Autor
Wiadomość

Nurtuje mnie następująca kwestia:

Mój znajomy pracuje w MPK w Krakowie na własnej działalności gospodarczej. Z tego powodu dostaje same zmiany 9h50 min. Jak łatwo wyliczyć w ciągu miesiąca przepracowuje grubo ponad 200h. Ostatnio we Wrocławiu w MPK proponują pracę na umowie zlecenie i również można nawet 200h jeździć. Jak to się ma do czasu pracy obowiązującego kierowców na połączeniach regularnych do 50km? Czy za przekroczenie czasu pracy odpowiada ten mój znajomy, który niejako prowadzi firmę i to on powinien pilnować, żeby nie przekroczyć określonej ilości godzin czy może pracować ile chce?

Przypomnę, że na połączeniach regularnych do 50km jest to inny system i tutaj do czasu pracy ITD nie ma nic, za to PIP już tak. Tu nasuwa się kwestia tego, że na umowie zlecenie można pracować nieograniczoną ilość godzin, natomiast jak to jest na działalności?


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 17 mar 2008, 16:34
Posty: 712
Lokalizacja: SM

Witam

ITD nie ma do tego nic. Co do czasu pracy na działalności.
Mój ojciec jeździ swoim samochodem (działalność) i jego czas pracy nie dotyczy, może robić "ile chce" oczywiście nie odnosi się to do czasu jazdy, ale on śmiga na dłuższych trasach.

Także, dla mnie to czas pracy na działalności jest nie ograniczony


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 10 lut 2010, 11:58
Posty: 151
GG: 0

martinfh :
Owszem PIP może ukarać twojego ojca z uwagi iż nie przestrzega Kodeksu Pracy. Tyle teorii. Co innego udowodnienie twojemu ojcu że nie trzyma się odgórnie przyjętych zasad. Podobnie jest u mnie w domu. Moi rodzice pracują na samozatrudnieniu. Jedno jest tłumaczem, drugie weterynarzem. Czasami zdarza się że pracują o wiele za dużo ponad to na co pozwala KP. Ale przecież sami na siebie nie doniosą.
Przez KP samozatrudnienie traktowane jest jak zapis w umowie o "nie regularnych godzinach pracy" lub "nie ograniczonych". Większość osób traktuje to tak iż w tygodniu mogą pracować "ile wlezie". A to błąd ! Ten zapis pozwala pracodawcy na pozostawienie sobie swoistej furtki. Dzięki której taki pracownik może jednego dnia pracować nie mniej niż 6h/dobę a kolejnego nie więcej niż 12h/dobę przy jednoczesnym zachowaniu 11h odpoczynku między jednym dniem pracy a drugim. Natomiast w tygodniu nie więcej niż 40h + godziny nadliczbowe = 50h/tydzień. Takie zapisy często spotykane są na stanowiskach tj. : przedstawiciel handlowy, dostawca itp.

wolfzan :
Wynika tyle z tego że pracuje wg. Kodeksu Pracy zgodnie z prawem. Chyba że nie ma ustawowej przerwy lub jednego dnia pracuje do godziny 23 a następnego wstaje o 4 rano. To już powoduje nie dotrzymanie 11h odpoczynku, łącznie z dojazdem do domu i do pracy.

Powyższy post nawiązuje do KP nie do czasu pracy i jazdy kierowców !

_________________
Gumisie, Lubisie ... lubie wszystkie misie


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 07 lis 2006, 11:15
Posty: 51
Lokalizacja: Skarżysko Kamienna

Osoby prowadzącej działalność gospodarczą kodeks pracy nie dotyczy, może nawet 24/7 robić i nikomu nic do tego 8) a przynajmniej do czasu aż zatrudni pracownika :wink:


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2010, 11:35
Posty: 127
GG: 0

Pracowac(nie jechac) moze 24h
Pracowac ( jechac) moze 9h


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 10 lut 2010, 11:58
Posty: 151
GG: 0

Tak, tak ... poczytajcie Ustawę nt. samozatrudnienia i jej późniejsze poprawki. Mylicie samozatrudnienie z tzw. "kontraktem". Tyle tylko że ustawodawca zajmuje się już od dwóch lat problemem "kontraktów".

Co do przestrzegania czasów pracy (nie piszę o kierowcach), urlopów. Każdemu pracodawcy przysługuje urlop. Tak samo jest na samozatrudnieniu, czyli własnej działalności. Więc dlaczego chcecie wmówic że możesz pracować jak stachanowiec na Syberii ?
Odrębną kwestią jest przestrzeganie tego czasu. Przecież w razie kontroli nie zadenencjujecie inspektorowi podatkowemu samych siebie że pracujecie po 20h/dobę. A to że ludzie nie znają przepsiów i dają się robić w "jajo" to już jest ich problem. Ich cyrk i ich małpy. To tak samo jak ktoś na tym forum pisał że większość kierowców zawodowych nie zna przepisów którym podlega.

Przykład patologii. Pod Wrocławiem jest firma produkcyjna RTV. Część pracowników zatrudnionych to osoby zagraniczni (dużo bez pozwoleń), drudzy etatowi - szczególnie kadrowi a cala reszta pracuje na samozatrudnieniu. Efekt tego jest taki co przedstawiają dwa poprzednie posty. Pracują przeszło 14, 15h/dobę. Wywożą ich autobusami do domów w razie kontroli. Ale kara nałożona nie byłaby na producenta lecz właśnie na ludzi z produkcji, tych pracujących na samozatrudnieniu.

_________________
Gumisie, Lubisie ... lubie wszystkie misie


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 07 lis 2006, 11:15
Posty: 51
Lokalizacja: Skarżysko Kamienna

Piszesz o dwóch odrębnych sprawach. Czym innym jest pozorne prowadzenie działalności gospodarczej w miejscu gdzie powinno się pracować na etacie, a czym innym rzeczywiste prowadzenie działalności. Ludzie o których piszesz, wszyscy jak jeden powinni być zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, wynika to wprost z ustawy o PIT.

Pokaż mi jednak przepis, który mnie jako osobie prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą pt: osiedlowy warzywniak, nakazuje określoną ilość godzin, które mogę przepracować oraz ilość urlopu jaki muszę wykorzystać i kto mnie z tego rozliczy :?: :lol:


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 10 lut 2010, 11:58
Posty: 151
GG: 0

Piszę o teorii nie o praktyce.
Takimi rzeczami nie zajmuje się PIP a ZUS i US. Ale z racji iż im chodzi tylko o pieniądze nikt takimi abstarkcjami się w praktyce nie zajmuje. O tym pisałem w dwóch wcześniejszych postach. Rozejrzyj się a zobaczysz że co chwilę masz do czynienia z przepisami które są "martwe".
Urlop jak każdemu zatrudnionemu pracownikowi taki i osobie będącej na samozatrudnieniu przysługuje. Tyle róznica jest taka. Że pracownik musi go wykorzystać. Osoba prowadząca jednoosobową działalność już nie.
Kierowcy którzy pracują na działalności na użyczonym aucie też powinni być zatrudnieni na umowię. Ale jest inaczej.
Jak sobie pościelisz tak się wyśpisz. Ot, taka zasada.

_________________
Gumisie, Lubisie ... lubie wszystkie misie


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 07 lis 2006, 11:15
Posty: 51
Lokalizacja: Skarżysko Kamienna

Cytuj:
Piszę o teorii nie o praktyce.
Więc podeprzyj się jakimś przepisem bo ja o takim nie słyszałem :roll:

Co do ZUS i US wiem czym się zajmują, mam z nimi do czynienia na co dzień od kilu lat. W jednej z tych instytucji nawet kiedyś pracowałem 8)

Urlop osobie prowadzącej działalność przysługuje tak samo jak bezrobotnemu - nie pracujesz, nie zarabiasz. I jak już pisałem wcześniej, nikomu nic do tego.
A dla niektórych samozatrudnienie jest jedyną opcją żeby w ogóle pracować, ale to zawsze jest indywidualna sprawa.


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 16 sty 2010, 0:01
Posty: 248
GG: 7411066
Samochód: Volvo

Moze tutaj ja zamieszcze podobne pytanie.
Jeżdze z Szefem w podwójnej. Jak wiadomo szefa nie dotyczy czas pracy bo jest na samozatrudnieniu. I teraz jak sie ma sprawa jadac w podwójej obsiadzie??
On musi przestrzegac czasu pracy wtedy czy nie??
Bo ja zapewne tak.
dzieki za odp.

_________________
Aby zostać dawcą organów nie musisz kupować motoru. Wystarczy stary rower i wypad nim do wiejskiego sklepu po krajowej drodze którą idzie tranzyt ciężarówek!


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 15 sie 2005, 15:04
Posty: 2873

Cytuj:
Moze tutaj ja zamieszcze podobne pytanie.
Jeżdze z Szefem w podwójnej. Jak wiadomo szefa nie dotyczy czas pracy bo jest na samozatrudnieniu. I teraz jak sie ma sprawa jadac w podwójej obsiadzie??
On musi przestrzegac czasu pracy wtedy czy nie??
Bo ja zapewne tak.
dzieki za odp.

W podwójnej obsadzie raczej ciężko przekroczyć czas pracy*.


*Czas pracy w rozumieniu UoTD.


Poza tym przepisy dotyczące wymienionej wyżej ustawy do dotyczą:


Ustawa określa:

1) czas pracy kierowców wykonujących przewóz drogowy, zatrudnionych na podstawie stosunku pracy;

2) obowiązki pracodawców w zakresie wykonywania przewozów drogowych;

3) zasady stosowania norm dotyczących okresów prowadzenia pojazdów, obowiązkowych przerw w prowadzeniu i gwarantowanych okresów odpoczynku, określonych rozporządzeniem (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającym rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającym rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz.Urz. UE L 102 z 11.04.2006, str. 1), zwanym dalej „rozporządzeniem (WE) nr 561/2006” oraz Umową europejską dotyczącą pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe (AETR), sporządzoną w Genewie dnia 1 lipca 1970 r. (Dz. U. z 1999 r. Nr 94, poz. 1086 i 1087), zwaną dalej „Umową AETR”;

4) okresy prowadzenia pojazdów, obowiązkowe przerwy w prowadzeniu i gwarantowane okresy odpoczynku kierowców:

a) zatrudnionych na podstawie stosunku pracy,

b) niebędących pracownikami

– wykonujących przewozy regularne na trasach nieprzekraczających 50 km pojazdami, o których mowa w rozporządzeniu (WE) nr 561/2006.



Więc to chyba jasno jest sprecyzowane.


Ostatnio zmieniony 08 sie 2010, 12:39 przez Pazdz, łącznie zmieniany 3 razy.

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 16 sty 2010, 0:01
Posty: 248
GG: 7411066
Samochód: Volvo

Cytuj:
Cytuj:
Moze tutaj ja zamieszcze podobne pytanie.
Jeżdze z Szefem w podwójnej. Jak wiadomo szefa nie dotyczy czas pracy bo jest na samozatrudnieniu. I teraz jak sie ma sprawa jadac w podwójej obsiadzie??
On musi przestrzegac czasu pracy wtedy czy nie??
Bo ja zapewne tak.
dzieki za odp.

W podwójnej obsadzie raczej ciężko przekroczyć czas pracy*.


*Czas pracy w rozumieniu UoTD.

zdziwił bys sie ze czasem cięzko sie zmieścić ;]

_________________
Aby zostać dawcą organów nie musisz kupować motoru. Wystarczy stary rower i wypad nim do wiejskiego sklepu po krajowej drodze którą idzie tranzyt ciężarówek!


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 15 sie 2005, 15:04
Posty: 2873

Cytuj:
zdziwił bys sie ze czasem cięzko sie zmieścić ;]

Zdziwiłbym się, bo podejrzewam, że mówimy o dwóch innych rzeczach. Czym innym jest czas pracy, a czym innym Rozporządzenie 561/2006. Obie rzeczy nie mają za wiele ze sobą wspólnego.


Odgrzebię temat:

Czy ktoś z użytkowników forum pracuje na własnej działalności? Chodzi mi o konkretne info jak się to rozlicza i ile dokładnie płaci się co miesiąc. Wiem, że ZUS jest tańszy przez dwa lata, ale chodzi mi o podatek itp.


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 04 lut 2010, 14:56
Posty: 146
GG: 0

ZUS jak już mówiłeś około 400zł przez dwa lata.

Wybierasz albo ryczałt ( nie wiem konkretnie jaki jest próg dla transportu ale prawdopodobnie 5,5% lub 8,5%) albo podatek dochodowy 19%,na Ryczałcie możesz być do uzyskania obrotu 150tys euro, po przekroczeniu tej kwoty przechodzisz na dochodowy. Będąc na ryczałcie nie musisz być płatnikiem VAT o ile nie przekroczysz 50 tys, zł obrotu rocznie.

Wybierając ryczałt nie możesz odliczać kosztów, płacisz % podatku od uzyskanego przychodu - co jest chyba korzystne dla ludzi pracujących na własnej działalności np. w MPK gdyż oni nie mają wielu kosztów prowadzenia działalności i ich przychód praktycznie równa się dochodowi.


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 07 sie 2010, 18:56
Posty: 45
GG: 0

Panowi co to jest równoważny system czasu pracy kierowcy.
http://www.firmatransportowa.pl/rownowa ... _1/17/View Przeczytajcie o bo ja nic z tego nie kumam nibykierowca zatrudniona na umowe o prace nie moze jezdzic 9 godzin

_________________
Zyje po to aby wiecznie gnac!
Znajdz prace ,która bedzie twoją pasja ,a nie bedziesz musiał pracować!


Adrian, chcę pracować w firmie obsługującej linie podmiejskie jako kierowca autobusu. Zatrudniają tylko na własnej działalności. Jak się w takim przypadku najlepiej rozliczać?


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 15 sie 2005, 15:04
Posty: 2873

Cytuj:
Adrian, chcę pracować w firmie obsługującej linie podmiejskie jako kierowca autobusu. Zatrudniają tylko na własnej działalności. Jak się w takim przypadku najlepiej rozliczać?

Wg. mnie ryczałt ewidencjonowany. Zapłacisz podatek od przychodu i bez kombinowania z fakturami. 5,5% to jest stawka dla przewozu ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton. I nie wiem jak to jest z przewozem ludzi. Musiałbyś sobie poszukać w Internecie dokładne stawki ryczałtu. Będziesz płatnikiem VAT?


Jak na razie jestem na etapie zbierania informacji odnośnie prowadzenia jednoosobowej działalności więc moja widza na ten temat jest jak na razie znikoma. To jeszcze nic pewnego, że będę tak pracował, ale wolę zorientować się wcześniej jak to dokładnie wygląda.


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 15 sie 2005, 15:04
Posty: 2873

Ja jestem na samozatrudnieniu, więc to nie jest nic strasznego. Oczywiście zależy też od kontrahenta.


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 19 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: