Witam
Jakis czas temu bylo juz na forum o ukladach hamulcowych jakbys mial czas i ochote to opcja szukaj pomoze Ci zapoznac sie z tematem. Nie ma czegos takiego jak jednoobwodowy uklad hamulcowy ktory traci powietrze przy kazdym hamowaniu. Musialbys miec niesamowicie duze zbiorniki powietrzne i kompresor o ogromnej wydajnosci a i to nie wiem czy byloby bezpieczne.
Hamulce dwuobwodowe oznaczaja ze masz niezalezny system hamowania obwodu przedniego i tylnego ( przednia os tylan os ), i w przypadku powaznej awarii jednego z nich zawsze masz do dyspozycji drugi, niezaleznie od typu ukladu ( powietrzny, hydrauliczny czy mieszany). Czesto rowniez "dwuobwodowy" oznacza obwod hamulca zasadniczego oraz obwod hamulca pomocniczego/awaryjnego/postojowego zalezy kto to opisuje w jakim jezyku i jaka jest "jakosc" tlumaczenia
.
System ukladu hamulcowego ( pneumatycznego ) podzielony jest na sekcje:
1.
zasilanie _ kompresor, przewody, zawory, zbiorniki powietrzne, kompensatory cisnienia, filtr czastek stalych i osuszacz lub inny typ "oczyszczacza" powietrza ( ps
czerwona linia powietrzna jest elementem ukladu zasilania SLUZY WYLACZNIE DO DOPROWADZENIA POWIETRZA DO NACZEPY I PRZYCZEPY
2
sterowanie _ poczawszy od pedalu hamulca noznego, recznych dzwigni po przelaczniki elektryczne ( elektroniczne ) jak np. wspomaganie startu pod gorke, jedostki strujace ABS/EBS modulatory cisnien, czujniki cisnien, okablowanie i oprogramowanie ( w tym komunikacja z innymi ukladami np. automatyczna skrzynia biegow, (
ps zolta linia powietrzna jest do doprowadzenie SYGNALU DO UKLADU HAMULCOWEGO NACZEPY/PRZYCZEPY i wysokosc cisnienia w linii powitrznej odpowiada jak szybko i gleboko nacisniemy pedal hamulca zasadniczego - w nietroych markach / modelach rowniez sygnal linii powietrznej jest po zaciagnieciu hamulca postojowego np DAF, MAN
3
uklad wykonawczy - mechaniczny - klocki, szczeki, tarcze, bebny, rozpieraki, grzechotki lub inny typ regulatora, linki i dzwignie ( w starszych modelach), cylindry pojedyncze i podwojne
Zasilanie
Kompresor zasysa powietrze z zewnatrz ( czasami bezposrednio czasami przez filtr silnika) i tloczy powietrze przez stalowa rurke ( najczesciej powyginana i pozakrecana gdyz sluzy jako chlodnica powietrza ). Do stalowej rurki podlaczony jest elastyczny przwod ( kompensator naprezenia), najczesciej z zamontowanym zaworem bezpieczenstwa _ po przekroczeniu cisnienia podanego na obudowie do ktorego zawor jest zkalibrowany uwalnia powietrze na zewnatrz zapobiegajac ekspolozji kompresora). Powietrze nastepnie idzie przez osuszacz ( osusza i oczyszcza powietrze ale i czesto reguluje cisnienie ukladu zasilania ( np RENAULT wbudowany zawor czterodrozny AVU/APU, czy VOLVO wysyla sygnal do kompresora ze system jest "napelniony", przelaczajac zawor wewnatrz glowicy kompresora w pozycje spoczynku i kompresor dalej sie obraca ale nie tloczy powietrza do momentu gdy spada cisnienie i sygnal zanika .
.
c..d..n.. (chwilowy brak czasu )