Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 14 mar 2011, 13:13

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 14 mar 2011, 13:06
Posty: 2
GG: 0

jestem świeżo upieczonym kierowcom i mam takie pytanko " W samochodzie, którym będe jeździł jest tacho analogowe i są trzy pozycje(młoteczki,łóżeczko i koperta lub kwadrat z przekątną): na której pozycji muszę ustawić selektor jak ruszam w trase, a na której pozycji jak mam załadunek,rozładunek, tankowanie itp" Prosiłbym o szczegółowy opis. Z góry dziękuje


Post Wysłano: 14 mar 2011, 13:27
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 28 wrz 2010, 11:55
Posty: 3324
Lokalizacja: eu

Post Wysłano: 14 mar 2011, 13:28
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 26 lut 2006, 19:03
Posty: 1152
GG: 13363123
Samochód: DAF
Lokalizacja: Żywiec

Młoteczki to jazda (jak ruszasz w trasę), łózko to kresy odpoczynku i przerwy w jeździe, natomiast koperta to czas oczekiwania, czyli okres gdzie kierowca nie musi pozostawać na stanowisku pracy i wykonuje inne czynności niż prowadzenie pojazdu

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=JaABO0GSHvg

http://www.youtube.com/watch?v=eAfp3mZD ... ature=plcp


Post Wysłano: 14 mar 2011, 14:04

Cytuj:
natomiast koperta to czas oczekiwania, czyli okres gdzie kierowca nie musi pozostawać na stanowisku pracy i wykonuje inne czynności niż prowadzenie pojazdu
Na "kopercie" można również odbyć pauzę 45 min.


Post Wysłano: 14 mar 2011, 15:07

Kolego Lopez1983 trochę dziwne te Twoje pytania. Skoro będziesz jeździł to przeszedłeś Kwalifikację wstępną/przyspieszoną a tam o takich rzeczach mówią, na pewno. Jeśli gdzieś Ci umknęło to też o tym mówią na kursie prawa jazdy.
Ale nie mam zamiaru Cię umoralniać, nie mam do tego prawa.
Odpowiadając na Twoje pytanie:
W czasie, gdy prowadzisz, powinieneś mieć selektor ustawiony w pozycji "Inna praca" czyli młoteczki. Oczywiście większość kierowców jeździ na "łóżku" i czasem Inspektorzy zwracają na to uwagę. Osobiście jeżdżę na młotkach. Tak samo mam młotki w czasie, gdy tankuję. W specyfice mojej pracy młotków nie używam do załadunku/rozładunku, gdyż nie uczestniczę w załadunkach - nie mam prawa wstępu na rampę i wówczas kręcę pauzę: jakieś jedzonko, drzemka. W Twoim przypadku podejrzewam, że będziesz uczestniczył w załadunkach/rozładunkach wówczas powinieneś mieć ustawiony selektor na młoteczkach. Inspektorzy wręcz "uwielbiają" sytuacje, gdy kierowca złapie gumę i wymienia koło. Część ma selektor w pozycji inna praca, co jest zgodne ze stanem faktycznym, inni zaś na łóżku - a to już kosztuje. Nawet sprzątając w aucie, wymieniając żarówki itp. powinieneś mieć na selektorze inną pracę, wszak nie wypoczywasz a co za tym idzie nie dysponujesz swobodnie wolnym czasem. Napisałem o teorii, jak to powinno wyglądać. Co zrobisz to już Twoja sprawa. Każdy kierowca odpowiada za to, jak dokumentuje swoją pracę.
Zaś co się tyczy koperty jedynym przypadkiem, gdy używam tej opcji, jest sytuacja, gdy przyjeżdżam na miejsce rozładunku. Jest tam jedna rampa i nie wiem, kiedy zakończą rozładunek. Wówczas pozostaję na tzw. dyżurze i mam kopertę.
Pozdrawiam i życzę powodzenia.


Post Wysłano: 14 mar 2011, 16:23

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 14 mar 2011, 13:06
Posty: 2
GG: 0

Kolego doskonale rozumiem twoją opinie, aczkolwiek w praktyce jest inaczej niżeli teoretycznie. Większość kierowców jeździ na łóżeczku i ich zdaniem tak jest dobrze. A ja pytam po to by wiedzieć na 100%


Post Wysłano: 15 mar 2011, 17:05

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 13 mar 2007, 23:08
Posty: 183
Lokalizacja: śląskie

na "kopercie" kolego nie można robić pauzy 45 min. - odnoszę do definicji odpoczynku w rozp. 561/2006


Post Wysłano: 15 mar 2011, 20:03

Cytuj:
na "kopercie" kolego nie można robić pauzy 45 min. - odnoszę do definicji odpoczynku w rozp. 561/2006
No to przeczytaj jeszcze raz co to jest przerwa, a co to jest odpoczynek, czym się to różni od siebie i wtedy będziesz wiedział dlaczego przerwę 45 min można zrobić na "kopercie".


Post Wysłano: 15 mar 2011, 21:01

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 15 mar 2011, 12:50
Posty: 31
GG: 0

Również wg mnie nie można pauzy 45min robić na "kopercie".

Proszę kolegę wolfzan o podanie konkretnego przepisu, który na to zezwala lub przepisu, który tego nie zabrania.

Przytoczę kilka fragmentów z 561/2006:

d) „przerwa” oznacza okres, w którym kierowca nie może
prowadzić pojazdu ani wykonywać żadnej innej pracy,
wykorzystywany wyłącznie do wypoczynku;

_________________
Pozdrawiam,
Kapelusz.


Post Wysłano: 16 mar 2011, 0:18
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 30 sty 2010, 16:03
Posty: 226
GG: 11516920
Samochód: DAF CF 440 Euro 6 Space Cab
Lokalizacja: Starzyny [SZA]

Jeżeli jeździsz na "automatycznym" analogu, to nie musisz ręcznie przełączać selektora. Tacho po ruszeniu przełącza się na jazdę, tak tłumaczono mi na kursie przewozu rzeczy.
Natomiast jeśli jest to stary tachograf analogowy to wtedy trzeba przełączać przed ruszeniem na "młoteczki"
Każdy robi jak chce i ma swoje upodobanie do przełączania przed ruszeniem (choć konieczne to nie jest).

Jak na cyfrówce (niby się powinno i niektórzy robią), wpisują rozpoczęcie przed ruszeniem po długiej pauzie 11h, ja tego nie robię i jeżeli Niemiec się do tego nie doczepił, a miałem dwie kontrole, studiowali moją kartę bardzo dokładnie chyba ze 40 minut jak nie więcej i żadnych zastrzeżeń nie mieli.
Raz nawet dziwna sytuacja była, w podwójnej obsadzie, zaczęliśmy pauzę o 14, przyjechała policja posprawdzać wszystko, bo mieli nas wyprowadzać z Berlina z chłodnią 3:80 szeroko i mówimy, że możemy ruszyć o 23, a po sprawdzeniu kart, powiedzieli, że możemy już ruszać o 19 :shock: Z tym, że karta z 2 kieszeni wędruje do 1 (w tym przypadku moja) i możemy jechać, bo faktycznie ja szychtę skończyłem chyba o 11, ale byłem na "kopercie" trochę na "młoteczkach" i o 14 wpisane było zakończenie. Dziwna sytuacja, ale karta policji była, zapis w tacho i na karcie jest, wydruk kazali zrobić, opisali, podbili, więc ja jestem czysty. Teraz to nawet nie ważne, bo to było w listopadzie.

_________________
Nie ma lipy, same dęby!
DAF XF 105 Super Space Cab - nie ma większego.
Lubię Actrosy... Wyprzedzać pod górę :mrgreen:


Post Wysłano: 16 mar 2011, 11:15

Artur29, Kapelusz, nie ma na to żadnego przepisu. Tak uczyli mnie inspektorzy ITD na Kwalifikacji Wstępnej.

Przerwa - okres czasu, który wykorzystuje się do odpoczynku, nie wykonuje się żadnej innej pracy.

Odpoczynek - nieprzerwany okres czasu kiedy kierowca może swobodnie dysponować swoim czasem.


Teraz przykład: czekając na załadunek powinno się włączyć "kopertę" ponieważ wtedy masz przerwę, ale nie możesz swobodnie dysponować swoim czasem, bo czekasz na ten załadunek właśnie, natomiast jeśli zatrzymujesz się na odpoczynek 11h, to możesz robić co Ci się podoba i w tym przypadku dysponujesz swoim czasem według Twojego uznania. Tak samo przerwa 45 min: to jest przerwa, a nie odpoczynek, dlatego można ją zrobić na "kopercie". Koniec, kropka - nie ma nad czym więcej dyskutować.


Post Wysłano: 16 mar 2011, 13:20
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 03 lis 2009, 18:59
Posty: 4071
GG: 1
Samochód: brak
Lokalizacja: Jawor

Popieram Wolfzana.
Nie mylcie przerwy z odpoczynkiem.
"Pauza" 45min jest przerwą, więc można ją odbębnić na kopercie.
Nawet tacho cyfrowe "rozlicza" jazdę jak się zrobi ją na kopercie.

_________________
1. forowicz Wagi Ciężkiej


Post Wysłano: 16 mar 2011, 14:06

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 15 mar 2011, 12:50
Posty: 31
GG: 0

Hmm... no to ciekawa sprawa Koledzy...
Kontaktowałem się przed chwilką z dwoma oddziałami ITD i w obydwu powiedzieli, że nie można 45tki robić na kopercie.

Jeśli podczas kontroli kierowca powie, że tam gdzie jest koperta robił pauzę to dostanie karę za złe operowanie selektorem; jak powie, że był w dyspozycji [oczekiwaniu] to nie będzie miał uznanej przerwy między okresami jazdy ciągłej.

Takie jest stanowisko dwóch inspektorów z dwóch różnych oddziałów.

Ale zapraszam do dalszej polemiki bo to bardzo ciekawy problem i może uda nam się wspólnie ustalić jedno, prawidłowe, stanowisko w tej sprawie :)


Pozdrawiam Kolegów,
K.

_________________
Pozdrawiam,
Kapelusz.


Post Wysłano: 16 mar 2011, 17:11
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 30 sty 2010, 16:03
Posty: 226
GG: 11516920
Samochód: DAF CF 440 Euro 6 Space Cab
Lokalizacja: Starzyny [SZA]

Cytuj:
Teraz przykład: czekając na załadunek powinno się włączyć "kopertę" ponieważ wtedy masz przerwę, ale nie możesz swobodnie dysponować swoim czasem, bo czekasz na ten załadunek właśnie, natomiast jeśli zatrzymujesz się na odpoczynek 11h, to możesz robić co Ci się podoba i w tym przypadku dysponujesz swoim czasem według Twojego uznania. Tak samo przerwa 45 min: to jest przerwa, a nie odpoczynek, dlatego można ją zrobić na "kopercie". Koniec, kropka - nie ma nad czym więcej dyskutować.
Jakby każdy tak świecie przestrzegał tacho i w oczekiwaniu na załadunek włączał "kopertę", (a może nawet czekać 24h) to co cały czas na "kopercie"? Brakło by mu 13h pracy.
Nie wiem może u Ciebie w MPK się tak robi, bo "kierowca z jedynką co kieruje jedną ręką" robi różne dziwne rzeczy...
Niech ci będzie, że można zrobić to 45min na "kopercie" tylko jedź z tym i rób tak we Francji to ciekawe ile EUR będzie cię to kosztować...
Nie znam kierowcy, który robiąc 45min włączał by "kopertę", każdy włącza "łóżko".
Po za tym:
"Kierownica" - jazda
"Młotki" - inna praca
"Koperta" - stan gotowości/oczekiwania
"Łózko" - przerwa/odpoczynek

Tak tłumaczono mi na kursie, potem zaczynając karierę starsi kierowcy mi tłumaczyli co i jak, a zdania kierowców z kilkudziesięcio letnim stażem za kółkiem nie będę podważał.

_________________
Nie ma lipy, same dęby!
DAF XF 105 Super Space Cab - nie ma większego.
Lubię Actrosy... Wyprzedzać pod górę :mrgreen:


Post Wysłano: 16 mar 2011, 20:12

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 15 mar 2011, 12:50
Posty: 31
GG: 0

Kolejna sprawa:
jadę 4,5 godziny; podjeżdżam na załadunek, włączam "kopertę" myśląc, że załadunek będzie trwał minimum 45 minut; załadunek trwa 10 minut i muszę już odjeżdżać.
I co w takim przypadku?
Mam ruszać dalej w drogę bez przerwy między okresami 4,5 godzinnymi?

Przerwa 45 minutowa musi być robiona przez kierowce wtedy, kiedy kierowca ma gwarancję, że będzie to czas nieprzerwany jazdą [czyli parking, postój itp.]
Oczywiście inna sprawa jeśli robimy 45tkę i jest konieczność przestawienia auta ale od tego mamy 12/561/2006...

_________________
Pozdrawiam,
Kapelusz.


Post Wysłano: 16 mar 2011, 20:29
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 13 lut 2007, 20:39
Posty: 2088
GG: 1
Samochód: R420
Lokalizacja: Bielsko-Biała

:shock:
Cytuj:
włączam "kopertę"
chyba myślałeś o łóżku
Cytuj:
I co w takim przypadku?
Jak to co, jesteś 10 minut w plecy, stajesz 100 metrów dalej i kręcisz pauzę 45 minut.
Cytuj:
Mam ruszać dalej w drogę bez przerwy między okresami 4,5 godzinnymi?
Jesli chcesz się narazić na karę, to ruszaj


Post Wysłano: 16 mar 2011, 20:42

Cytuj:
Jakby każdy tak świecie przestrzegał tacho i w oczekiwaniu na załadunek włączał "kopertę", (a może nawet czekać 24h) to co cały czas na "kopercie"? Brakło by mu 13h pracy.
Ja o tym doskonale wiem, a to co piszę, to czysta teoria.
Cytuj:
Nie wiem może u Ciebie w MPK się tak robi, bo "kierowca z jedynką co kieruje jedną ręką" robi różne dziwne rzeczy...
Nie wiem czy dalsza dyskusja z Tobą ma sens... Na połączeniach regularnych do 50km przy przewozie osób nie obowiązuje stosowanie tachografu więc Twoje negowanie mojej pracy jest tutaj bezpodstawne, bo nawet przepisów dobrze nie znasz. A jeśli masz coś do jeżdżących w komunikacji miejskiej, to zapraszam na kółeczko, nawet dam Ci poprowadzić. Myślę, że szybko zmienisz zdanie. EOT.


Post Wysłano: 16 mar 2011, 21:27

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 15 mar 2011, 12:50
Posty: 31
GG: 0

Kolego Marix przeczytaj uważnie cały temat ze zrozumieniem...
Cytuj:
chyba myślałeś o łóżku
Nie. Myślałem o "kopercie" bo tu Kolega wolfzan opisywał, że pauzę 45min robi na "kopercie" i ja opisywałem jego tok rozumowania.

_________________
Pozdrawiam,
Kapelusz.


Post Wysłano: 16 mar 2011, 21:43
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 03 lis 2009, 18:59
Posty: 4071
GG: 1
Samochód: brak
Lokalizacja: Jawor

Cytuj:
Cytuj:
chyba myślałeś o łóżku
Nie. Myślałem o "kopercie" bo tu Kolega wolfzan opisywał, że pauzę 45min robi na "kopercie" i ja opisywałem jego tok rozumowania.
Opisałeś jakąś wydumkę, a nie tok rozumowania.
Powiedz mi co z załogami które jeżdżą bez przerw 45 minutowych?

_________________
1. forowicz Wagi Ciężkiej


Post Wysłano: 16 mar 2011, 23:20

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 15 mar 2011, 12:50
Posty: 31
GG: 0

I znowu polecam czytać ze zrozumieniem :)
Cytuj:
Powiedz mi co z załogami które jeżdżą bez przerw 45 minutowych?
Temat poruszony przeze mnie dotyczy robienia przerwy na "kopercie" a nie robienia przerwy w ogóle!

Ale odniosę się i do tego. Jeszcze w Polsce załoga może jechać bez 45min ale zrób tak we Francji... Zobaczymy ile ojro dostaniesz ale na pewno będzie ciekawie :-)

_________________
Pozdrawiam,
Kapelusz.


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 35 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: