1) kwalifikacja wstępna - jedynie dla kierowców którzy nie ukończyli 21 lat i od razu chcą rozpocząć przygodę z ciężarówkami bez żadnych ograniczeń tonażowych . Kwalifikacja jest droga, przewidziano 280 godzin nauki, czyli ponad dwa miesiące; po egzaminie na wymianę prawa jazdy czeka się około dwa tygodnie - łacznie blisko trzy miesiące trzeba zarezerwować na otrzymanie uprawnień do wykonywania zawodu kierowcy. Natomiast po zmianach, które obowiązują od 1 stycznia 2012r. w ustawie o transporcie drogowym z 6 września 2001 roku, osoby z kwalifikacją wstępną i prawem jazdy kategorii C lub C+E mogą zostać zatrudnione przez przewoźników krajowych, międzynarodowych lub inne podmioty wykonujące transport drogowy, na stanowisku kierowcy.
2) kwalifikacja wstępna przyspieszona - jest dla kierowców którzy ukończyli już 21 lat i jest tak samo ważna jak kwalifikacja wstępna. Ale nie tylko. Mogą ją również ukończyć kierowcy, którzy nie skończyli jeszcze 21 lat. Wiążą się z tym ograniczenia tonażowe, jak dla kategorii C1 lub C1 + E. Z chwilą ukończenia przez kierowcę 21 lat w/w ograniczenia przestają obowiązywać. Warto się zastanowić i być może zdecydować się właśnie na kwalifikację wstępną przyspieszoną, bo jest szybciej i taniej. Kurs trwa jedynie 140 godzin, kończy się egzaminem państwowym, który odbywa się w naszym ośrodku.
Z tego wynika że nie możesz jeździć zwykłym zestawem do 40t
co najwyżej solo do 7,5t z przyczepą.
Jak masz 20 lat to mi się wydaje że lepiej iść na przyspieszoną bo mniej kosztuje za rok będziesz mógł zestawem jeździć , trwa krócej a i tak są małe szanse na robotę w tym wieku