Cytuj:
Może dotąd żyłem w niewiedzy ale wydawało mi się że linia ciągła oznacza zakaz wyprzedzania, a czy omijanie jest tym samym manewrem?
Nie jest, ale:
Cytuj:
§ 86. 1. Znak P-1 "linia pojedyncza przerywana", w którym kreski są krótsze od przerw lub równe przerwom, wyznacza pasy ruchu.
2. Znak P-1 o podwójnej szerokości, w którym kreski i przerwy są równe, informuje ponadto, że wyznaczony pas ruchu jest pasem:
1) ruchu powolnego,
2) zanikającym albo
3) przeznaczonym wyłącznie dla pojazdów wyjeżdżających na inną drogę lub jezdnię.
3. Znak P-2 "linia pojedyncza ciągła" oddziela pasy ruchu o tym samym kierunku i oznacza ponadto zakaz przejeżdżania przez tę linię i najeżdżania na nią.
4. Znak P-3 "linia jednostronnie przekraczalna" oznacza zakaz przejeżdżania przez tę linię od strony linii ciągłej i najeżdżania na nią, z wyjątkiem powrotu po wyprzedzaniu na położony przy linii przerywanej pas ruchu zajmowany przed wyprzedzaniem.
5. Znak P-4 "linia podwójna ciągła" rozdziela pasy ruchu o kierunkach przeciwnych i oznacza zakaz przejeżdżania przez tę linię i najeżdżania na nią.
6. Znak P-5 "linia podwójna przerywana", znajdująca się między skrzyżowaniami po obu stronach pasa ruchu, oznacza pas o zmiennym kierunku ruchu otwieranym i zamykanym sygnałami świetlnymi nadawanymi przez sygnalizator S-4.
7. Znak P-6 "linia ostrzegawcza", w której kreski są dłuższe od przerw, rozdziela pasy ruchu i uprzedza o zbliżaniu się do linii, przez którą przejeżdżanie jest zabronione, lub do miejsca niebezpiecznego.
8. Umieszczone przy krawędzi jezdni znaki:
1) P-7a "linia krawędziowa przerywana",
2) P-7b "linia krawędziowa ciągła"
wyznaczają krawędź jezdni; znak P-7b oznacza ponadto zakaz wjazdu na pobocze kierującemu pojazdem samochodowym.
A że, w obydwu przypadkach, czy to wyprzedzania, czy omijania, musisz albo najechać na linię, tudzież ją przekroczyć, sprawa zostanie potraktowana tak samo. Jednak jeśli przy linii ciągłej będzie stał zepsuty samochód, albo będą trwały prace remontowe, nie będziesz czekał przez dwa dni, aż problem zostanie rozwiązany, wówczas możesz przekroczyć linię (przy zachowaniu szczególnej ostrożności). Z innej strony, nie możesz zatrzymać się tak, aby zmusić pozostałych kierujących do najechania na linię.
Więc autobus zatrzymujący się na przystanku przy linii ciągłej, zatrzymuje się w niedozwolonym miejscu, czyli możesz go ominąć. Z drugiej strony, zazwyczaj autobus po krótkim postoju odjedzie, ale Ty tego teoretycznie nie wiesz.