tu się zgodzę :"pytanie było o zatrudnienie, więc odpowiadam podczas kontroli na drodze nikt nie będzie Cię pytał o zatrudnienie." Co do kierowcy nie bedącym u Ciebie zatrudnionym musi on wystawić Ci fakturę za wykonaną czynność ( tu przewóz, przejazd pojazdem ) . Pozdrawiam i cenię Twoją wiedzę i doświadczenie.

_________________
malutkie Ducato Panorama 1,9 TD


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 30 lip 2008, 14:09
Posty: 144
GG: 7250824
Samochód: Mercedes 814D

No to i ja coś od siebie dodam.
Jechałem samochodem ciężarowym mojego ojca: <7,5t (wiek poniżej 21 lat), przewóz na potrzeby własne i miałem właśnie badania psychotechniczne, od lekarza pracy, kurs na przewóz rzeczy. Miałem kontrolę ze straży granicznej i popatrzyli na moje papiery i mnie puścili. Powiem więcej, strażnik zawołał o badania psychotechniczne i lekarskie, a nie o zaświadczenie od pracodawcy. Tak więc z tego wynika, że albo Cyryl ma rację, albo i u mnie przymknęli oko.
Pozdrawiam

_________________
Nie, nie mam 13 lat...


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 29 maja 2007, 19:23
Posty: 53
GG: 0
Lokalizacja: KATOWICE

Art. 39e.
1. Przewoźnik drogowy jest obowiązany do:
1) kierowania kierowców na badania lekarskie i psychologiczne, o których mowa odpowiednio w art. 39c i 39d,
2) pokrywania kosztów badań lekarskich i psychologicznych,
3) przechowywania przez cały okres zatrudnienia kierowcy orzeczeń lekarskich i psychologicznych oraz zaświadczeń o ukończeniu kursów dokształcających, jeżeli kursy te są wymagane,
4) prowadzenia dokumentacji: dotyczącej pracy kierowcy, a w szczególności pojazdów, którymi kierowca wykonywał przewozy, oraz czasu pracy kierowcy; przepis ten dotyczy dokumentacji prowadzonej niezależnie od ewidencji czasu pracy, o której mowa w art. 12911 Kodeksu pracy,
5) przekazania kierowcy z chwilą rozwiązania stosunku pracy orzeczeń i zaświadczeń, o których mowa w pkt 3, oraz wyciągu z dokumentacji, o której mowa w pkt 4,
6) wystawienia kierowcy zaświadczenia poświadczającego jego zatrudnienie oraz spełnianie wszystkich wymagań określonych ustawą.
2. Spełnienie przez przedsiębiorcę będącego pracodawcą obowiązku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, uznaje się za równoznaczne ze spełnieniem obowiązków pracodawcy w zakresie wykonywania wstępnych i okresowych badań lekarskich, o których mowa w art. 229 § 1 i 2 Kodeksu pracy.
3. Minister właściwy do spraw transportu, określi, w drodze rozporządzenia,szczegółowy sposób postępowania z dokumentacją związaną z pracą kierowcy oraz ustali wzory stosowanych dokumentów, w tym wzór zaświadczenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 6, uwzględniając zakres niezbędnych informacji.
Art. 39f.
Wymagania, o których mowa:
1) w art. 39a-39e, stosuje się odpowiednio do przedsiębiorcy osobiście wykonującego transport drogowy lub osób wykonujących osobiście przewozy na rzecz tego przedsiębiorcy,
2) w art. 39a ust. 1 pkt 2, 4 i 5 oraz art. 39c-39e, stosuje się odpowiednio do przedsiębiorcy osobiście wykonującego przewozy na potrzeby własne lub kierowcy przez niego zatrudnionego. - Przepraszam że takie długie :)

_________________
malutkie Ducato Panorama 1,9 TD


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 24 lis 2007, 23:50
Posty: 296
GG: 0
Lokalizacja: Polska

Cyryl i Roszo chyba nie negują istnienia tego zapisu, a raczej
wskazują na przykładach z życia, że akurat do tego służby kontrolne nie podchodzą zbyt rygorystycznie jeśli posiada się pozostały komplet dokumentów.
A może to tylko szczęśliwe wyjątki od reguły?

Obowiązek "mania" takiego dokumentu nie ulega wątpliwości, ale jak napisał już Cyryl, pracodawca może wystawić go osobie niezatrudnionej.

_________________
---


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6331
Lokalizacja: Wrocław

i policji i w ITD nadgorliwcy należą do wyjątków, każdy stwierdzenie innych wykroczeń poza prawem o ruchu drogowym, ustawy o transporcie drogowym oraz 561/2006 wymagają pisania dodatkowych pism i prowdzenia współpracy z innymi urzędami np. skarbowym.

więc podczas stwierdzenia, że kierowca nie jest pracownikiem kontorlujący jest obowiązany powiadomić urząd skarbowy, PIP itp. a to trzeba zrobić odpowiednimi pismami, a potem w miarę postępowania wyjaśnienia brać w tym udział. więc kontrolujący doskonale sobie zdają sprawę jak jest naprawdę, ale najcześniej tego niedostrzegają (nie mają ochoty dostrzegać).

więc jeżeli wszystko gra pod względem prawa o ruchu drogowym, ustawu o transporcie drogowym i 561/2006 kontrolujący nie zawracają sobie głowy innymi rzeczami, nawet jeżeli mają ku temu uzasadnione podejrzenia.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 29 maja 2007, 19:23
Posty: 53
GG: 0
Lokalizacja: KATOWICE

Zgodzę się z Tobą że przeważnie nie doktoryzują się na drogach jeżeli nie nabroisz porządnie. Moje opisy dotyczyły strony formalnej statusu "pracownik" . Choć znam przypadek jednego "krokodyla" który uparł się że sprawdzi na naczepie, czy ładunek który był na jej przedzie, został prawidłowo rozłożony i zamocowany, nie miało znaczenia że musi na nią wejść i przejść uprzednio po ładunku który w przewozie nie mógł być niczym przyładowany ( nawet w najmniejszym ciężarze ) a on jakby nic przechodził sobie po nim aż do początku przyczepy aby zobaczyć ten wcześniejszy. Zresztą był chyba w okolicach Wrocławia (może Cyryl słyszałeś) rekordzista wśród nich który za źle rozmieszczone butle z gazem lub ich oznakowanie ( już nie pamietam dokładnie) naliczył chyba coś 135 tys.kary ( kiedyś mogli bez ograniczeń , teraz to chyba max. 30 tys. i to w firmie ). bruno666 nawet mi na myśl nie przyszło że Cyryl i Roszo mogą negować istnienie takiego zapisu, przytoczyłem tylko zapis ustawy.

_________________
malutkie Ducato Panorama 1,9 TD


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6331
Lokalizacja: Wrocław

oczywiście znam większość inspektorów ITD z Wrocławia, bo są gośćmi na mojej imprezie - Obornickie Spotkania Logistyczne, zawsze przysyłają samochód i służą radę dla przewoźników, kierowców i uczestników imprezy.

natomiast rozmieszczenie ładunku, zabezpieczenie jest bardzo istotną rzeczą wpływającą na bezpieczeństwo jazdy. a jeżeli to dotyczy materiałów niebezpiecznych ADR to już bardzo poważna sprawa. w Niemczech w takiej sytuacji zamknęli by drogę, wysłali ekipę do prawidłowego ustawienia, zabezpieczenia oraz oznakowania i dodaliby to do grzywny.

jeżeli chodzi o dostęp do ładunku, to inspektor zawsze zwraca się do kierowcy o możliwość udostępnienia obejrzenia ładunku przez np. odsunięcie boków, jeżeli nie będzie miał takiego dostępu to wtedy wejdzie po towarze.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 lut 2006, 12:29
Posty: 1368
Lokalizacja: Ostrów Wlkp.

Cytuj:
) wystawienia kierowcy zaświadczenia poświadczającego jego zatrudnienie oraz spełnianie wszystkich wymagań określonych ustawą
No i co że jest coś takiego?
Jest to papierek który ma w "pakiecie" badania i zadrudnienie. Organom kontrolującym kierowcę na drodze potrzebne jest to czy masz badania oraz świdectwo, a że w tym druku jest słowo "zatrudniony" to już ich nieinteresuje. Możesz to mieć a i tak nie jesteś zadrudniony, bo o ile wiem to pracodawca ma 7dni na zgłoszenie pracownika do odpowiednich instytucji. Opcja jest taaka że masz na podkładzie normalną umowę, wszystkie papierki i jedziesz. Przyjedziesz jutro czy w granicy tych 7dni, pracodawca umowę w kosz i od nowa to samo. W razie kontroli na drodze jesteś czysty. Miałem kontrolę przez policjanta, zapytał się czy mam umowę o pracę,to mu odpowiedziałem że ja nie mam obowiązku wozić umowy ze sobą.
Podsumowując pytanie początkowe organoy kontrolujące na drodze nie są od tego czy jeździsz na czarno czy nie.


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 13 mar 2007, 23:08
Posty: 183
Lokalizacja: śląskie

Cytuj:
Cytuj:
) ......Możesz to mieć a i tak nie jesteś zadrudniony, bo o ile wiem to pracodawca ma 7dni na zgłoszenie pracownika do odpowiednich instytucji. Opcja jest taaka że masz na podkładzie normalną umowę, wszystkie papierki i jedziesz. Przyjedziesz jutro czy w granicy tych 7dni, pracodawca umowę w kosz i od nowa to samo. W razie kontroli na drodze jesteś czysty. Miałem kontrolę przez policjanta, zapytał się czy mam umowę o pracę,to mu odpowiedziałem że ja nie mam obowiązku wozić umowy ze sobą.
Podsumowując pytanie początkowe organy kontrolujące na drodze nie są od tego czy jeździsz na czarno czy nie.
No nie do końca się zgodzę z igoR84. Pracodawca nie zatrudnia Cię na umowę o pracę tylko na umowę zlecenie lub umowę o dzieło albo wogóle nie daje ci umowy a wystawia stosowne zaświadczenie. Jedziesz jako kierowca wykonując np. przewóz na potrzeby własne. Zatrzymuje cię do kontroli np. ITD. Okazujesz do kontroli m.in. wykresówki za 28 dni plus wykresówka dnia kontroli. Jeździsz cały czas tym samym pojazdem czyli na wykresówkach jest ten sam numer rejestracyjny pojazdu. Podczas kontroli stwierdzone zostają naruszenia, kierowca zostaje przesłuchany na miejscu kontroli a wynikiem kontroli jest wszczęte postępowanie administracyjne. Organ prosi o przysłanie umowy o pracę w celu potwierdzenia zatrudnienia na umowę o pracę zgodnie z definicją przewozu na potrzeby własne i w oparciu o kodeks pracy definicję pracownika. I co !!! Klops !!! Zamiast kary wyliczonej dostaje jeszcze karę 8000 zł za brak licencji bo nie został spełniony jeden z warunków przewozu na potrzeby własne.


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 04 sty 2009, 1:40
Posty: 109
GG: 1
Samochód: Scania 124L
Lokalizacja: TOS

W przewozie na potrzeby własne nie trzeba mieć licencji na transport.

_________________
PJ wystarczające do prowadzenia zespołu pojazdów.


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 lut 2006, 12:29
Posty: 1368
Lokalizacja: Ostrów Wlkp.

Cytuj:
No nie do końca się zgodzę z igoR84. Pracodawca nie zatrudnia Cię na umowę o pracę tylko na umowę zlecenie lub umowę o dzieło albo wogóle nie daje ci umowy a wystawia stosowne zaświadczenie. Jedziesz jako kierowca wykonując np. przewóz na potrzeby własne. Zatrzymuje cię do kontroli np. ITD. Okazujesz do kontroli m.in. wykresówki za 28 dni plus wykresówka dnia kontroli. Jeździsz cały czas tym samym pojazdem czyli na wykresówkach jest ten sam numer rejestracyjny pojazdu. Podczas kontroli stwierdzone zostają naruszenia, kierowca zostaje przesłuchany na miejscu kontroli a wynikiem kontroli jest wszczęte postępowanie administracyjne. Organ prosi o przysłanie umowy o pracę w celu potwierdzenia zatrudnienia na umowę o pracę zgodnie z definicją przewozu na potrzeby własne i w oparciu o kodeks pracy definicję pracownika. I co !!! Klops !!! Zamiast kary wyliczonej dostaje jeszcze karę 8000 zł za brak licencji bo nie został spełniony jeden z warunków przewozu na potrzeby własne.
Chyba się niezrozumieliśmy, ja odpowiedziałem na pytanie zasadnicze w tym temacie, a to co piszesz wg mnie nie dotyczy tematu.
Jeszcze raz napisze:
Pracodawca daje umowę o pracę, na czas wyjazdu do 7dni, która umowa jednak w razie W w każdym momencie może być umową pełnoprawną i legalną, wypisuje Ci papierek że niejeździłeś ostatnie 28dni (tego zapomniałem dopisać) i jedziesz, po 7dniach proceder powtarza (niestety) Także jeżeli zatrzyma Cię kontrol np po 3dniach od wyjazdu nie jesteś zatrudniony, to ciągle jesteś w tym okresie 7dni które pracodawca ma czas na zgłoszenie pracownika do ZUS-u, pokazujesz tarczki z ostatnich 3dni i jesteś czysty. Tak to wygląda. Kwestią licencji kierowca w ogóle się nie interesuje, jeżeli wypis jest w aucie to reszta to broszka pracodawcy.


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 01 lut 2010, 18:21
Posty: 14
GG: 0
Samochód: man 12.220

a jesli jezdze samochodem do 3,5 T to tez musze miec takie zaswiadczenie?


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 lut 2006, 12:29
Posty: 1368
Lokalizacja: Ostrów Wlkp.

Pomyśl logicznie! i przeczytaj co jest napisane na tym zaświadczeniu!

N I E !!!!!!!!


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 34 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: