Cytuj:
Witam
Prowadzę gospodarstwo rolne i posiadam samochód ciężarowy o masie całkowitej powyżej 7,5 tony oraz prawo jazdy C+E. Samochód użytkuję osobiście w celu wywozu płodów rolnych, przywiezienia rzeczy potrzebnych w gospodarstwie, itp. Posiadam w nim fabrycznie zamontowany tachograf. Po przeczytaniu wielu tematów na forum doszedłem do wniosku, że wykonuję transport na użytek osobisty.(...)
Zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt. 3
Ustawy o Transporcie drogowym, do rolników jako podmiotów niebędących przedsiębiorcami (chyba że prowadzisz działalność rolniczą jako firma), stosuje się przepisy ustawy dotyczące niezarobkowego przewozu drogowego. Przeczytaj zatem art. 4 pkt. 4, szczególnie lit. c.
Zgodnie z art. 33 ust. 1 pkt. 2 nie potrzebujesz również zaświadczenia, o którym wspominał Crunck.
Na podst. art. 39a, pkt. 9 nie musisz mieć 21 lat oraz ukończonej kwalifikacji wstępnej ani szkolenia okresowego. Można także założyć, że nie obowiązują Cię badania lekarskie ani psychologiczne, bo nie można spełnić warunków art. 39j ust. 5 oraz 39k ust. 4.
Na podst. art. 42 musisz kupić winietę.
Na podst. art 29 Ustawy o Czasie Pracy Kierowców, zwolniony jesteś z przestrzegania art. 5-9 rozp. 561/2006/WE oraz z posiadania urządzenia rejestrującego. Jeśli jednak je posiadasz, masz obowiązek jego używania (powtórzone za inspektorem ITD, prowadzącym szkolenie na kursie). Należy pamiętać, że te zwolnienia obowiązują tylko w promieniu 100 km od gospodarstwa rolnego (561/2006/WE art. 13 ust. lit. b).
Jeśli chodzi o płody rolne, to sprawa jest prosta - jesteś rolnikiem, więc przecież musisz wozić słomę, sianokiszonkę, ziemniaki czy zboże. Na produkty zakupione w sklepach dobrze jest mieć fakturę VAT. Z doświadczenia wiem jednak, że po oświadczeniu na kontroli, że jesteś rolnikiem i wieziesz coś do/ze swego gospodarstwa (w jego pobliżu), inspektorzy odstępują od kontroli. Raz tylko się zdarzyło, że znajomy musiał dostarczyć do WITD nakaz płatniczy wystawiony przez UG.
Zapamiętaj jednak, że jestem tylko kierowcą - tak się składa, że rolnikiem również, jednak ciągle przede wszystkim przewoźnikiem. Wszelkie moje rady i porady nie zastąpią jednego telefonu do twego regionalnego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego