1 metr założysz wszędzie. Przy lepszych antenach trzeba się wysilić trochę. Też tego doświadczyłem w TGA w wakacje.
Też słyszałem że za kabiną to lipa, ale...
zależy czy naczepa typu plandeka/firanka/kontener - wysoka na 4m i tuż przy kabinie, czy jakaś mała beczka. Wtedy antena jest odsłonięta w tył, więc troszkę ma lepsze warunki pracy.
W wakacje zamontowałem (a w zasadzie "przylepiłem" swoją antenę na magnesie w TGA XLX, naczepa firanka. I szczerze mówią nie było źle pod względem osiągów, a w okresie wzmożonej propagacji ładne łączności się zrobiło zarówno w SSB jak i AMie. Niestety poważnym minusen montażu anteny za kabiną w takim zestawie to to że np stojąc pod rampą naczepa zbliża się do kabiny. Często trzeba podnieść naczepę na poduchach itp. No i SWR diametralnie się zwiększa. Także na dłuższą metę bym tam anteny nie zamontował.
W Volvach ludzie montują pod owiewką przeciwsłoneczną, na przodzie kabiny. Niestety nie miałem przyjemności podróżować Volvem i bawić się w montaże anteny na tych wozach. Ale skoro tak serwisy montują to musi to być dobre miejsce, mocowanie owiewki jest pewnie przymocowane solidnie do kabiny, przejście elektryczne jest no i jakoś to działa. Więc 1.5 metra antenę śmiało tam zamontuje. Albo po prostu nad drzwiami kierowcy w globku zamontować antenę typu Alan 9 PLUS w wywierconym otworku.
Edycja: Czyli tak jak na tym zdjęciu kolegi z forum
http://picturepush.com/public/3727814
Można też w taki sposób, ale lepiej w otworze, wszystkie połączenia masz wewnątrz i nic się nie uszkodzi od wilgoci i warunków atmosferycznych:
http://www.fotosik.pl/showFullSize.php? ... c9f7e23bec