Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6331
Lokalizacja: Wrocław

Cytuj:
...puszcze sie z np z "anabergu" 120 zestawem...
mówimy o ludziach przy zdrowych zmysłach.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 05 gru 2007, 15:56
Posty: 842
GG: 7415311
Samochód: Mercedes Benz S124
Lokalizacja: Łobez!/Lębork

Wysłałem e-mail do ITD z zapytaniem dotyczącym poruszanego tu tematu.
Oto odpowiedź:

"W przesłanym zapytaniu została poruszona również kwestia nakładania mandatów karnych na kierowców za przekroczenie prędkości na podstawie zapisów z tachografu na terenie Polski oraz innych państwach.
W stosunku do osób realizujących przejazdy na terenie Rzeczypospolitej Polskiej zastosowanie znajdzie art. 97 § 1 Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia z dnia 24 sierpnia 2001 r. ( tekst jednolity, Dz. U. z 2008 r. , Nr 133, poz. 848, ze zmianami) zgodnie
z którym - W postępowaniu mandatowym, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, funkcjonariusz uprawniony do nakładania grzywny w drodze mandatu karnego może ją nałożyć jedynie, gdy:
1) schwytano sprawcę wykroczenia na gorącym uczynku lub bezpośrednio po popełnieniu wykroczenia,
2) stwierdzi popełnienie wykroczenia naocznie pod nieobecność sprawcy albo za pomocą urządzenia pomiarowego lub kontrolnego, a nie zachodzi wątpliwość co do osoby sprawcy czynu
- w tym także, w razie potrzeby, po przeprowadzeniu w niezbędnym zakresie czynności wyjaśniających, podjętych niezwłocznie po ujawnieniu wykroczenia. Nałożenie grzywny w drodze mandatu karnego nie może nastąpić po upływie 14 dni od daty ujawnienia czynu
w wypadku, o którym mowa w pkt 1, i 30 dni w wypadku, o którym mowa w pkt 2.
W tym miejscu należy zaznaczyć, iż zgodnie z załącznikiem Nr 1 cz. III Wymagania dotyczące konstrukcji urządzenia rejestrującego lit. f Rozporządzenia 3821/1985 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym wyznaczyło błędy graniczne, które wynoszą â� w użytkowaniu :
a) długość przebytej drogi:
4 % więcej lub mniej od rzeczywistej długości, przy czym długość ta musi wynosić co najmniej jeden kilometr;
b) prędkość:
6 km/h więcej lub mniej od rzeczywistej prędkości;
c) czas:
Âą dwie minuty na dzień, lub
Âą dziesięć minut na siedem dni.
W związku z powyższym, opierając się na obowiązujących normach prawnych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, nałożenie mandatu karnego na kierowcę wymaga spełnienia warunku schwytania sprawcy wykroczenia na gorącym uczynku lub bezpośrednio potem oraz zastosowania dopuszczalnego błędu granicznego prędkości zarejestrowanej przez tachograf. Wyznaczona w ten sposób prędkość będzie stanowiła podstawę wysokości grzywny nałożonej na podstawie załącznika Nr 1, tabela B, litera B do Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 5 listopada 2008 roku zmieniającego rozporządzenie w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń
( Dz. U. z 2008 r., Nr 202, poz. 1249).
W przypadku przejazdu przez terytorium innego państwa, nakładanie mandatu karnego przez uprawnione organy kontrolne będzie realizowane z obowiązującą normą danego prawa krajowego. Z praktyki przeprowadzonych działań kontrolnych niektóre państwa w oparciu
o swoje wewnętrzne akty prawne nakładają na kierowców mandaty karne na podstawie zapisów z tachografu za cały okres podlegający wymaganej kontroli.
Uprzejmie informuję, że odpowiedzi udzielane przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego nie stanowią wiążących wykładni przepisów prawa, lecz są informacją na ich temat oraz wyjaśnieniem w zakresie stosowania."


Odpowiedzi udzieliła:

Katarzyna Orpik
Referendarz Wydziału Informacji Prawnej
Biuro Prawne i Orzecznictwa
Główny Inspektorat Transportu Drogowego


Więc dla wszystkich poruszających się po drogach innych państw niż Polska najważniejszy jest ten fragment:

"W przypadku przejazdu przez terytorium innego państwa, nakładanie mandatu karnego przez uprawnione organy kontrolne będzie realizowane z obowiązującą normą danego prawa krajowego. Z praktyki przeprowadzonych działań kontrolnych niektóre państwa w oparciu o swoje wewnętrzne akty prawne nakładają na kierowców mandaty karne na podstawie zapisów z tachografu za cały okres podlegający wymaganej kontroli."


Zapytałem więc, dodatkowo czy Pani Kasia może wskazać te państwa które mają ów dodatkowy zapis i mogą karać za cały okres podlegający kontroli. Będę informował gdy nadejdzie kolejna odpowiedź.

_________________
Volvo FH13 500 2016; Volvo FH16 6x2 470 1998; LE "Royal"
Mercedes Benz S124 220TE 1993
ex: JELCZ XF 105 SSC 460 2008; MAN TGX 18.440 2008; Volvo FH16 540 4x2 2007; Volvo FH13 480 6x2 2007; Mercedes Benz Actros MPII 2007;


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 20 cze 2010, 15:55
Posty: 25
GG: 0
Samochód: Iveco
Lokalizacja: Katowice

Ludzie o czym tu mowa? zjechałem ostatnio Anabergu (solówką) 120km\h po ok. 20min inspektorki i co? i nic, trochę się krzywili, ale za przeproszeniem h..a Ci mogą zrobić, bo tarcza lub wydruk nie jest żadnym dowodem, to samo było w Niemczech i nikt nie będzie tam obliczał prędkości z czytników :lol: :lol:


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 27 lip 2010, 12:21
Posty: 11
GG: 0
Samochód: MY01

Cytuj:
jak jest w Niemczech?

a tak:
tarczka tacho/wydruk znajduje się w urządzeniu kontrolnym jest wbudowana na podstawie VO EG 3821/85 i prawnie przewidywana jest do kontroli czasu kierowcy na podstawie porzepisu VO EG 3820.

kierowca na podstawie kodeksu karnego STPO paragraf 94 FF 98.136 ma prawo odmówić zeznań.
kierowca w związku z opisem czasu pracy, które składa dobrowolnie w nie może samooskarżać się, więc na dobrą sprawę może odmówić pokazania tarczki lub udostępnienia wydruku.

tarczka tacho/wydruk nie może podczas kontroli (na podstawie VO EG 3820/85) stanowić dowodu do określenia prędkości pojazdu. jeśli mimo tego potraktowane będą jak dowód przekroczenia szybkości, wtedy będzie to traktowane jak wymuszenie zaznań przez policjanta, który tarczkę/wydruk potraktuje jako dowód.

kierowca pokazuje tarczkę/wydruk na żądanie w dobrej wierze pokazując ją mniema, że będzie ona wzięta do kontroli tylko i wyłącznie CZASU PRACY, a więc w/g VO EG 3820/85.

jednym słowem, jeżeli będą chcieli ukarać takim mandatem, trzeba odmówić przyjęcia mandatu, a potem napisać odwołanie. jeżeli nie skonsultowałeś się z prawnikiem (niemieckim) i nie wiesz jakie masz prawa, to już Twoja sprawa.
Kilka słów sprostowania:
Po pierwsze nie obowiązuje już rozporządzenie 3820/85. Zostało ono zastąpione rozporządzeniem 561/06.
Po drugie Kodeks karny przewiduje możliwość odmowy zeznań i nie nakłada na podejrzanego obowiązku dostarczania dowodów przeciwko sobie. Tyle tylko, że przekroczenie prędkości nie jest przestępstwem, ale wykroczeniem i z tego tytułu podlega pod kodeks wykroczeń, a nie kodeks karny.
Po trzecie rozporządzenie 3821/85 nakłada na kierowcę obowiązek okazanie wykresówki bieżącej oraz wykresówek z ostatnich 28 dni (+ ewentualne zaświadczenia). Tak więc kierowca nie może się uchylić od obowiązku okazania wykresówek, może co najwyżej odmówić składania wyjaśnień.
Jeśli chodzi o o cyfrówkę, to kartę mogą sobie brać do kontroli. Są tam zapisywane prędkości średnie, jednak dokładny wykres prędkości możliwy jest jedynie do odczytania z danych pobranych z tachodrafu. Niestety ustawa o transporcie drogowym daje inspektorom prawo wstępu do pojazdu i kontrolę urządzeń rejestrujących. Tak że twoje protesty na nic się zdadzą, a narazisz się na większe problemy tj. utrudnianie czynności kontrolnych.

A teraz do rzeczy:
Karanie na podstawie urządzeń rejestrujących lub innych urządzeń pomiarowych jest możliwe jedynie w przypadku ich właściwego skalibrowania, co poświadczone jest dokumentem legalizacji i certyfikatem kalibracji. Tachograf poddawany jest co prawda legalizacji i co 2 lata badaniom kontrolnym, jednak nie jest to urządzenie do mierzenia prędkości lecz czasu i przebytej drogi. Margines błędu jeżeli chodzi o prędkość jest zbyt wysoki (+- 6km/h). Waga jest legalizowana do ważenia, miarka do mierzenia, a fotoradar do pomiaru prędkości. Jeśli by było inaczej, to ITD nie wydawałaby pieniędzy na osobówki z video rejestratorem (przy najmniej 1 w każdym województwie).
Odpowiedź Którą otrzymał jeden z Was od ITD jest kompletną bzdurą.

I z życia:
A co jeśli odmówisz mandatu i zaraz po kontroli urwiesz plombę na impulsatorze skrzyni biegów i jeszcze tego samego dnia pojedziesz do warsztatu aby Ci ją założono. W sądzie grodzkim nie dostaniesz kary, ponieważ urządzenie utraciło legalizację.



PZDR


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 27 lip 2010, 12:21
Posty: 11
GG: 0
Samochód: MY01

Cytuj:
Cytuj:
jak jest w Niemczech?

a tak:
tarczka tacho/wydruk znajduje się w urządzeniu kontrolnym jest wbudowana na podstawie VO EG 3821/85 i prawnie przewidywana jest do kontroli czasu kierowcy na podstawie porzepisu VO EG 3820.

kierowca na podstawie kodeksu karnego STPO paragraf 94 FF 98.136 ma prawo odmówić zeznań.
kierowca w związku z opisem czasu pracy, które składa dobrowolnie w nie może samooskarżać się, więc na dobrą sprawę może odmówić pokazania tarczki lub udostępnienia wydruku.

tarczka tacho/wydruk nie może podczas kontroli (na podstawie VO EG 3820/85) stanowić dowodu do określenia prędkości pojazdu. jeśli mimo tego potraktowane będą jak dowód przekroczenia szybkości, wtedy będzie to traktowane jak wymuszenie zaznań przez policjanta, który tarczkę/wydruk potraktuje jako dowód.

kierowca pokazuje tarczkę/wydruk na żądanie w dobrej wierze pokazując ją mniema, że będzie ona wzięta do kontroli tylko i wyłącznie CZASU PRACY, a więc w/g VO EG 3820/85.

jednym słowem, jeżeli będą chcieli ukarać takim mandatem, trzeba odmówić przyjęcia mandatu, a potem napisać odwołanie. jeżeli nie skonsultowałeś się z prawnikiem (niemieckim) i nie wiesz jakie masz prawa, to już Twoja sprawa.
Kilka słów sprostowania:
Po pierwsze nie obowiązuje już rozporządzenie 3820/85. Zostało ono zastąpione rozporządzeniem 561/06.
Po drugie Kodeks karny przewiduje możliwość odmowy zeznań i nie nakłada na podejrzanego obowiązku dostarczania dowodów przeciwko sobie. Tyle tylko, że przekroczenie prędkości nie jest przestępstwem, ale wykroczeniem i z tego tytułu podlega pod kodeks wykroczeń, a nie kodeks karny.
Po trzecie rozporządzenie 3821/85 nakłada na kierowcę obowiązek okazanie wykresówki bieżącej oraz wykresówek z ostatnich 28 dni (+ ewentualne zaświadczenia). Tak więc kierowca nie może się uchylić od obowiązku okazania wykresówek, może co najwyżej odmówić składania wyjaśnień.
Jeśli chodzi o o cyfrówkę, to kartę mogą sobie brać do kontroli. Są tam zapisywane prędkości średnie, jednak dokładny wykres prędkości możliwy jest jedynie do odczytania z danych pobranych z tachodrafu. Niestety ustawa o transporcie drogowym daje inspektorom prawo wstępu do pojazdu i kontrolę urządzeń rejestrujących. Tak że twoje protesty na nic się zdadzą, a narazisz się na większe problemy tj. utrudnianie czynności kontrolnych.

A teraz do rzeczy:
Karanie na podstawie urządzeń rejestrujących lub innych urządzeń pomiarowych jest możliwe jedynie w przypadku ich właściwego skalibrowania, co poświadczone jest dokumentem legalizacji i certyfikatem kalibracji. Tachograf poddawany jest co prawda legalizacji i co 2 lata badaniom kontrolnym, jednak nie jest to urządzenie do mierzenia prędkości lecz czasu i przebytej drogi. Margines błędu jeżeli chodzi o prędkość jest zbyt wysoki (+- 6km/h). Waga jest legalizowana do ważenia, miarka do mierzenia, a fotoradar do pomiaru prędkości. Jeśli by było inaczej, to ITD nie wydawałaby pieniędzy na osobówki z video rejestratorem (przy najmniej 1 w każdym województwie).
Odpowiedź Którą otrzymał jeden z Was od ITD jest kompletną bzdurą.

I z życia:
A co jeśli odmówisz mandatu i zaraz po kontroli urwiesz plombę na impulsatorze skrzyni biegów i jeszcze tego samego dnia pojedziesz do warsztatu aby Ci ją założono. W sądzie grodzkim nie dostaniesz kary, ponieważ urządzenie utraciło legalizację.

Zapytałem więc, dodatkowo czy Pani Kasia może wskazać te państwa które mają ów dodatkowy zapis i mogą karać za cały okres podlegający kontroli. Będę informował gdy nadejdzie kolejna odpowiedź.

A co do Pani Kasi to skądinąd wiem, że nie będzie mogła Ci odpowiedzieć.

PZDR


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 05 gru 2007, 15:56
Posty: 842
GG: 7415311
Samochód: Mercedes Benz S124
Lokalizacja: Łobez!/Lębork

Cytuj:
A co do Pani Kasi to skądinąd wiem, że nie będzie mogła Ci odpowiedzieć.
PZDR
Nie sposób nie spytać - Dlaczego?
Cytuj:
Odpowiedź Którą otrzymał jeden z Was od ITD jest kompletną bzdurą.
Czekam więc z niecierpliwością na pociągnięcie tematu i ujawnienie tego czy jesteś pracownikiem ww. służb?

_________________
Volvo FH13 500 2016; Volvo FH16 6x2 470 1998; LE "Royal"
Mercedes Benz S124 220TE 1993
ex: JELCZ XF 105 SSC 460 2008; MAN TGX 18.440 2008; Volvo FH16 540 4x2 2007; Volvo FH13 480 6x2 2007; Mercedes Benz Actros MPII 2007;


Post Wysłano: 07 maja 2011, 14:06
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 31 paź 2008, 13:45
Posty: 944
Samochód: MERCEDES ACTROS MPIII 1844
Lokalizacja: Siedlce

Odświeżam temat, może ktoś wie coś więcej.

Ostatnio w Niemczech auto mi się puściło 95km/h :mrgreen: Noi przez 40 sekund go nie shamowałem. Na tacho oczywiście wyskoczył błąd. Teraz się zastanawiam jak jest z tymi mandatami :?:

Mogą w końcu czy nie :?:


Post Wysłano: 10 maja 2011, 14:31

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 15 mar 2011, 12:50
Posty: 31
GG: 0

Tachograf jest wpisany do ustawy o transporcie drogowym jako urządzenie kontrolno-pomiarowe do predkosci, tarczka [wykresowka] jest dokumentem.

Mogą dac mandat.

Pozostaje kwestia interpretacji przepisów przez konkretnego inspektorka/policjanta.

_________________
Pozdrawiam,
Kapelusz.


Post Wysłano: 10 maja 2011, 16:28
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 31 paź 2008, 13:45
Posty: 944
Samochód: MERCEDES ACTROS MPIII 1844
Lokalizacja: Siedlce

A skąd będą wiedzieli, że np. nie jechałem na Słowacji gdzie dopuszczalne jest 90km/h :?: Ja miałem około 95 + błąd pomiaru -6km/h czyli jakieś 89km/h. Jestem ciekawy co zrobić w przypadku próby ukarania mnie mandatem.


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Amazon [Bot] i 23 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: