Strona 1 z 1 [ Posty: 4 ]
Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 24 kwie 2011, 20:34

Witam, wprawdzie kierowcą zawodowym jeszcze nie jestem, temat mnie jednak interesuje, niestety nie mogę znaleźć żadnej informacji.
Chodzi mi o tą całą papierologię. Szukam jak najwiecej materiałów (może być to nawet jakieś pismo specjalistyczne, czy po angielsku - poradzę sobie) na temat właśnie przemieszczania ładunków pomiędzy granice Unii Europejskiej. Na czym to właściwie polega, jakie kryteria musi spełnić przewoźnik itd.

Z tego co na razie zrozumiałem (chociaż może to być błędne)
T1 dotyczy importu do Unii Europejskiej, i wymaga się odprawy celnej wewnątrz UE
T2 jest to dokument wywozowy, czyli najpierw muszę udać się na urząd celny aby coś wywieść
TIR jest to po prostu uproszczony przejazd przez granicę państw

Czyli, powiedzmy, jadę na Rosję, mam przy sobie Fakturę, Cmrkę i Karnet Tir (bo z tego co doczytałem takie są wymagania, chociaż mogę się mylić), to lecę karnetem Tir, gdyż przerkaczam granicę innych państw i pozwala mi to zaoszczędzic czas, tak ?

Jeżeli chcę użyć T2 i wiozę ładunek powiedzmy do Kazachstanu, to potrzebuję dokumentów na tranzyt przez Rosję, tak ?

Co to właściwie jest EX-1 ? Nie mogę znaleźć informacji na ten temat.

Doczytałem, że T1/2 stosuje się gdy przekraczamy w praktyce granicę tylko jednego państwa. Czyli np. gdy wiozę ładunek do Norwegii/Szwajcarii to wystarczy mi samo T1/2, krótka przeprawa na granicy i wtedy już wiozę towar prosto do odbiorcy ?

Jakie właściwie dokumenty powinien przedstawić kierowca na urzędzie celnym ? Jak to w praktyce wygląda ? Ładunek zgłasza się wcześniej, kierowca jedzie na z góry ustalony urząd celny i tam już się na niego czeka ?

Wiem, że dla was to może być proste, ale szczerze to nie mam pojęcia jak to ugryźć :lol: Nie chodzi mi także o odpowiedzi, tam się zajeżdża podaje papiery itd. To wiem, chodzi mi o szczegóły.

pozdrawiam i z góry dziękuje


Post Wysłano: 24 kwie 2011, 20:57

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 gru 2010, 23:04
Posty: 5095
Samochód: orange i grafitowy

jadąc pod osłoną karnetu TIR dokonujesz tylko odprawy na wyjeździe z kraju a na kolejnych granicach tylko są sprawdzane zabezpieczenia celne.
w docelowym urzędzie celnym dokonujesz zamknięcia karnetu wraz z odprawą towaru - najczęściej robi to ostateczny importer lub działająca na jego zlecenia agencja celna.
do otwarcia karnetu i jego zamknięcia są upoważnieni specjalni celnicy.
T-1 jak i T-2 możesz zrobić na każdej granicy gdzie masz swoją agencję celną (tam gdzie masz podpisaną umowę lub twój klient ma taką bo czasami to on wyznacza agencję do odprawy przekazowej).
kierowca ma w agencji wyznaczonej najczęściej przez klienta się po prostu zjawić i przekazać dokumenty otrzymane od nadawcy(załadowcy) towaru całą resztę czyli zgłoszenie do UC dokonuje agencja nie spotkałem się by przewoźnik samodzielnie dokonywał zgłoszenia, czasami zdarzało się żę jechałem do urzędu u niemca i dawałem dokumenty z granicy, a on dokonywał odprawy końcowej i zwalniał ładunek.
dokument EX-1 daje ci nadawca przy załadunku towaru jest to dokument o pochodzeniu towaru, jest tam ilość i chyba waga.
w urzedzie celnym zgłaszasz się do wyznaczonej przez klienta agencji i ona załatwia wszystko ty cierpliwie czekasz to na odprawie końcowej lub wywozowej, jak robisz przekazówkę z granicy mozesz mieć w zleceniu że t-1 lub t-2 po stronie przewoźnika wtedy sam opłacasz koszty w agencji( z reguły masz w takiej agencji podpisaną umowę)

_________________
nie cytuję postów innych użytkowników :idea:


Post Wysłano: 24 kwie 2011, 21:08

A no widzisz, od razu się rozjaśnilo :mrgreen:
Czyli krótko mówiąc, kierowca ma w gruncie rzeczy wyznaczoną agencję i jego jedynym zadaniem jest podanie papierów, które otrzymał przy załadunku.

dzięki wielkie!


Post Wysłano: 24 kwie 2011, 21:12
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Na wschód to tylko karnet TIR lub pepeszka ichniejsze T1 na Ukrainie

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Strona 1 z 1 [ Posty: 4 ]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 31 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: