Opole, 24 kwietnia 2012 r.
WOJEWÓDZKI INSPEKTORAT
TRANSPORTU DROGOWEGO
W OPOLU
Filip XXXX
W odpowiedzi na Pana wiadomość email z dnia 16.04.2011 r. w sprawie prawidłowego załadunku drewna informuję, że zg. z art. 2 pkt 35 a) Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. 2005, nr 108, poz. 908 z późn zm.) pojazd nienormatywny - pojazd lub zespół pojazdów, którego naciski osi wraz z ładunkiem lub bez ładunku są większe od dopuszczalnych, przewidzianych dla danej drogi w przepisach o drogach publicznych, lub którego wymiary lub rzeczywista masa całkowita wraz z ładunkiem lub bez niego są większe od dopuszczalnych, przewidzianych w przepisach niniejszej ustawy.
Natomiast zgodnie z art. 61 pkt. 15 wyżej powołanej ustawy Przy przewozie drewna jego rzeczywistą masę ustala się jako iloczyn objętości ładunku i normatywnej gęstości ustalonej dla danego gatunku drewna, ponadto pkt. 16 mówi, że Minister właściwy do spraw środowiska i minister właściwy do spraw gospodarki w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu określą, w drodze rozporządzenia, gęstość drewna, uwzględniając w szczególności gatunki drewna mające zastosowanie w przemyśle i budownictwie, jego rodzaj i postać, w jakiej jest ono przewożone, mając na uwadze potrzebę ustalenia masy przewożonego drewna w celu uniknięcia przekroczenia nacisków osi pojazdów i ograniczenia negatywnego wpływu na stan techniczny dróg.
Dodatkowo zgodnie z art. 64 ust. 1 ww. ustawy Ruch pojazdu lub zespołu pojazdów, którego naciski osi wraz z ładunkiem lub bez ładunku są większe od dopuszczalnych, przewidzianych dla danej drogi w przepisach o drogach publicznych, albo którego wymiary lub masa wraz z ładunkiem lub bez niego są większe od dopuszczalnych, przewidzianych w przepisach niniejszej ustawy, jest dozwolony tylko pod warunkiem uzyskania zezwolenia.
Tabela normatywnej gęstości drewna na którą Pan się powołuje w mailu z dnia 16.04.2012 r. zapisana jest w projekcie rozporządzenia Ministra Środowiska oraz Ministra Gospodarki. Przedmiotowy projekt rozporządzenia nie wszedł w życie w związku z powyższym tut. organ nie może opierać się na jego zapisach albowiem nie stanowi on prawa powszechnie obowiązującego.
Ponadto wskazuję, iż winien Pan tak załadować pojazd aby nie powodować naruszeń powszechnie obowiązujących norm prawnych. Przestrzegane przez kierujących przepisów prawa jak również prowadzone przez Inspekcję Transportu Drogowego kontrole mając na celu wyeliminowanie transportu drewna pojazdami przeładowanymi, zagrażającymi bezpieczeństwu kierujących pojazdem oraz innych użytkowników dróg.
Jednocześnie informuję również, że Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego w Opolu nie jest uprawniony do formułowania wiążących interpretacji przepisów prawa, a jedynie wskazuje na właściwe przepisy prawa.
Nasze problemy z transportem drewna