Ta piękna Scania z pozoru wygląda na łagodną owieczkę, lecz w rzeczywistości wcale tak nie jest. Scania143e bo tak brzmi pełna nazwa tego pojazdu na codzień ratuje z opresji nie jeden olbrzymi zestaw ważący blisko 40 ton. Ale nie do końca tylko ciągniki z naczepami, czasami zdarzają się ekstremalne akcje gdzie Scania "wydobywa" np. kombajn lub koparkę ważącą 35 ton uwięzioną w bagnie! Na szczęście cały jej trud włożony w tą pracę został nagrodzony w 2002 roku gdzie "Dziobak" zdobył tytuł Miss Pomorza na zlocie Scań w Gdańsku, oraz gdy poproszono firmę Knoff [poprzedni właściciel Scani] aby otwierała 14 Country Festival. Poprzednim właścicielem pojazdu Roman Knoff odsprzedał Scanię w 2003 roku znanej w całej południowej Polsce firmie zajmującą się Pomocą Drogową JANIK. Od kąt Scania posiada nowego nabywcę była wystawiona na 11 Trakerskim Spotkaniu w Krakowie gdzie czerwona Scania stanowiła zarówno obiekt, jak i doskonałe tło do pamiątkowych fotografii z pobytu na zlocie. Przed sprzedarzą Scania jeździła z niskopodwoziową naczepą po wschodzie. Obecnie pojazd zabudowany jest przez włoską firmę Omars specjalizującą się w budowie pojazdów ratowniczych. Na samochodzie znajduje się wciągarka o sile przyciągu 100 ton oraz ramię holownicze o nośności 80 ton. W nocy Scania jest oświetlana przez 6 "szperaczów" [światła przeciw mgielne], 30 lamp obrysowych, 10 "kogutów" [lampy ostrzegawcze], oraz podświetlany szyld z logo firmy JANIK. Obecny właściciel Wojciech Janik jest bardzo zadowolony z użytkowania Scani i nie wyklucza że w przyszłym czasie kupi następnego Dzobaka firmy Scania.
Dane Techniczne:
Producent: Scania division, Saab-Scania AB,
Sodertalje, Szwecja
Model: 143E, silnik przed kabiną
Konfiguracja: 6x4, ciężarówka specjalistyczna
Silnik: V8 turbodiesel, z chłodzeniem powietrza
doładowującego, o pojemności 14 l i mocy
470 KM [345 kW]
Skrzynia biegów: 12-biegowa, manualna, plus
dwa biegi górskie
Resorowanie: z przodu resory piórowe
i amortyzatory hydrauliczne; z tyłu podwójnie
umocnione resory piórowe
Rama: kratownica, podłużnice podwójne
z kształtowników stalowych, poprzeczki stalowe
Hamulce: bębnowe sterowane pneumatycznie,
trój zakresowe, system ABS
Zabudowa: specjalistyczna wykonana w włoskiej
firmie OMARS, wciągarka SUPER WINCH o sile
przyciągu 100 ton, ramię holownicze
o nośności 80 ton
Ciężar pojazdu: 20 ton
Udźwig całkowity: 65 ton
Więcej zdjęć:
http://www.bandit02.republika.pl/dziobak2.jpg
http://www.bandit02.republika.pl/dziobak3.jpg