Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 26 gru 2011, 17:10
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Ja nie rozgrzewam intraderem silnika, nawet nie da rady gdyż naciśnięcie pedału gazu powoduje rozłączenie intardera

Coś tam twierdzą fachowcy że nawet przy systemach wtrysku CR i tak jest za niskie ciśnienie wtryskiwanego paliwa przez co nie zostaje paliwo spalone do końca i ścieka do miski olejowej po ściankach tuleji :/
Wniosek jest taki jak niema takiej potrzeby to się nie trzyma nie potrzebnie silnika na niskich obrotach

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Post Wysłano: 26 gru 2011, 21:49
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 05 sie 2007, 19:19
Posty: 385
GG: 0
Samochód: midlum

zimny silnik na wolnych obrotach nie ma dokładnego pasowania pierścieni do cylindra wobec czego paliwo przedostaje się na dół powodując suchy suw /bez smarowania/ i niszczy gładz cylindra, skutek uboczny to niespalone paliwo w misie oleju i szybsza utrata jego właściwości.


Post Wysłano: 27 gru 2011, 0:40

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 18 paź 2011, 22:50
Posty: 535
GG: 0

Czytajac niektore posty z tego tematu to mozna sie za glowe zlapac.

W tej chwili chyba zaden producent samochodow nie zaleca rozgrzewania silnika na postoju wlasnie z uwagi na nadmiar paliwa przedostajacy sie do miski olejowej poprzez pierscienie. Zaleca sie aby juz chwile po uruchomieniu silnika zaczac jazde ale nie uzywac pelnego zakresu obrotomierza a jedynie deklikatnie poslugujac sie pedalem gazu az do chwili kiedy silnik nie osiagnie normalnej temperatury pracy. Wymyslono nawet cos takiego jak ruchome zielone pole na obrotomierzu poprzez zapalajace sie i gasnace lampki na skali obrotomierza (np. TGA, M3 E46) wlasnie po to by przypominac kierowcy o tym aby gdy silnik nie jest rozgrzany nie wprowadzac go na wysokie obroty. Te informacje mozna znalezc w kazdej instrukcji obslugi pojazdu. Z silnikiem jest podobnie jak ze sportowcem ktory zanim wyjdzie na arene pobic rekord swiata musi rozgrzac swoje cialo poniewaz dzieki temu znacznie zmiejsza ryzyko kontuzji. Z teoriami o niszczacym sie retarderze to tez niektorzy sie udali. Np. niektore Scanie juz w fabryce sa programowane w ten sposob ze retarder wlacza sie gdy silnik jest zimny wlasnie po to aby w jak najszybszym czasie podniesc temperature silnika do temperatury zblizonej do normalnej temperatury pracy. (funkcje ta mozna wlaczyc i wylaczyc za pomoca SDP3) Sadzicie ze nie zostaly na ten temat przeprowadzone odpowiednie testy i badania przez lebskich inzynierow w fabryce i ktos rano obudzil sie z takim pomyslem i zaczal tak konfigurowac auta?? Nie sadzicie rowniez ze gdyby zimny olej szkodzil retarderowi to w instrukcji obslugi w podpunkcie "hamowanie retarderem" byloby wyraznie napisane "nie uzywac retardera na zimnym silniku". Nalezy rowniez wspomniec o tym ze rozgrzewanie silnika na postoju jest niezgodne z prawem i zagrozone jest kara grzywny w drodze mandatu karnego.
Bardzo podobal mi sie tez post w ktorym ktos pisal ze czeka kilka czy kilkanascie minut aby olej sie rozprowadzil i dotarl we wszystkie miejsca :mrgreen: Kolego, olej dociera w najdalsze zakatki silnika przez ok 15 do 30 sekund i gdyby w tym wlasnie czasie tam nie dotarl to gwaratuje ci ze nigdzie bys tym autem nie pojechal :wink:


Post Wysłano: 27 gru 2011, 9:14
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Teoretycznie olej dotrze w wszystkie zakamarki w momencie zgaśnięcia kontrolki ciśnienia oleju.
Macie prosty przykład po wymianie oleju w silniku przy pierwszym rozruchu silnika kontrolka znacznie dłużej się świeci, przy okazji jak macie wskaźnik ciśnienia oleju to też widać po jakim czasie wskazówka podniesie się do góry

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Post Wysłano: 27 gru 2011, 9:52
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6331
Lokalizacja: Wrocław

ponieważ pompa olejowa jest napędzana z wałka rozrządu (najczęściej) lub z wału korbowego, więc jeżeli silnik pracuje to ona pompuje. czujnik ciśnienia jest umieszczony niedaleko pompy.
jednak po dłuższym unieruchomieniu silnika olej spływa i pompa w pierwszym momencie pcha powietrze, olej z powietrzem i na końcu olej.
jak kolega MAN zauważył po wymianie oleju ten proces trwa dłużej, ponieważ w pompie nie ma nawet śladowych ilości oleju i minie krótki moment jak pompa zaciągnie olej z miski.

proszę pamiętać też, że mamy 3 metody smarowania: rozbryzgowe, opadowe i ciśnieniowe.
w skrzyni korbowej wał i panewki smarowne są robryzgowo, tworzona jest tam tzw. mgła olejowa, z której wytrącają sie drobne kropelki oleju zapewniające właściwe smarowanie.
przy uruchomieniu silnika w zimie w krótkim okresie, gdy olej ten jest zminy i gęty, nie będzie tej mgiełki i mimo zgaśnięcia kontrolki ciśnienia i pokazaniu się ciśnienia na manometrze, wał korbowy nie będzie prawidłowo smarowany. ale jest to krótki okres.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Post Wysłano: 27 gru 2011, 11:10
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 03 lis 2009, 18:59
Posty: 4071
GG: 1
Samochód: brak
Lokalizacja: Jawor

Cytuj:
J bo jestem mechanicznym laikiem

A teorie snujesz co najmniej, jak na na Discovery Science...
Cytuj:
Do takich teorii podchodzę z dystansem, ponieważ niedawno było w modzie zakładanie opon, na zimę węższych, niż na lato i tak radzili "eksperci", teraz natomiast "eksperci" radzą, aby zakładać i na zimę i na lato takie same opony.
Nie wiem z jakimi ekspertami masz do czynienia, ale zawsze mówili żeby zakładać opony przewidziane przez producenta(a nie takie same), więc jeżeli przewiduje się kilka rozmiarów dla jednego pojazdu logicznym jest, że lepiej założyć węższe.

_________________
1. forowicz Wagi Ciężkiej


Post Wysłano: 27 gru 2011, 12:02

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 02 sie 2010, 1:15
Posty: 660
GG: 0
Lokalizacja: Reykjavik

Intarder dostaje cisnienie z pompy skrzyni biegow , cos wreszcie ten olej musi tloczyc do komory wirnika - aktywowane jest to zaworem proporcjonalnym, lecz maly dolot i o bjetosc oleju podawana przez pompe nie jest duza i komora wypelnialaby sie olejem dluzszy czas co powodowaloby opoznienie w zadzialaniu hamulca wiec do tego jest "akumulator"/ dodatkowy zbiorniczek oleju ,ktory szybko wypelnia komore wirnika co powoduje duzo wczesniejsza reakcje hamowania.

Skoro producent dopuszcza dzialanie intardera podczas jazdy na zimnym silniku to nie moze byc to szkodliwe dla dzialania mechaniki . Silnik rozgrzewa sie wtedy w mgnieniu oka , i jestem wrecz pewien ze mierzac wysoki poziom spalania paliwa podczas takiego zabiegu i tak spalimy mniej niz jadac na tzw. "ssaniu". Lecz kazdy jest kierownikiem swojego pojazdu i robi jak uwaza.

Co do EGR u.... jak juz MAN wspomnial , otwiera sie tylko w okreslonych warunkach pracy /obciazenia silnika i na pewno nie jest to bieg jalowy . Nie powoduje zbytnich osadow/nagaru na elementach silnika .Psuje sie baaardzo czesto , przewaznie przecieki wody do kolektora egr ( uzywaja spalin do podgrzania wody ) ,sam zawor i czujnik wychylenia na tloku aktywujacym tez sprawia problemy .Wymiana EGR jest kosztowna i dlatego czesto szyna EGR jest zaslepiana .

Zgodze sie ,ze silnik moze dostac po tylku jak olej sie nie rozgrzeje ,lecz jak juz wspomnialem ,dlatego lejemy odpowiedni rodzaj oleju ( mamy ere full syntetykow a te sa duzo bardziej rzadkie niz mineralne ), aby ten smarowal czesci silnika od samego odpalenia na zimno .
Pamietamy tez o turbinie , smarowanie dostaje migiem ,lecz cieply olej szybciej wypluka nagar z panewek turbiny ktory jest przypalony , jak schlodzimy turbine przed zgaszeniem silnika to i mniejsze prawdopodobienstwo zacierania gdy ruszymy w droge zimnym silnikiem .

Zawsze mamy jakies wieksze czy mniejsze zuzycie silnika , jaki jest najlepszy sposob uzytkowania ? Coz jak oszczedzamy na jednym to tracimy na drugim ,najlepiej jest chyba wyposrodkowac wszystkie teorie :).


Post Wysłano: 27 gru 2011, 12:04

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 17 sty 2008, 15:40
Posty: 5996

Cytuj:
Nie wiem z jakimi ekspertami masz do czynienia, ale zawsze mówili żeby zakładać opony przewidziane przez producenta(a nie takie same), więc jeżeli przewiduje się kilka rozmiarów dla jednego pojazdu logicznym jest, że lepiej założyć węższe.
Zacznij może od zmiany tonu wypowiedzi. Nie sądzę, żebym uraził Cię odmiennym zdaniem od Twojego. Atak nie jest argumentem.

Cóż, w instrukcji obsługi mojego samochodu, nie ma rozróżnienia rozmiarów opon ze względu czy na zimę, czy na lato. Natomiast jeśli chodzi o "logikę" węższych opon w zimie (nawet cały czas poruszając się w obrębie opon dopuszczonych przez producenta), dwa pierwsze wyniki z googli:
http://www.opony.com.pl/artykul/jakie-o ... e/?id=1070
http://www.opony.com.pl/artykul/czy-wez ... sze/?id=18
i od razu widać, że zdania są podzielone.

Nie nerwuj się tak, bo nie masz o co.


Ostatnio zmieniony 27 gru 2011, 18:09 przez Luka, łącznie zmieniany 1 raz.

Post Wysłano: 27 gru 2011, 12:15

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 18 paź 2011, 22:50
Posty: 535
GG: 0

dobra chopaki, ja mam juz dosyc - jesli ktos pisze mi ze wal i panewki sa smarowane rozbryzgowo to uwazam ze dalsza dyskusja w temacie nie ma najmniejszego sensu


Post Wysłano: 27 gru 2011, 13:46
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 26 lut 2006, 19:03
Posty: 1152
GG: 13363123
Samochód: DAF
Lokalizacja: Żywiec

Po Cyrylu się tego nie spodziewałem :lol: Poza tym najpóźniej olej dociera do głowicy i najbardziej cierpi wałek rozrządu (jeśli tam jest).

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=JaABO0GSHvg

http://www.youtube.com/watch?v=eAfp3mZD ... ature=plcp


Post Wysłano: 27 gru 2011, 15:01
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6331
Lokalizacja: Wrocław

styk wał/panewki z rozpędu - moja wina (istotnie krople potu zrosiły moje czoło, a nie jest to ani olej syntetyczny, ani z pierwszego tłoczenia), ale pewne części silnika znajdujące się w skrzyni korbowej - tak.

w sumie chodziło mi o to, że jazda bez rozgrzania, szczególnie pod obciążeniem również nie jest zdrowa dla silnika.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Post Wysłano: 27 gru 2011, 15:27
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Może smarowanie rozbryzgowe było w maluchu, w każdym wale korbowodowym są kanały smarujące panewki korbowodowe
Do tego w wysilonych silnikach z turbo doładowaniem jest natrysk oleju na denko tłoka i to wystarcza aby smarowało dodatkowo wał korbowy

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Post Wysłano: 27 gru 2011, 15:46
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 26 lut 2006, 19:03
Posty: 1152
GG: 13363123
Samochód: DAF
Lokalizacja: Żywiec

W maluchu też nie :D Natrysk na denko od spodu ma raczej obniżyć temperaturę denka tłoka.

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=JaABO0GSHvg

http://www.youtube.com/watch?v=eAfp3mZD ... ature=plcp


Post Wysłano: 27 gru 2011, 15:54
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Cytuj:
W maluchu też nie :D Natrysk na denko od spodu ma raczej obniżyć temperaturę denka tłoka.
To akurat wiem że do schłodzenia tłoka ale i przy okazji smaruje ściekający olej wszystko po drodze.

Smarowanie rozbryzgowe stosuje się tam gdzie niema wymuszonego obiegu smarowania jak np: stacjonarne sprężarki powietrza

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Post Wysłano: 27 gru 2011, 16:07
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6331
Lokalizacja: Wrocław

we współczesnych silnikach stosuje się smarowanie jednocześnie wszystkich trzech metod:
do niektórych punktów olej dostarczany jest pod ciśnieniem kanalikami (smarowanie ciśnieniowe),
do innych pod własnym ciężarem (smarowanie opadowe),
a pozostałe punkty są smarowane rozbryzgowo.

więc nie ma współczesnych silników samochodowych, w których nie ma smarowania bądź ciśnieniowego, bądź opadowego, bądź rozbryzgowego. ale wał i panewki są smarowane ciśnieniowo. jedynie w Syrenkach były smarowane olejem w paliwie, ale to historia.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Post Wysłano: 27 gru 2011, 17:44
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 20 sty 2011, 14:24
Posty: 352
GG: 4128224
Samochód: Peugeot 508/MAZDA 2
Lokalizacja: CARLISLE GB/Blatyre SC/Aberdeen SC

witam po swiatecznej przerwie
pozwolicie ze sie wtrace w dyskuje przeczytalem uwaznie wszystkie posty i w pierwszym odruchu pomyslalem ze to dzial rozrywka
ale okazuje sie ze nie
podobnie bylo z tematem wymiana kola :D niby wszyscy wiedza jak ale wiekszosc nie potrafi prawidlowo lub z blizej nie znanych mi przyczyn nie chce prawidlowo podejsc do tematu

na poczatek schemat przykladowy ukladu smarowania silnika D13B VOLVO

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

po pobieznej nawet analizie mozemy stwierdzic ze wiekszosc smarowania idzie kanalami wewnatrz bloku silnika i glowicy cisnienie i temperatura sa jest regulowane szeregiem zaworow ( przyspieszeniu podgrzewania oleju w tym silniku pomagaja zawory termostatyczne ktore kieruja olej w obiegu z pominieciem np filtra obiegu pelnego czy chlodnicy oleju silnikowego)

co do rozgrzewania silnika to w tymze silniku ( jak i w wielu innych ) na zimno zalaczana jest przeslona wydechu turbiny oraz EPG przy zaciagnietym hamulcu postojowym ma to zwiekszyc opory pracy silnika i przyspieszyc nagrzewanie
system EGR jak jeden z kolegow wspomnial NIE PRACUJE NA ZIMNYM SILNIKU gdyz zalaczany jest sygnalem m in temperatury
nie wskazane jest natomiast nagrzewanie silnika z noga w podlodze na pedale gazu gdyz nienagrzane pierscienie nie maja tak dobrych wlasciwisci zgarniajacych i uszczelniajacych a paliwo w niskiej temperaturze nie jest rozpylane idealnie co za tym idzie czastki paliwa moga dostawac sie do oleju po sciankach cylindra ponadto kondensacja zimnego powietrza wcale nie ulatwia sprawy
jak z kazda sprawa co kierowca to zwyczaj ( zalezy rowniaz od dnia jak sie ktos spieszy to nie bedzie czekal az mu sie auto nagrzeje ) logika podpowiada poczekac kilka minut na nagrzanie silnika i m in sprawdzic stan kol, opon, swiatel i zabezpieczenie ladunku a nagrzanie silnika moze nam dac kolka km bezawaryjnej jazdy wiecej mogloby sie wydawac ze kierowcy-wlasciciele beda bardziej na to patrzec z moich obserwacji wynika je3dnak odwrotnosc kierowcy-wlasciciele spiesza sie zeby jak najwiecej nakrecic kilometrow i nie "zmarnowac" przy tym ani kropelki paliwa a NIEWLASCICIELE z reguly nie lubia zaczynac pracy w zimnej kabinie .... jednych i drugich pozdrawiam i zycze bogatego nowego roku

_________________
I ZYCIE SIE TOCZY DALEJ ...


Post Wysłano: 28 gru 2011, 0:16
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 16 lut 2006, 16:37
Posty: 2124
GG: 4819725
Samochód: MAN
Lokalizacja: Baćkowice

Cytuj:
Cytuj:
Dlatego pytanie, czy takie trzymanie silnika na biegu jałowym w miejscu nie powoduje podobnego działania ? Czy silnik ma w tym momencie podaną wystarczającą ilość powietrza aby wypalić całkowicie podane paliwo ?
Na przykładzie silnika z MANa, na wolnych obrotach siłownik EGR jest zamknięty, sam EGR działa tylko na rozgrzanym silniku i tylko w konkretnych momentach. Przy wykorzystaniu pełnej mocy EGR jest tez zamknięty.
Co do teorii to podczas hamowania hamulcem silnikowym EVB powoduje samo oczyszczanie komory spalania z nagaru
Cytuj:
Cytuj:
Tak się składa że w intarderze niema pompy tłoczącej olej, tylko sprężone powietrze podaje olej do intardera
Nie był bym tego taki pewny bo po odłączeniu przewodu pneumatycznego od intardera zwalniacz dalej działał :mrgreen:
Bo został olej w układzie intardera, z tyłu za chłodnicą ma akumulator ciśnienia, gdzie jest zgromadzony olej do pracy intardera :wink:
Kornelku intarder działa cały cały czas jak zacina się potencjometr :wink:

_________________
MAN


Post Wysłano: 28 gru 2011, 1:10
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 12 wrz 2008, 20:27
Posty: 493
Samochód: Iveco Stralis AT440S43 T/P
Lokalizacja: okolice Korycina, podlaskie, PL

Cytuj:
(...)logika podpowiada poczekac kilka minut na nagrzanie silnika i m in sprawdzic stan kol, opon, swiatel i zabezpieczenie ladunku a nagrzanie silnika moze nam dac kolka km bezawaryjnej jazdy wiecej mogloby sie wydawac ze kierowcy-wlasciciele beda bardziej na to patrzec z moich obserwacji wynika je3dnak odwrotnosc kierowcy-wlasciciele spiesza sie zeby jak najwiecej nakrecic kilometrow i nie "zmarnowac" przy tym ani kropelki paliwa a NIEWLASCICIELE z reguly nie lubia zaczynac pracy w zimnej kabinie .... jednych i drugich pozdrawiam i zycze bogatego nowego roku
Nie ma reguły :) Jestem z tych pierwszych, a postępuje jak Ci drudzy :)
Nie zmienia to faktu, że niektórzy producenci w instrukcjach obsługi auta stanowczo _nie_zalecają_ rozgrzewania silnika na postoju. Jazda z niepełnym obciążeniem - to, o ile dobrze pamiętam, wg DAFa najlepszy sposób na rozgrzanie silnika.

_________________
Janusz Kastyk
Ahoj, przygodo! :) Przygodo... ahoj?
Wiozę się pomału...
http://truckmapa.wagaciezka.com - mapa dla ciężarówek


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 15 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: