Witam,
Bez wątpienia obydwie skrzynie są na tyle doskonałe, że raczej ułatwiają życie kierowcy aniżeli miały by je utrudniać. Śmiem twierdzić, ze są to 2 najlepsze skrzynie na rynku. Do czynienia miałem z zestawem niemal identycznym jak Borek. Ciągnik Volvo FH12 L-Shift z cysterną (podobny rocznik). Skrzynia pracuje prawie bezbłędnie na trasie dobiera odpowiednie przełożenia tak, ze jak dajesz mniej gazu wrzuca wyższy bieg i obroty spadają i spalanie również, jednak kiedy potrzeba wciskasz gaz, następuje redukcja i przyspiesza - ale to raczej standard. Podobnie z jazdą po górach, wzniesieniach - skrzynia sama redukuje i dobiera odpowiednie przełożenia. W najgorszym wypadku pozostaje jeszcze zmiana manualna.
Z Mercedesem nie miałem do czynienia, więc nie mogę go ani krytykować, ani chwalić. Ale jak napisał kolega Coolio obydwie skrzynie to ten sam poziom, z tym ze Power Shift posiada więcej bajerów. Np. opcja manewrowa - wydaje mi się, że dobrze, że jest ale rzadko bym jej używał.
Poza tym dobry kierowca i bez tego pewnie by sobie poradził, jednakże ten tryb może być faktycznie dużym udogodnieniem.
Mogę dodać, tego co słyszałem od kolegów to Opticruise ze Scanii to jakieś nieporozumienie. Podobno zdarza się że warjuje i nie da się jechać. Ważnym aspektem jest też bezawaryjność - wiadomo. Co z tego, że mam w skrzyni bajery, jak ciągle siedzę na serwisie i liczę straty.
W tym temacie został też poruszony temat: Co lepsze Volvo czy Mercedes
W sumie to co kraj to obyczaj. Tzn. zależy gdzie trafi, to dominuje inna marka. W Polsce dominują głównie, Volvo i Scania, natomiast Actrosy to raczej rzadki widok. Dużo ludzi uważa, że to graty i się psują. Jak już wspomniałem, nie miałem z Mercedesem nigdy do czynienia więc tego nie stwierdzę. Z kolei Niemcy pozostają "patriotami" i pozostają przy Actrosach i MAN-ach. Volvo czy Scanie są tam coraz rzadziej wybierane. Jednak jak na międzynarodówkę osobiście najbardziej wolę Volvo.
Jak napisał Coolio, firmy budowlane często wybierają Mercedesa. Ma mocne i trwałe konstrucje dobre napędy itd. Volvo to w tej branży raczej rzadki widok. Może nowy FMX to zmieni.