Strona 1 z 8 [ Posty: 145 ] Przejdź na stronę 1 2 3 4 58 Następna
Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 29 wrz 2008, 0:21

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 29 lis 2005, 17:30
Posty: 43

W Jelczańskich Zakładach Samochodowych w też zajęto się sportem samochodowym. Przyspieszono prace związane z wdrożeniem do produkcji ciężarówki z napędem na obie osie. Od 1986 roku, pod kierownictwem inż. Tadeusza Barbackiego, przystosowywano do rajdów samochód Jelcz S 442 o napędzie 4 x 4. Turbodoładowany silnik wysokoprężny SWT 11/301/PD, produkowany przez WSK Mielec miał moc 193 kW przy 2200 obr/min i przez 16 biegową skrzynię przekładniową ZF 16, skrzynię rozdzielczą przenosił napęd na przedni i tylny most napędowy Steyr. Przedni most zawieszony był na półeliptycznych resorach piórowych z ośmioma amortyzatorami, tylny miał dodatkowe pióra i cztery amortyzatory. Masa samochodu wynosiła 8980 kg a prędkość 140 km/h.

Wie ktoś coś wiecej o nich:?
Ponoć 2 sztuki ocalały może wiadomo gdzie obecnie można je znalezć

Potrzebuje jak najwiecej danych do naszego projectu
Z grupa znajomych planujemy zbudować replike,jest dawca i sponsorzy potrzebujemy jak najwiecej informacji

_________________
Man 10-223 Pomoc Drogowa


Post Wysłano: 29 wrz 2008, 16:23

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 04 mar 2005, 13:02
Posty: 187
GG: 6339605
Samochód: STAR 244 GBA Pożarniczy
Lokalizacja: Pawłowice Śląskie

Przygotowania do startu w rajdzie trwały praktycznie cały rok 1987, szykowano samochody, trenowano jazdę w terenie. Kierowcy z fabrycznego Działu Badań JZS : Feliks Gaca, Jan Kornicki, Adam Chmielewski, Tadeusz Gawryluk i Wojciech Błęcki, przebywali na obozie szkoleniowym, gdzie przechodzili kursy nawigacji, znajomości warunków pustynnych a także uczyli się języka francuskiego. Ostateczny skład załóg, reprezentujących JZS, został ustalony 17 grudnia 1987 roku. Głównym sponsorem jelczańskich załóg, została jak rok wcześniej francuska firma Commerce International-Technologie Applique (CI-TA). Do startu w X rajdzie Paryż-Algier-Dakar'88, JZS przygotowały dwa samochody ciężarowe Jelcz S 442 z napędem 4X4. Do startu przygotowano jelczańskie samochody,bazując na doświadczeniach z pierwszego startu. Zwiększono moc silnika SWT 11/301/PD do 308 kW przy 2600 obr/min. Około 350 KM.(w 1987 roku 193 kW przy 2200 obr/min), zmniejszono masę pojazdu, wzmocniono mosty napędowe, mocowania kabiny. Przedni i tylny most napędowy ze zwolnicami w piastach o przełożeniu całkowitym 4,8 firmy Steyr, skrzynia przekładniowa mechaniczna 16-biegowa, synchronizowana, typ 16S130 firmy ZF, skrzynia rozdzielcza: dwubiegunowa 1,0/1,75 typ VG 1200 firmy Steyr. Kabina kierowcy typu 136 oraz skrzynia ładunkowa z metalowymi burtami, które służyły również jako pomosty zostały wykonane w JZS.
21 grudnia 1987 roku, wcześnie rano wyruszyły z Jelcza-Laskowic do Paryża, dwa rajdowe Jelcze. Załogę pierwszego z numerem 618 stanowili: Jan Kornicki, Adam Chmielewski i Wojciech Pepłowski, drugi jelcz z numerem startowym 619 z załogą: Tadeuszem Barbackim, Robertem Prattim i Feliksem Gacą. Szefem ekipy został Tadeusz Barbacki. Wspólnie z jelczańskimi załogami wyruszyła ekipa serwisowa.
Dnia następnego jelczańskie załogi, zgodnie z planem zameldowały się w Reims we Francji, gdzie wyznaczony był przegląd techniczny samochodów. W garażach udostępnionych polskim załogom przez firmę Chardonier, załogi i serwis przygotowywały samochody do odbioru technicznego, który odbył się 28 grudnia 1987 roku.
Jelcze S 442 uzyskały atesty przydatności do rajdu i zgodności z obowiązującymi przepisami drogowymi i rajdowymi. Badania odbywały się w wielkich halach na terenach wystawowych z udziałem licznej publiczności, samochody zostały oklejone obowiązującymi reklamami sponsorów, którzy sponsorowali rajd. Na samochody przyklejono numery startowe, załogi otrzymały rajdowe karty drogowe i tzw. książeczki przejazdu. Po tej ceremonii, załogi w samochodach rajdowych, wyjechały z Reims do Paryża.. Wieczorem wszystkie startujące w rajdzie samochody zostały zamknięte na dużym parkingu w Wersalu.29 grudnia, na placu Wersalskim odbył się pokaz startujących motocykli i samochodów. Pokazano 200 motocykli i około 500 różnych samochodów, w tym prawie 100 ciężarówek. Do późnego wieczora wystawę odwiedzały tłumy ludzi. Polskie załogi odwiedzili przedstawiciele Polmotu oraz obu fabryk- Starachowic i Jelcza. Wieczorem odbyło się ostatnie spotkanie organizatorów rajdu z zawodnikami, na którym poinformowali oni o trasie przejazdu, miejscach szczególnie niebezpiecznych i toku postępowania w przypadkach nieprzewidzianych w regulaminie.
30 grudnia, nastąpił start do prologu, którego trasa podobnie jak rok wcześniej, została specjalnie przygotowana. Trasa była mokra, dużo błota, mimo to mniej było niebezpiecznych stromych podjazdów i zjazdów. Podczas tego przejazdu odpadło kilka załóg, w tym doświadczona załoga Liaza. Czasy przejazdu 9- kilometrowego prologu liczyły się w pierwszym starcie do odcinka specjalnego w Afryce. Jelczańskie załogi zajęły miejsca 36 i 41 wśród 115 startujących samochodów ciężarowych. Po zakończeniu prologu załogi powróciły na parking do Wersalu. Dzień następny przyniósł kolejną wizytę publiczności. Dla załóg był to jednak czas ostatnich przygotowań, rozmów ze sponsorami, zapoznawania się z mapami. Najwięcej pracy mieli oczywiście piloci, którzy przygotowywali wszelkie niezbędne informacje, dotyczące trasy.
1 stycznia 1988 roku, wcześnie rano, paryżanie żegnają rajd. Jako pierwsze na trasę wyruszyły samochody ciężarowe. Z Paryża do Sete, trasa liczyła 780 kilometrów, którą jelcze pokonały ją w regulaminowym czasie. Wieczorem nastąpił załadunek samochodów na prom i przez Morze Śródziemne rajdowcy popłynęli na kontynent afrykański.
2 stycznia, wyładunek pojazdów w porcie w Algierze i przejazd na Plac Zwycięstwa, skąd miał wystartować pierwszy etap afrykański.
I etap afrykański prowadził z Algieru do El Quet, jelcze dojechały na metę bez komplikacji. Po drodze rajdowcy pokonywali min. góry Atlas Saharyjski. Jelczanie zorganizowali pierwszy biwak na pustyni i przygotowywali się do pierwszej, jak zapowiadali organizatorzy, ciężkiej próby.
4 stycznia w El Qued, rozpoczął się start kolejnego etapu, którego trasa liczyła 600 kilometrów. Po przejechaniu około 50 kilometrów, rozpoczął się odcinek specjalny, długości 250 km, przebiegający przez pustynny teren, z sypkim piachem i górami piaskowymi. Po sforsowaniu gór piaskowych, znów pustynny kamienisty szlak. Często pompowano powietrze do, kół, bo w czasie jazdy po piachu ciśnienie w ogumieniu celowo obniża się z około 5 do 1,5 atm. Czynność pompowania i wypuszczania powietrza powtarzano kilkakrotnie, ponieważ trasa zmieniała się często, co kilkadziesiąt kilometrów. Obie jelczańskie załogi dojechały na metę tego etapu w miejscowości Hassi Messaoud, w dobrej kondycji, lecz z karą za przekroczenie limitu czasu na odcinku specjalnym. Do mety etapu dojechało w sumie 387 pojazdów.
5 stycznia, start do następnego etapu, długości 608 km, w tym 287 km odcinka specjalnego. Trasa etapu wiodła przez pofalowany piaszczysty teren. Samochody jechały z maksymalnymi prędkościami, wzbijając za sobą tumany pyłu i piachu tzw. „tech tech". Przy tak dużych prędkościach i ograniczonej widoczności była to jazda jak we mgle. Istniało duże niebezpieczeństwo najechania na inny samochód. Na trasie tego odcinka doszło do tragicznego wypadku mercedes najechał na tył land-rovera. Dalsza część etapu to 300 kilometrowy odcinek dojazdowy na metę w Bordi Omar Driss.
Obrazek
Obrazek
AUTOR OPRACOWANIA- WOJCIECH POŁOMSKI

_________________
Z wojskowym pozdrowieniem CZOŁEM


Ostatnio zmieniony 14 gru 2008, 16:09 przez arkadiusz tasior, łącznie zmieniany 1 raz.

Post Wysłano: 29 wrz 2008, 19:14

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 29 lis 2005, 17:30
Posty: 43

To już mamy , a może jakieś fotki :?
Ponoć 2 sztuki zostały sprzedane do małopolski wie ktoś coś na ten temat:?

_________________
Man 10-223 Pomoc Drogowa


Post Wysłano: 29 wrz 2008, 19:36

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 05 cze 2008, 19:33
Posty: 26
GG: 4422999
Lokalizacja: Łuków

Obrazek
Obrazek

Zdjęcie ze strony Ocalić od zapomnienia

Kilka zdjęć jest też TUTAJ

_________________
FSO Auto Klub


Post Wysłano: 05 lip 2009, 0:45
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 11 paź 2005, 19:54
Posty: 1
GG: 0

Świetna maszyna a czy ktoś kiedyś gdzieś widział jakiegoś jelcza 442 na sprzedaż

_________________
Zapraszam na stronę http://www.hardtrucks.lap.pl Poświęconej ciężarówkom terenowym


Post Wysłano: 01 wrz 2012, 0:15

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 27 sie 2012, 17:11
Posty: 36
Samochód: VolvoFM12, Scania 164 V8

Nie do małopolski. 2 sztuki są nadal i niedługo będą odrestaurowane :D
Po dwóch latach poszukiwań nareszcie je odnalazłem :D


Post Wysłano: 07 wrz 2012, 22:34
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 12 lis 2006, 21:41
Posty: 1886
Samochód: Renault Premium / Range T
Lokalizacja: PL-UE

Cytuj:
Po dwóch latach poszukiwań nareszcie je odnalazłem :D
Możesz coś więcej? :roll:

_________________
B O B i

Tiry na tory, pociągi na drogi, tory na traktory, traktory do obory.


Post Wysłano: 08 wrz 2012, 6:24

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 04 mar 2005, 13:02
Posty: 187
GG: 6339605
Samochód: STAR 244 GBA Pożarniczy
Lokalizacja: Pawłowice Śląskie

A można prosić o jakieś fotki owych znalezionych Jelczy, bardzo bym prosił.Dziękuję

_________________
Z wojskowym pozdrowieniem CZOŁEM


Post Wysłano: 08 wrz 2012, 21:39

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 27 sie 2012, 17:11
Posty: 36
Samochód: VolvoFM12, Scania 164 V8

Jeden jest cały czas na chodzie. Drugi niestety w gorszym stanie stoi w pokrzywach jeszcze na oryginalnych oponach balonowych. Ale niedługo odzyska swój blask :) Jeden i drugi mają klatki bezpieczeństwa, mosty Steyr przód i tył, owiewki za kabinami, wbudowane halogeny w przednią atrapę. Niestety nieoryginalny lakier ale damy rade :)


Post Wysłano: 08 wrz 2012, 22:01
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 12 lis 2006, 21:41
Posty: 1886
Samochód: Renault Premium / Range T
Lokalizacja: PL-UE

Przyłączam sie do prośby Arka - zrób im jakieś zdjęcia (temu w pokrzywach też) i wrzuć tu! ;)

_________________
B O B i

Tiry na tory, pociągi na drogi, tory na traktory, traktory do obory.


Post Wysłano: 08 wrz 2012, 22:04

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 27 sie 2012, 17:11
Posty: 36
Samochód: VolvoFM12, Scania 164 V8

Daj mi maila to ci wyśle.


Post Wysłano: 08 wrz 2012, 22:05
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 07 lut 2011, 13:33
Posty: 4715
GG: 1466678
Samochód: Serwis 24h
Lokalizacja: Sochaczew

Wrzuć na jakiś hosting obrazków

_________________
TIR-SERWIS SOCHACZEW
Naprawa samochodów ciężarowych wszystkich marek
Masz problem Renault lub Volvem z którym nie radzi sobie ASO. Zapraszam!!
Mobilny serwis w całej UE|Serwis ADBLUE NAPRAWY POWYPADKOWE, PROSTOWANIE RAM!!
tel:+48 731-542-832/+48 664-622-456
https://www.facebook.com/LKWSERWIS


Post Wysłano: 08 wrz 2012, 22:40

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 27 sie 2012, 17:11
Posty: 36
Samochód: VolvoFM12, Scania 164 V8

http://zapodaj.net/3d4b33640ace0.jpg.html
http://zapodaj.net/1d5dc9ca84fb4.jpg.html


Jeden jest przerobiony na ciągnik ale są do nich nawet pałąki oryginalne pod plandeke


Post Wysłano: 08 wrz 2012, 23:09
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 09 cze 2007, 14:11
Posty: 639
GG: 2158946
Samochód: Fiat CC 700 31PS
Lokalizacja: DK1 SPS

To trzeba żyć w POlsce, żeby takie historyczne maszyny stały w pokrzywach a nie w muzeum :/ Dobrze, że są jednak tacy, którzy jeszcze są w stanie to odratować :D

_________________
B-8.12.2010
C-6.02.2013
C+E-23.07.2013
KW-11.03.2013


Post Wysłano: 08 wrz 2012, 23:11
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 06 kwie 2006, 14:55
Posty: 1588
Lokalizacja: Brzesko

Rozumiem że zamierzasz je wyremontować i przywrócić im oryginalny wygląd? Ten przerobiony na ciągnik siodłowy to ten w lepszym stanie? Skrócona rama?

_________________
www.Truck-Spotters.eu


Post Wysłano: 08 wrz 2012, 23:12

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 27 sie 2012, 17:11
Posty: 36
Samochód: VolvoFM12, Scania 164 V8

No tak, ten przerobiony jest w ciągłym użytkowaniu i praktycznie i w idealnym stanie


Post Wysłano: 08 wrz 2012, 23:16

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 27 sie 2012, 17:11
Posty: 36
Samochód: VolvoFM12, Scania 164 V8

w sumie to że otrzymają "drugą młodość" to zasługa kolegi za co jestem mu bardzo wdzięczny :)


Post Wysłano: 13 wrz 2012, 19:43
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 26 kwie 2009, 18:50
Posty: 53
GG: 0

Ten jeżdżący widziany dzisiaj w Kłodzku :D


Post Wysłano: 13 wrz 2012, 23:50

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 27 sie 2012, 17:11
Posty: 36
Samochód: VolvoFM12, Scania 164 V8

ciekawe gdzie jest trzeci z nich


Post Wysłano: 16 wrz 2012, 20:52

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 19 maja 2012, 15:00
Posty: 24

A mógłbyś napisać w jaki sposób je odkryłeś ? Gdzie te wozy stały etc. ?
W jaki sposób i kiedy zostały sprzedane do odbiorców prywatnych ?


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Strona 1 z 8 [ Posty: 145 ] Przejdź na stronę 1 2 3 4 58 Następna


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 12 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: