Witam
Wstawiam pierwszą wersję poradnika odnośnie wykresówek. Wszelkie opinie oraz uwagi mile widziane. Mam nadzieję, że przyda się początkującym kierowcom.
Uploaded with
ImageShack.us
Wykresówka oznacza wkładaną do urządzenia rejestrującego kartę, przeznaczoną do zapisywania i przechowywania zarejestrowanych danych, na której urządzenia znakujące zapisują w sposób ciągły informacje podlegające rejestracji.
Dane zapisywane na wykresówce przez tachograf: aktywność kierowcy (czas jazdy, odpoczynku, innej pracy, dyspozycji), prędkość pojazdu, długość przebytej drogi, czas kraju rejestracji pojazdu.
Przykład grubości linii którą tachograf zapisuje daną aktywność:
Uploaded with
ImageShack.us
W kolejności : jazda, inne prace, dyspozycja, odpoczynek lub przerwa
Dane zapisywane na wykresówce przez kierowcę: imię i nazwisko, data i miejsce rozpoczęcia używania wykresówki oraz data i miejsce zakończenia jej używania, numer rejestracyjny każdego pojazdu, do którego członek załogi został przydzielony, wskazania licznika długości drogi:
- przy rozpoczęciu pierwszej jazdy zarejestrowanej na wykresówce,
- przy zakończeniu ostatniej jazdy zarejestrowanej na wykresówce,
Zapisy dokonywane przez kierowcę przed włożeniem wykresówki do tachografu:
- imię i nazwisko
- miejsce założenia wykresówki
- data założenia wykresówki
- numer rejestracyjny pojazdu
- stan licznika kilometrów
Zapisy dokonywane przez kierowcę po wyjęciu wykresówki z tachografu:
- miejsce wyjęcia wykresówki
- data wyjęcia wykresówki
- stan licznika kilometrów po zakończeniu jazdy
Nie ma konieczności podliczania przejechanych przez kierowcę kilometrów.
Dobór wykresówki do tachografu.
Tachografy oraz wykresówki posiadają zatwierdzenie typu wydane przez Główny Urząd Miar. Na tylnej stronie wykresówki podane są znaki zatwierdzenia typu tachografów, w których można używać danej wykresówki. Na podanym przykładzie nasz tachograf na tabliczce znamionowej posiada znak zatwierdzenia typu e1 57. W związku z powyższym w tachografie można używać wykresówek, które posiadają również znak zatwierdzenia typu e1 57. Jak widać, wykresówka posiada znak zatwierdzenia typu e1 57, więc można używać jej w danym tachografie. Dodatkowo należy zwrócić uwagę na zakres pomiarowy prędkości.
Tabliczka znamionowa tachografu.
Uploaded with
ImageShack.us
Wykresówka
Uploaded with
ImageShack.us
Ogólne zasady stosowania wykresówek
Kierowcy stosują wykresówki w każdym dniu, w którym prowadzą pojazd począwszy od momentu, w którym go przejmują. Wykresówka nie może być używana przez okres dłuższy, niż na który jest przeznaczona - 24 godziny. Kierowca nie może używać wykresówek brudnych bądź uszkodzonych.
Nie wyjmuje się wykresówki z urządzenia przed zakończeniem dziennego okresu pracy, chyba że jej wyjęcie jest dopuszczalne z innych powodów.
Czyli jeśli włożyliśmy wykresówkę do tachografu o godzinie 10:00 dnia 15.08.2011 r. powinna ona przebywać w tachografie do godziny 10:00 dnia 16.08.2011 r.
Wyjątki:
- możliwa jest zmiana wykresówki po odebraniu dziennego czasu odpoczynku, czyli jeśli włożyliśmy wykresówkę do tachografu o godzinie 10:00 dnia 15.08.2011 r. i jechaliśmy do godziny 14:00, a następnie wykonaliśmy odpoczynek dobowy, to po odebraniu tego odpoczynku możemy zmienić wykresówkę na nową lub przed odebraniem odpoczynku możliwa jest zmiana na nową wykresówkę,
- jeśli kierowca oddala się od pojazdu i nie ma możliwości rejestracji aktywności przez tachograf, może on wyjąć wykresówkę i nanosić aktywność ręcznie.
Wykresówki przypisane są do kierowcy a nie do pojazdu, w związku z powyższym kierowca musi posiadać przy sobie wykresówki, aby w przypadku kontroli okazać je dla organu kontrolującego.
W przypadku kontroli czasu pracy kierowcy na podstawie europejskiego Rozporządzenia 561/2006 (unia europejska), czyli np.: przewóz z Francji do Polski, kierowca musi okazać do kontroli wykresówkę bieżącą oraz wykresówki za poprzednie 28 dni.
Przykład:
Uploaded with
ImageShack.us
Zostajemy zatrzymani do kontroli w dniu 31.08.2011 r. W związku z powyższym mamy obowiązek okazać do kontroli wykresówkę bieżącą oraz :
- wykresówki za poprzednie 28 dni, czyli od dnia 03.08.2011 r.
- jeśli nie prowadziliśmy pojazdów we wskazanym okresie, wyłącznie wykresówkę bieżącą oraz zaświadczenie potwierdzające fakt nieprowadzenia pojazdu od dnia 03.08.2011 r. do dnia 31.08.2011 r.
W przypadku kontroli czasu pracy kierowcy na podstawie umowy AETR (przewóz do lub z np.: Rosja, Białoruś, Ukraina czyli poza Unię Europejską) kierowca musi przedstawić wykresówki za bieżący tydzień i za ostatni dzień tygodnia poprzedniego, w którym prowadził pojazd.
Przykład:
Uploaded with
ImageShack.us
Zostajemy zatrzymani do kontroli w poniedziałek 15.08.2011 r. W związku z powyższym mamy obowiązek okazać do kontroli wykresówkę bieżącą oraz :
- jeśli prowadziliśmy pojazd w niedzielę 14.08.2011 r. – wyłącznie wykresówkę z niedzieli,
- jeśli prowadziliśmy pojazd ostatni raz w piątek 12.08.2011 r., a w sobotę i niedzielę odpoczywaliśmy – wyłącznie wykresówkę z piątku oraz zaświadczenie za dni wolne od pracy czyli sobotę i niedzielę.
Aby nie popełniać błędów, należy zrozumieć sformułowanie: za ostatni dzień tygodnia poprzedniego, w którym prowadził pojazd. Czyli kontrola może obejmować wyłącznie dwa tygodnie. Jeśli mamy datę 15.08.2011 r., kontrolujący może żądać wykresówek od dnia 08.08.2011 r. W przypadku gdy ostatnim dniem prowadzenia pojazdu był dzień 08.08.2011r., należy okazać zaświadczenie potwierdzające fakt nieprowadzenia pojazdu od dnia 08.08.2011r. do dnia 15.08.2011r.
Uwaga: W planach jest wprowadzenie nowej umowy AETR na podstawie, której wykonując przewozy z/do krajów trzecich konieczne będzie okazanie wykresówek z okresu tak jak w rozporządzeniu 561/2006, czyli wykresówki bieżącej oraz z poprzednich 28 dni.
Jeśli kierowca nie prowadził pojazdów, przedsiębiorca lub osoba przez niego upoważniona musi wystawić kierowcy zaświadczenie potwierdzające fakt nieprowadzenia pojazdu tzw. świadectwo działalności. W związku ze zmianą ustawy o czasie pracy kierowców, z dniem 31 sierpnia 2011 r. następuje koniec obowiązywania tzw. żółtych wykresówek. Od dnia 1 września 2011 r. wymagane jest wyłącznie świadectwo unijne przedstawione poniżej. Pobierz zaświadczenie:
http://tachospeed.pl/pliki/Decyzja_Komi ... 230_WE.pdf
Uploaded with
ImageShack.us
Przykłady kar pieniężnych:
Nieokazanie wykresówki 500 zł na przedsiębiorcę oraz 200 zł mandat na kierowcę.
Nieokazanie zaświadczenia potwierdzającego fakt nieprowadzenia pojazdu 500 zł na przedsiębiorcę oraz 50 zł mandat na kierowcę.
Nieprawidłowe operowanie przełącznikiem grup czasowych (selektorem) – 100 zł maks. 1000 zł na przedsiębiorcę, od 50 zł do 500 zł mandat na kierowcę.
Brak wpisów na wykresówce w postaci np.: daty, miejsca włożenia wykresówki itp. 50 zł maks 100 zł mandat na kierowcę za brak każdego wpisu. (Przedsiębiorca płaci wyłącznie podczas kontroli w przedsiębiorstwie)
Zastosowany typ wykresówki nie był przeznaczony do danego typu tachografu – 100 zł maks. 1000 zł na przedsiębiorcę, 50 zł mandat na kierowcę.
Wykresówka używana zbyt długo – 200 zł maks. 1000 zł na przedsiębiorcę, 50 zł maks. 300 zł mandat na kierowcę.
Nieuzasadnione użycie więcej niż jednej wykresówki – 200 zł maks. 2000 zł na przedsiębiorcę, 100 zł maks. 500 zł mandat na kierowcę.
Okazanie wykresówki brudnej lub uszkodzonej – 100 zł maks. 2000 zł na przedsiębiorcę, 50 zł maks. 500 zł mandat na kierowcę.
etransport@onet.pl