Rozporządzenie 561/2006 (Unia Europejska)
przerwa - oznacza okres, w którym kierowca nie może prowadzić pojazdu ani wykonywać żadnej innej pracy, wykorzystywany wyłącznie do wypoczynku;
Po okresie prowadzenia pojazdu trwającym
cztery i pół godziny kierowcy przysługuje ciągła przerwa trwająca co najmniej
czterdzieści pięć minut, chyba że kierowca rozpoczyna okres odpoczynku.
Uploaded with
ImageShack.us
Przerwę tę może zastąpić przerwa długości co najmniej
15 minut, po której nastąpi przerwa długości co najmniej
30 minut, rozłożonych w czasie w taki sposób, aby zachować zgodność z przepisami akapitu pierwszego.
Uploaded with
ImageShack.us
Przykład nieprawidłowo odebranej przerwy.
Uploaded with
ImageShack.us
W tym przypadku kierowca odebrał pierwszą przerwę w wymiarze 30 minut, a następną w wymiarze 15 minut. Jeśli po 15 minutowej przerwie rozpocznie jazdę, zostanie przekroczony maksymalny czas prowadzenia pojazdu bez wymaganej przerwy. Dzieje się tak, ponieważ kierowca błędnie podzielił odbiór przerw. Jeśli kierowca odbiera pierwszą przerwę w wymiarze 30 minut, to przerwa ta liczy się jako 15 minutowa, a kolejna musi zostać odebrana w wymiarze 30 minut. Zgodnie z przepisami jeśli kierowca chce podzielić przerwę, może to zrobić w taki sposób, że pierwsza przerwa musi mieć minimum 15, ale mniej niż 45 a kolejna minimum 30. W związku z tym jeśli kierowca chce podzielić przerwę i odbierze pierwszą w wymiarze nawet 40 minut, to zostanie mu to zaliczone jako 15 minut.
Kierowca może odebrać przerwę w każdej chwili nawet po 5 minutach jazdy i po odebraniu tej przerwy rozpoczyna się kolejny okres, w którym kierowca może prowadzić pojazd przez cztery godziny i 30 minut bez wymaganej przerwy.
Uploaded with
ImageShack.us
Uploaded with
ImageShack.us
Tak jak mówi przepis, kierowcy przysługuje przerwa po okresie prowadzenia pojazdu trwającym cztery i pół godziny. W tym przykładzie kierowca może prowadzić pojazd jeszcze 1 godzinę i 30 minut , ponieważ liczy się wyłącznie czas jazdy, a nie jak w tym przypadku „inne prace”.
Uploaded with
ImageShack.us
Należy pamiętać, że czas kontroli drogowej nie wlicza się do przerwy. Ukazuje to poniższy schemat.
Uploaded with
ImageShack.us
Umowa AETR (kraje trzecie :np.: Rosja, Białoruś, Ukraina itp.)
Po prowadzeniu przez
cztery i pół godziny, kierowca musi przestrzegać przerwy trwającej co najmniej
czterdzieści pięć minut, chyba że zaczyna okres odpoczynku.
Ta przerwa może być zastąpiona przez przerwy trwające co najmniej po
piętnaście minut, mające miejsce podczas okresu prowadzenia lub bezpośrednio po tym .
Uploaded with
ImageShack.us
Uploaded with
ImageShack.us
Uploaded with
ImageShack.us
Należy zauważyć, że kolejność odebrania przerwy przy podziale nie ma znaczenia tak jak w rozporządzeniu 561/2006.
Dodatkowo możliwy jest podział przerwy na trzy minimum 15 minutowe.
Uploaded with
ImageShack.us
Możliwe jest również odebranie przerwy w taki sposób jaki ukazuje poniższy schemat. Wystarczy że 2 części przerwy mają powyżej 15 minut a ich suma wynosi minimum 45 minut.
Uploaded with
ImageShack.us