Zacząłbym od tego przede wszystkim, że każdy użytkownik CB-radia powinien zapoznać się z ogólnymi zasadami korzystania z tego pasma obywatelskiego! Są strony w necie, które przybliżają nam historię i ideę dostępu do tego pasma, później porównać z tym co się dzieje w rzeczywistości w trasie lub jako stacja bazowa! Mój post będzie przy długi, ale nie uniknę tego tym bardziej, że temat jest znacznie dłuższy, szczegóły można znaleźć na stronie http://www.cb-radio.pl tam poruszany jest szeroko temat, polecam!
Ja chciałbym wrócić do głównego tematu! Otóż zacznę od slangu.
Slang CB-istów został zapożyczony od kolegów krótkofalowców, głównie skróty telegraficzne np, 73(pozdrowienia); 88 (ucałowania serdeczne) QTH(miejsce nadawania stacjonarnego często podpinane z miejscem zamieszkania) obecnie w ciągu tych lat doszły nowe skróty, które sami CB-iści wymyślili, one nie mają nic wspólnego z pomocą przy łącznościach na drodze, są po prostu slangiem polskich kierowców! Slang międzynarodowy ma służyć stacjom zagranicznym przeprowadzające łączność między sobą! Koledzy krótkofalowcy są mocno oburzeni tym co się dzieje ze slangiem kierowców!
Anteny i propagacja! Nie do końca prawdą jest, że antena z dłuższym batem będzie najlepsza! Długość bata wynika z konstrukcji samej anteny czyli dopasowania rodzaj cewki określa długość bata! Anteny 5/8 lambda są zazwyczaj dłuższe, są przeznaczone do łączności dalekich, 1/2 lambda przeznaczona jest raczej do łączności lokalnych, charakteryzuje się większą odpornością na zakłócenia dookólne, polecane właśnie do samochodów. Ważne aby w miarę dokładnie antena była "spasowana", styk z masą jak największy co pozwoli nam w efekcie końcowym cieszyć się prawidłowo pracującym radiem oraz uniknie nam szybszego zużycie zestawu.
Propagacja, zjawisko które pozwala nam przeprowadzenie dalekich łączności nawet międzykontynentalnych! To nasze słońce za to odpowiada, które co 11 lat zwiększa swoją aktywność powodując jonizację obszarów naszej atmosfery od których fale radiowe odbijają się powiększając nam w ten sposób odległość zasięgu łączności! Taka sytuacja pozwala nam przeprowadzić łączność z odległą stacją zarówno w pasmach FM, AM, SSB(czyli wstęgi) najbardziej skutecznym pasmem jest SSB! Choć są zwolennicy AM i FM którzy mają też swoje osiągnięcia! Standartem wówczas staje się możliwość słuchania stacji z Niemiec, Francji, Anglii, Hiszpanii, Włoch, Rosji, Szwecji... Ja na SSB miałem łączność potwierdzoną z Australią i było to moje największe osiągnięcie! Jeśli chce się "pogadać" z takimi stacjami, trzeba znać pewne zasady, zwłaszcza na pasmach SSB, bo tam są kluby które używają skrótów alfanumerycznych jako znaków wywoławczych! To samo było i w Polsce pod koniec lat 80-tych i 90-tych kiedy telefonia komórkowa raczkowała, a o internecie ledwo co było słychać, sam słyszałem wielokrotnie jak kierowcy z domem się porozumiewali jak tylko propagacja na to pozwalała, wtedy nikt nie śmiał "brekować" chyba, że taka stacja sama o to poprosiła! Jednym z największych i elitarnych klubów jest Alfa Tango (AT) i aby z nimi nawiązać łączność trzeba mieć radio z SSB o kilku 40-stkach, no i tu się nasuwa mały problem, bo po przejściu na tamte kanały mamy już odstrojoną antenę, ale w tym pomoże nam szybko skrzynka antenowa, która pozwoli szybko się zestroić do wymaganego pasma! W pasmach SSB zestrojenie anteny ma dość istotne znaczenie, ale o tym można doczytać się na stronach CB w Polsce.
Sprzęt: temat woda, osobiście używam Shogun (radio ze wstęgami) miałem Lincolna i Alana 87 i to na nich "porobiłem" dalekie łączności. Daleki jestem od polecania co kupić, bo potrzeby są zróżnicowane, jedni lubią dalekie łączności więc kupować będą radia ze wstęgami, innych to zupełnie nie interesuje i kupią zwykłego "szumofona" z podstawową 40-stką tylko z AM lub i z FM, fakt jest oczywisty, że wspólczesne radia CB są nader liche jakościowo i naprawdę trzeba wielu radyjek wypróbować aby dojść do wniosku co jest dobre i czego tak naprawdę oczekujemy od takiego sprzętu! Temat używania tzw. "dopałek" które kiedyś mocno zakłócały odbiór TV i R, ale na pewno niczego nie paliły! Współczesny sprzęt RTV jest odpowiednio filtrowany i uodporniony na takie zakłócenia i teraz taki proceder raczej rzadko występuje!
Kultura na radiu! Kiedyś jak były wydawane zezwolenia na użytkowanie CB kultura była zupełnie inna, teraz gdy tego nie trzeba mieć pewne ustalenia zostały mocno zatarte, to tak samo jak z userem zalogowanym i nie zalogowanym na forum, różnice widać w wypowiedziach np. na etransport! Ci drudzy są tylko użytkownikami danego sprzętu o reszcie nie mają pojęcia, jak by tego nie nazwał! Kanał 19 jest przeznaczony dla kierowców, ale jako kanał wywoławczy a jak wywoławczy to łapię kogo trzeba i przechodzę na pierwszy wolny! Niestety, niektórzy, a już raczej większość kierowców nawet o tym nie wiei sami sobie przeszkadzają gadając wciąż właśnie na tym kanale! Czasem słuchając kanału 19 dochodzę do wniosku: Jakie słownictwo, takie i wychowanie!
Powyższe moje wywody są dość ogólnikowe, bo samemu w necie można poczytać bardziej fachowych rad często wręcz przesadzonych dla "estetów" perfekcjonistów, Ja opisałem dla mniej wtajemniczonych, którzy nie chcą popełniać podstawowych błędów. Pozdrawiam użytkowników CB-radia i prawdziwych CB-istów, w razie niejasności mogę w stopniu podstawowym wyjaśnić niektóre problemy itd.