Cytuj:
Czy jeżdżenie przez dłuższy czas na połówkach np. na autostradzie czy drodze ekspresowej niesie za sobą większe spalanie, zużycie silnika i samej skrzyni? I czy połówek należy używać w zasadzie tylko do rozpędzania zespołu tudzież wjeżdżania pod wzniesienie, a poza tym starać się jeździć na pełnych biegach?
Odpowiedz sobie na pytanie czy jadąc osobówką autostradą mając skrzynie "piątkę" będziesz jechał na 4 czy 5 biegu?? logiczne że na ostatnim. Czy starać się jeździć na "pełnych biegach"? niekoniecznie, nie jestem mechanikiem (choć taki zawód też mam
ale to tylko papierek,) ale po to one są żeby je używać oczywiście mówię tu o jeździe po mieście itp. No bo jadąc np. 70 czy tam 80 to proste że tylko na ostatnim "pełnym" biegu, i fakt tu jest różnica w spalaniu i zużyciu elementów mechanicznych, bo po jakiego grzyba silnik ma pracować przy większych obrotach skoro ich nie potrzebuję.
Dla mnie nie ma czegoś takiego jak jakieś półbiegi, to jest jeden i drugi bieg.
Np. skrzynia 8 z połówkami to skrzynia 16 biegowa, skrzynia 6 z połówkami to skrzynia 12 biegowa.
Pół biegi stosowane są po to (i aż tyle tych biegów bo 16 to trochę jest) żeby dobrać przełożenie do odpowiednich obrotów silnika a jak wiemy te nie mają dużego zakresu gdzie jest największy moment obrotowy i moc bo to tak średnio 1tyś do 1,5 tyś obrotów silnika na minutę... ptffuu, nie silnika tylko obrotu wału korbowego bo silnika tyle razy na minute chyba nie da rady obrócić. Ze swoich obserwacji zauważyłem że dużo kierowców nie wie po co ma te "półbiegi" albo nie wykorzystują ich pełnych możliwości...(ale na parkingu mówią że "ee połówecki to pikna sprawa").
Prawdą jest że zmiana biegu o pół może trwać bardzo krótko a na pewno szybciej niż o cały bieg ale jeśli mamy skrzynie 16 biegową, ładunek 24t i dość ostrą górkę przed sobą to nawet nie ma co się bawić tylko o całe biegi przerzucać, bo to tylko będzie strata czasu i prędkości, no chyba że ( ja tak często robię przy tym przełożeniu głównym co mam) "połówkę" zbijam jeszcze przed górką na płaskim żeby mieć jak najdłużej pełną moc (czyli ponad 1,5 tyś obr.) bez zmiany biegów czyli straty prędkości już na górce.
Dla przykładu podam mniej więcej jak ja dobieram przełożenia...
Np. 1L to pierwszy bieg z "połówką" a 1H to pierwszy bieg "cały"
Skrzynia 16...
Na pusto:
3H-5H-6H-7H-8L-8H albo jak trzeba szybko ruszyć to 4L-6L-7L-7H-8L-8H...
Np. 5-15 t ładunku:
3L-4H-5H-6H-7L-7H-8L-8H lub 2H-4H-6L-7L-7H-8L-8H.
Ładunek 25t:
2L-3H-5L-6L-6H-7L-7H-8L-8H lub 2L-4L-5L-6L-6H-7L-7H-8L-8H. 2L-4L-5H-6H...itd.
Albo jak się "toczę" (czyli np. nie zatrzymuję się do zera widząc czerwone światło przed sobą lub jest trochę z górki)
to 3L-4H-5H-6H-7L...Itd.
To przy przełożeniu głównym 90km/h ok 1250 obrotów.
Skrzynia 12...
Na pusto:
2H-4H-5H-6L-6H albo 3L-4H-5H-6L-6H
Np. 5-15 t ładunku:
2L-3H-4H-5H-6L-6H
Ładunek 25t.
1H-3L-4L-4H-5L-5H-6L-6H Lub 1H-3L-4H-5H-6L-6H , Czy tam 2L-3H-4H-5L-5H-6L-6H
To przy przełożeniu głównym 90km/h ponad 1500 obrotów.
To tylko przykłady, wiadomo że to będzie inaczej wszystko wyglądało gdy będę na wsi, mieście czy autostradzie, jaki będę miał humor czy jadę w nocy gdzie jest pusto czy w zatłoczonym ruchu miejskim. Najważniejsze jest to aby przełożenia były dobrane tak aby nie przeciążać nie potrzebnie elementów mechanicznych, zużywać jak najmniej paliwa no i aby jazda była komfortowa.