Csepel jest jednym z najbardziej znanych i bogatych w tradycję węgierskich producentów. Założony w 1948roku, na początku produkował ciężarówki według licencji Steyr, a także świetne motocykle. Produkuje także na masową skalę podwozia autobusowe, głównie dla Ikarusa. Po początkowym okresie stosowania własnych kabin, pod lat 70-firma zaczęła stosować kabiny od naszego Jelcza, które Węgry otrzymywały w rozliczeniu za tylne mosty produkcji zakładów Raba. Na początku były to kabiny od serii 300, a od 1984 roku od serii 400. Samochody Csepel o czym niewielu pamięta były częstym widokiem na naszych drogach. Od lat 60-ych można było spotkać pojazdy z serii D 705, często z charakterystycznymi dwuzbiornikowymi naczepami cysternami. W latach 70-ych pojawiły się na drogach Cseple D- 750 wyposażone w kabiny od Jelcza 316, przez co dla osób postronnych były trudne do odróżnienia od polskich produktów. Najczęściej spotykaną konfiguracją był zestaw z wspomnianą dwuzbiornikową cysterną lub z równie nietypową cysterną do mleka w kształcie prostokąta. Były malowane przeważnie na dwukolorowo:niebiesko-kremowo. Od dawna pojazdów tej marki w Polsce nie można już spotkać, a pamiątką po nich są już tylko zapomniane, stojące w krzakach na końcu szrotów dziwaczne naczepy cysterny. Ja jak przez mgłę pojazdy tej marki typu 705 i 750 pamiętam, były one kiedyś na wyposażeniu „Transmleczu” w sąsiednim Lidzbarku Warmiińskim i często gościły w Dobrym Mieście. Znikły mniej więcej około 80-81 roku. Kilka ważniejszych konstrukcji:
Csepel D 350, ład 3500kg, silnik o mocy 86 koni, v- max 75km/h
Csepel D 450, ład ok 4500kg, silnik o mocy 95 koni, v-max 82,5km/h
Csepel D 705 (706,707) , silnik o mocy 145 koni, v-max 78km/h
Csepel D 750 , silnik o mocy 200 koni, v-max 94km/h
[ Dodano: Wto, 07.03.2006, 9:58 ]
Csepel D 752, silnik o mocy 200 koni, v-max 94km/h
Zródła:
http://magyarteher.freeweb.hu/magyar/cs ... 2/752.html
http://www.csepel-sziget.hu/tortenelem/ ... .htm#tipus
[ Dodano: Wto, 07.03.2006, 10:09 ]
I jesczse Cseple w służbie św Floriana