Strona 7 z 7 [ Posty: 127 ] Przejdź na stronę Poprzednia 13 4 5 6 7
Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 24 paź 2010, 20:37

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 20 lip 2010, 19:31
Posty: 141
GG: 35199727
Samochód: Vito / 306 / aveo
Lokalizacja: Katowice

W jednym z reportaży dotyczących CB zapytali jakiegoś faceta, który akurat kupował radyjko w sklepie co go skłoniło do zakupu? Facet odpowiedział - zbliżam się do magicznej granicy 24 punktów, he he... Niestety większość uważa, że CB radio jest tylko po to...

_________________
http://www.ekopilot.com
http://fb.com/ekopilot.poland


Post Wysłano: 26 mar 2011, 20:47

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 22 mar 2011, 17:27
Posty: 6
GG: 0

Cytuj:
Zacząłbym od tego przede wszystkim, że każdy użytkownik CB-radia powinien zapoznać się z ogólnymi zasadami korzystania z tego pasma obywatelskiego! Są strony w necie, które przybliżają nam historię i ideę dostępu do tego pasma, później porównać z tym co się dzieje w rzeczywistości w trasie lub jako stacja bazowa! Mój post będzie przy długi, ale nie uniknę tego tym bardziej, że temat jest znacznie dłuższy, szczegóły można znaleźć na stronie http://www.cb-radio.pl tam poruszany jest szeroko temat, polecam!
Ja chciałbym wrócić do głównego tematu! Otóż zacznę od slangu.
Slang CB-istów został zapożyczony od kolegów krótkofalowców, głównie skróty telegraficzne np, 73(pozdrowienia); 88 (ucałowania serdeczne) QTH(miejsce nadawania stacjonarnego często podpinane z miejscem zamieszkania) obecnie w ciągu tych lat doszły nowe skróty, które sami CB-iści wymyślili, one nie mają nic wspólnego z pomocą przy łącznościach na drodze, są po prostu slangiem polskich kierowców! Slang międzynarodowy ma służyć stacjom zagranicznym przeprowadzające łączność między sobą! Koledzy krótkofalowcy są mocno oburzeni tym co się dzieje ze slangiem kierowców!
Anteny i propagacja! Nie do końca prawdą jest, że antena z dłuższym batem będzie najlepsza! Długość bata wynika z konstrukcji samej anteny czyli dopasowania rodzaj cewki określa długość bata! Anteny 5/8 lambda są zazwyczaj dłuższe, są przeznaczone do łączności dalekich, 1/2 lambda przeznaczona jest raczej do łączności lokalnych, charakteryzuje się większą odpornością na zakłócenia dookólne, polecane właśnie do samochodów. Ważne aby w miarę dokładnie antena była "spasowana", styk z masą jak największy co pozwoli nam w efekcie końcowym cieszyć się prawidłowo pracującym radiem oraz uniknie nam szybszego zużycie zestawu.
Propagacja, zjawisko które pozwala nam przeprowadzenie dalekich łączności nawet międzykontynentalnych! To nasze słońce za to odpowiada, które co 11 lat zwiększa swoją aktywność powodując jonizację obszarów naszej atmosfery od których fale radiowe odbijają się powiększając nam w ten sposób odległość zasięgu łączności! Taka sytuacja pozwala nam przeprowadzić łączność z odległą stacją zarówno w pasmach FM, AM, SSB(czyli wstęgi) najbardziej skutecznym pasmem jest SSB! Choć są zwolennicy AM i FM którzy mają też swoje osiągnięcia! Standartem wówczas staje się możliwość słuchania stacji z Niemiec, Francji, Anglii, Hiszpanii, Włoch, Rosji, Szwecji... Ja na SSB miałem łączność potwierdzoną z Australią i było to moje największe osiągnięcie! Jeśli chce się "pogadać" z takimi stacjami, trzeba znać pewne zasady, zwłaszcza na pasmach SSB, bo tam są kluby które używają skrótów alfanumerycznych jako znaków wywoławczych! To samo było i w Polsce pod koniec lat 80-tych i 90-tych kiedy telefonia komórkowa raczkowała, a o internecie ledwo co było słychać, sam słyszałem wielokrotnie jak kierowcy z domem się porozumiewali jak tylko propagacja na to pozwalała, wtedy nikt nie śmiał "brekować" chyba, że taka stacja sama o to poprosiła! Jednym z największych i elitarnych klubów jest Alfa Tango (AT) i aby z nimi nawiązać łączność trzeba mieć radio z SSB o kilku 40-stkach, no i tu się nasuwa mały problem, bo po przejściu na tamte kanały mamy już odstrojoną antenę, ale w tym pomoże nam szybko skrzynka antenowa, która pozwoli szybko się zestroić do wymaganego pasma! W pasmach SSB zestrojenie anteny ma dość istotne znaczenie, ale o tym można doczytać się na stronach CB w Polsce.
Sprzęt: temat woda, osobiście używam Shogun (radio ze wstęgami) miałem Lincolna i Alana 87 i to na nich "porobiłem" dalekie łączności. Daleki jestem od polecania co kupić, bo potrzeby są zróżnicowane, jedni lubią dalekie łączności więc kupować będą radia ze wstęgami, innych to zupełnie nie interesuje i kupią zwykłego "szumofona" z podstawową 40-stką tylko z AM lub i z FM, fakt jest oczywisty, że wspólczesne radia CB są nader liche jakościowo i naprawdę trzeba wielu radyjek wypróbować aby dojść do wniosku co jest dobre i czego tak naprawdę oczekujemy od takiego sprzętu! Temat używania tzw. "dopałek" które kiedyś mocno zakłócały odbiór TV i R, ale na pewno niczego nie paliły! Współczesny sprzęt RTV jest odpowiednio filtrowany i uodporniony na takie zakłócenia i teraz taki proceder raczej rzadko występuje!
Kultura na radiu! Kiedyś jak były wydawane zezwolenia na użytkowanie CB kultura była zupełnie inna, teraz gdy tego nie trzeba mieć pewne ustalenia zostały mocno zatarte, to tak samo jak z userem zalogowanym i nie zalogowanym na forum, różnice widać w wypowiedziach np. na etransport! Ci drudzy są tylko użytkownikami danego sprzętu o reszcie nie mają pojęcia, jak by tego nie nazwał! Kanał 19 jest przeznaczony dla kierowców, ale jako kanał wywoławczy a jak wywoławczy to łapię kogo trzeba i przechodzę na pierwszy wolny! Niestety, niektórzy, a już raczej większość kierowców nawet o tym nie wiei sami sobie przeszkadzają gadając wciąż właśnie na tym kanale! Czasem słuchając kanału 19 dochodzę do wniosku: Jakie słownictwo, takie i wychowanie!
Powyższe moje wywody są dość ogólnikowe, bo samemu w necie można poczytać bardziej fachowych rad często wręcz przesadzonych dla "estetów" perfekcjonistów, Ja opisałem dla mniej wtajemniczonych, którzy nie chcą popełniać podstawowych błędów. Pozdrawiam użytkowników CB-radia i prawdziwych CB-istów, w razie niejasności mogę w stopniu podstawowym wyjaśnić niektóre problemy itd.

Kawał dobrej roboty, choć nie obyło się bez pewnych błędów w Twoim opisie, ale nie będę się tego czepiał ;)
Dla początkujących użytkowników CB Radio, to świetny materiał :)
Ja od siebie dodam, dbajcie o kulturę rozmowy i na chamskie wypowiedzi nie odpowiadajcie
:)

pozdrawiam Jacek
161 Alfa Tango 528
161 Delta Tango 115 ( ten brytyjski z Preston)


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 30 maja 2010, 20:01
Posty: 320
Lokalizacja: Warmińsko=Mazurskie

Mój tekst pisałem "na pniu" na spokojnie inaczej bym do tego tematu podszedł, ale i tak pewnie bym nie wiele zmienił, może po za stylistyką itp. Nie mniej jednak zawarłem sedno sprawy, bo mam świadomość, że jak się piszę więcej jak 10 linijek to czytający prawie nie zwraca na to uwagi, mało kto czyta do końca długie teksty, zawłaszcza na forach, dlatego też starałem się skracać swoją wypowiedź. Zaznaczam, sens tego co chciałem przekazać tutaj można odszukać na forach specjalistycznych, link podałem, są też strony krótkofalarskie, które pojaśniają co skąd się bierze i jaka jest geneza różnych pojęć itd. itp. Mam również świadomość, że wielu i tak nie przeczyta nawet tych specjalistycznych stron i dalej będzie uprawiać swoje mądrości na temat użytkowania pasma CB-radio, dlatego krótkofalowcy dalej pozostaną elitą jeśli chodzi o użytkowników wielu pasm, ale oni przechodzą egzaminy, mają nadany osobisty znak wywoławczy, zezwolenia odpowiednie i nikt nie da się skusić na podobne zachowanie w połowie tego co się wytwarza na paśmie radia CB. Większość użytkowników CB-radia i tak nie zrozumie o co mi chodzi, bo tu trzeba by zostać krótkofalowcem lub przynajmniej użytkownikiem tego pasma w latach gdy CB w Polsce raczkowało i zdobywało rzesze zwolenników.
A tak nam pozostało słuchać w większości przypadków na kanale kierowców wyzwisk, byle powodów do wszczynania kłótni, dewiatantów radiowych, nowych tez z zakresu użytkowania tego pasma, skrótów radiowych jak i też tworzenia się nowych zasad korzystania z pasma CB.
Od początku istnienia CB-radia w Polsce byłem świadkiem różnych zachowań, teraz co się dzieje to dla mnie jest jakby wykładnią tego co się dzieje w Polsce. Nikt nie ma żadnych zasad, każdy jest anonimowy. Mnie po prostu włosy się jeżą na głowie! Jako ostatnio kierowca zawodowy z przerażeniem dochodzę do tego co z CB niektórzy potrafią zrobić, nigdy nie myślałem, że wyłączę CB bo zacznie mnie wkurzać (z uwagi na ich użytkowników) stało się to wiele razy, zwłaszcza gdy były korki, wypadek w trasie, kontrole służb, utrudnienia komunikacyjne w wielkich miastach, polityczne sprzeczki (często niewybredne) i chyba też zachwiania psychiatryczne... a im dalej od granicy Ojczyzny, tym gorzej! Raz na trasie usłyszałem sporo o swojej Matce, Ojcu i samym sobie, bo jechałem 80km/h przez właśnie CB jak i też komentarz tego co miałem w kabinie(bo w końcu mnie wyprzedzano) jeden w tym wodził prym, ale niestety dwóch mu w tym wtórowało. Hmmm...sądząc po głosie byli to raczej starsi kierowcy z rodzaju "wszystko widziałem, wszędzie byłem" jechałem z dwoma raczej młodymi ludźmi, którzy o dziwo byli raczej za mną, nawet byli skłonni jechać za mną, bo tempo i styl jazdy im odpowiadał, nawet rozmowa na CB o tak późnej porze była trzeźwiąca. Skończyła się gdy któryś ze starych wyg stwierdził, że kanał 28 za granicą nie służy do wolnych konwersacji, czar prysł. Była to godzina ok. 1-2 nad ranem jak się okazało w sumie ok. 6 pojazdów słyszało się na tym samym kanale, komuś nasza rozmowa się nie podobała, trzeba było zaznaczyć swoją "wyższość". Mnie osobiście ręce opadły, za jakiś czas opuszczałem autostradę, pożegnałem się ze swoimi współtowarzyszami podróży i natychmiast wyłączyłem radio. Po jakimś czasie, bo nie był to pojedynczy przypadek, widząc zestaw na naszych rodowych rejestracjach miałem raczej niską ochotę na konwersacje, a tym bardziej na reakcję rozmów typu "co u ciebie, jak tam dróżka itp" no chyba że były jakieś utrudnienia, kontrole, jakieś zmiany istotne, które miały wpływ na istotę jazdy dotychczasowej. Żadnych spoufaleń, a broń Ciebie Panie Boże coś więcej...

_________________
A;B;C;C+E+ADR...chciało by się więcej, ale nie mam już sił!
CB 6227 Gustaw; SP4HIE


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 22 mar 2011, 17:27
Posty: 6
GG: 0

Jaccu, tak to już bywa z użytkownikami CB Radia, że trafiają się też czarne owce, które jak wspomniałeś nie mają nic do wniesienia, a mimo to uważają się za wszechwiedzących i o kulturze osobistej mniejszej niż tego byśmy sobie życzyli. Na szczęście jest to mniejszość i zazwyczaj są to tak zakompleksieni ludzie, że jedynie w tak prymitywny sposób podnoszą swoją "wartość".

Nawet na CB nie jesteśmy anonimowi !!! Pamiętajcie o tym!!!
Głos ma to do siebie, że jego charakterystykę można rozpoznać.


Dbajcie o kulturę i nie dajcie wciągać się w niepotrzebne kłótnie, wyzwiska i uniesienia.
Lepiej w tym przypadku wyłączyć (wyciszyć) radio na kilka minut i nie dać tej satysfakcji sfrustrowanemu, wulgarnemu rozmówcy.

To my pracujemy na opinie tego co się dzieje, pamiętajcie o tym !!!

Pozdrawiam
Jacek


Post Wysłano: 25 lip 2012, 22:27

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 lip 2012, 22:25
Posty: 1
GG: 943521
Samochód: Polonez

Niektórzy na kanałach potrafią być wkurzający, ale najlepiej wtedy nie zwracać uwagi na to i skupić się na drodze.

_________________
skup katalizatorów - dobra alternatywa


Post Wysłano: 22 lut 2013, 16:30
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 22 lut 2013, 16:06
Posty: 3
Samochód: MB208d

witam piszę pierwszy raz na tym forum i od razu mam parę uwag po pierwsze uniden to nie tylko dwa modele po drugie nie posiada homologacji na europę i nie zamierza się o nią ubiegać po trzecie president to w sumie klon unidena
na razie starczy
z poważaniem Froog
73


Post Wysłano: 22 wrz 2014, 21:17

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 22 wrz 2014, 20:52
Posty: 1

Ja właśnie się czaję na jakieś cb radio, bo dużo jeżdżę i się nudzę jak mops :mrgreen:

_________________
www


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Strona 7 z 7 [ Posty: 127 ] Przejdź na stronę Poprzednia 13 4 5 6 7


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: