hamulec naczepowy stosuje sie nie tylko w czasie jazdy ale rowniez np podczas przesuwania siodla ( opcja dodtkowa w VOLVO siodlo przesuwne z blokada i silownikiem powietrznym na guzik - nciskasz guzik zaciagasz hamulec naczepy podjerzdzasz do przodu i masz przesuniete siodlo naciskasz jeszcze raz guzik i masz zablokowane przesuwanie siodla ) kolejnym przykladem sa naczepy rozsuwane dwie opcje wysiadasz zaciagasz hamulec na naczepie ( taki czerwony guziczek) lub naciskasz guzik wVOLVO lub dzwignia w kilku innych markach i rozsuwasz naczepe , inna wazna opcja jest tzw hill start _ czyli start pod gorke z obciazeniem nowsze modele maja ta opcje powiazana z ustawieniami skrzyni biegow ( przyklad I-SHIFT wersja sct generacja 3 oprogramowania .. na zyczenie i potrzeby klienta ) ponad to tego typu hamulca uzywa sie w grzaskim terenie ( czytaj sypkim gdzie gwaltowne hamowanie przednia osia powoduje zagrzebanie auta a zwolnic jakos trzeba
wszystkie te dodatki sa montowane najczesciej albo w fabryce albo podczas PDI ( pre delivery inspection) przy zamawianiu auta nowego z uwzglednieniem indywidualnych potrzeb klienta jednakze zdarzaja sie przypadki ze klient decyduje sie na zalozenie opcji tzw split brake system ( niezalezny system kontroli hamulcow ) jezeli ma juz sprzet a np zawarl nowy kontrakt i wymaga tego umowa przewozu lub ubezpieczenie ladunkow ( przyklady ladunki gabarytowe przy podniesionym tonazu czy niektore cysterny ADR klasy 1, 3, 4 ,6 jezeli naczepa nie ma opcji stabilizacji trakcji podczas hamowania -- wtedy mozna jak jeden z kolegow zauwazyl uzyc hamulca naczepy do " wyprostowania" zestawu ,, w przypadku nowego typu naczep z systemami hamulcowymi EBS np knore-bremse tebs4 jest to standardem i tylko wystarczy 3 sec w kompem zeby to wlaczyc wiec nie ma potrzeby uzywania hamulca naczepowego
temat odnosnie "braku " przyczepnosci podczas postoju na wzniesieniu byl juz walkowany wielokrotnie i nie ma chyba potrzeby przypominania do czego sluza kliny
pozdrowienia
w przypadku Scanii podanej tu za przyklad podejrzewam ze przystosowana zostala do ciezkich naczep ( hamulec naczepowy - przez zolta linie jest silniejszy i efektywniejszy niz spuszczenie powietrza z silownikow hamulcem na naczepie
co do usterki to expertem od SCANII nie jestem ( to przeciez konkurencja
) ale powinienes zidentyfikowac czy masz dwa osobne zawory na hamulec postojowy polaczone ze soba zasilanie do nich powinno isc z zaworu czworodroznego i to bym w pierwszej kolejnosci sprawdzil jak rowniez czy nie zatarl sie tlok w tym zaworze od naczepy i nie uwalnia powietrza moze wymaga wymycia
ODRADZAM JAKIEKOLWIEK MODYFIKACJIE UKLADU PNEUMATYCZNEGO
PRZEZ NIESPECJALISTOWMOZE TO KOSZTOWAC CZYJES ZYCIE !!!