Witam, wprawdzie kierowcą zawodowym jeszcze nie jestem, temat mnie jednak interesuje, niestety nie mogę znaleźć żadnej informacji.
Chodzi mi o tą całą papierologię. Szukam jak najwiecej materiałów (może być to nawet jakieś pismo specjalistyczne, czy po angielsku - poradzę sobie) na temat właśnie przemieszczania ładunków pomiędzy granice Unii Europejskiej. Na czym to właściwie polega, jakie kryteria musi spełnić przewoźnik itd.
Z tego co na razie zrozumiałem (chociaż może to być błędne)
T1 dotyczy importu do Unii Europejskiej, i wymaga się odprawy celnej wewnątrz UE
T2 jest to dokument wywozowy, czyli najpierw muszę udać się na urząd celny aby coś wywieść
TIR jest to po prostu uproszczony przejazd przez granicę państw
Czyli, powiedzmy, jadę na Rosję, mam przy sobie Fakturę, Cmrkę i Karnet Tir (bo z tego co doczytałem takie są wymagania, chociaż mogę się mylić), to lecę karnetem Tir, gdyż przerkaczam granicę innych państw i pozwala mi to zaoszczędzic czas, tak ?
Jeżeli chcę użyć T2 i wiozę ładunek powiedzmy do Kazachstanu, to potrzebuję dokumentów na tranzyt przez Rosję, tak ?
Co to właściwie jest EX-1 ? Nie mogę znaleźć informacji na ten temat.
Doczytałem, że T1/2 stosuje się gdy przekraczamy w praktyce granicę tylko jednego państwa. Czyli np. gdy wiozę ładunek do Norwegii/Szwajcarii to wystarczy mi samo T1/2, krótka przeprawa na granicy i wtedy już wiozę towar prosto do odbiorcy ?
Jakie właściwie dokumenty powinien przedstawić kierowca na urzędzie celnym ? Jak to w praktyce wygląda ? Ładunek zgłasza się wcześniej, kierowca jedzie na z góry ustalony urząd celny i tam już się na niego czeka ?
Wiem, że dla was to może być proste, ale szczerze to nie mam pojęcia jak to ugryźć
Nie chodzi mi także o odpowiedzi, tam się zajeżdża podaje papiery itd. To wiem, chodzi mi o szczegóły.
pozdrawiam i z góry dziękuje