Sam należę do tych, którzy sądzą, że światła przeciwmgłowe oślepiają, bo reflektory te są umieszczone nisko, świecą w podłoże od którego - jeśli jest mokre - odbijają się i oślepiają innych kierowców. Inną sprawą jest, że nie "uczę" innych.
Jednak nie określimy jednoznacznie czy światła przeciwmgłowe przypadku oślepiają czy nie. Chyba, że ktoś ma jakieś wyliczenia, symulacje, wyniki doświadczeń?
Cytuj:
faktycznie, moje światła oślepiają kierowcę będęcego w odległości 10-15m ode mnie. więc włącza światła drogowe.
tylko pytanie: po co?
nawet jeżeli przełączę te światła on mnie już minie.
czy chodzi o to, żeby zamiast jednego oślepionego kierowcy na drodze było ich dwóch?
Idąc tą ścieżką, włączyłeś przeciwmgłowe, niewiele Ci one pomogły, natomiast oślepiły kierowce z przeciwka. Zamiast jednego kiepsko widzącego drogę, był jeden kiepsko widzący drogę i jeden oślepiony.
Sądzę, że te problemy wynikają z nieumiejętności używania świateł przeciwmgłowych i przede wszystkim prawa oderwanego od rzeczywistości. Bo jak inaczej nazwać prawo, które zezwala na włączanie tychże świateł w sytuacji, gdy oślepiają innych?
Ale to i tak sądzę, że jest nic, przy tylnych przeciwmgłowych, o których pisał kolega Maderfaker.
Cytuj:
O ile przednie przeciwmgielne jeszcze potrafię zrozumieć to włączania tylnych, (poza bardzo gęstą mgłą) już nie potrafię. Oślepiają, dezorientują, można je pomylić ze stopem.
Zgadzam się z tym. I jest to kolejny dowód, że prawo w tym przypadku jest kiepskie. Nie wiem dlaczego, nikt przez tyle lat nie wpadł na to, żeby zabronić integrowania świateł przeciwmgłowych z resztą tylnego oświetlenia. Zdecydowanie lepiej jedzie się za samochodem, który przeciwmgłowe tylne ma umieszczone przy tablicy rejestracyjnej (Audi A6 C5), poniżej (Ford Focus), czy poniżej na środku (bodaj Swift). Wówczas światła te faktycznie spełniają swoją rolę, czyli ostrzegają, a nie "oślepiają, dezorientują, można je pomylić ze stopem." Nie jest to żadna przeszkoda dla producentów, możliwości zaaranżowania oświetlenia są ogromne. Mowa tu o prawie na poziomie europejskim, ale skoro da się wprowadzić obowiązkowe światła do jazdy dziennej, obowiązkowy abs i chyba też esp, to jaki problem z inaczej umieszczonymi światłami przeciwmgłowymi?
Chyba nikt Cyryl nie ma wątpliwości, że postąpiłeś zgodnie z prawem. Tylko, że w tym przypadku, prawo nieco rozmija się z praktyką, stąd ten spór i niezrozumienie.