Cytuj:
W sumie nie zaglądałem tu, a widzę że pojawiły się pytania o te niemieckie kontrole.
Otóż jest to jak najbardziej możliwe.
Wszelkie dane są pozyskiwane z TollCollecta i tachografu.
Z tolka czytają nr zjazdów, nr autostrady. Tolek to również pozycja GPS.
Fraszką jest dodać dwa do dwóch i sprawdzić na byle jakiej mapie, na którym zjeździe zjechałeś i na którym wjechałeś na autostradę.
Mające te dane + datę i godzinę = czytają dane z tacho i mają prędkość...
Znam takich kierowców ze Szczecina co robią Hamburg-Szczecin w 4:20... landówką
Kiedyś wysłałem zapytanie do ITD. Bardziej chodziło mi o tacho cyfrowe ale myślę, że dotyczy to analogowego w tej samej mierze.
Moje pytanie brzmiało:
Czy ITD oraz analogiczne służby w innych państwach mogą ukarać
kierowcę pojazdu ciężarowego mandatem, za przekroczenie prędkości na
podstawie zapisu prędkości z tachografu zamontowanego w pojeździe i co
gdy to przekroczenie miało miejsce np. dnia poprzedniego?
Odpowiadała mi:
Katarzyna Orpik
Referendarz Wydziału Informacji Prawnej
Biuro Prawne i Orzecznictwa
Główny Inspektorat Transportu Drogowego
ul. Postępu 21
02 - 676 Warszawa
Cytuj:
W przesłanym zapytaniu została poruszona również kwestia nakładania mandatów karnych na kierowców za przekroczenie prędkości na podstawie zapisów z tachografu na terenie Polski oraz innych państwach.
W stosunku do osób realizujących przejazdy na terenie Rzeczypospolitej Polskiej zastosowanie znajdzie art. 97 § 1 Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia z dnia 24 sierpnia 2001 r. ( tekst jednolity, Dz. U. z 2008 r. , Nr 133, poz. 848, ze zmianami) zgodnie
z którym - W postępowaniu mandatowym, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, funkcjonariusz uprawniony do nakładania grzywny w drodze mandatu karnego może ją nałożyć jedynie, gdy:
1) schwytano sprawcę wykroczenia na gorącym uczynku lub bezpośrednio po popełnieniu wykroczenia,
2) stwierdzi popełnienie wykroczenia naocznie pod nieobecność sprawcy albo za pomocą urządzenia pomiarowego lub kontrolnego, a nie zachodzi wątpliwość co do osoby sprawcy czynu
- w tym także, w razie potrzeby, po przeprowadzeniu w niezbędnym zakresie czynności wyjaśniających, podjętych niezwłocznie po ujawnieniu wykroczenia. Nałożenie grzywny w drodze mandatu karnego nie może nastąpić po upływie 14 dni od daty ujawnienia czynu
w wypadku, o którym mowa w pkt 1, i 30 dni w wypadku, o którym mowa w pkt 2.
W tym miejscu należy zaznaczyć, iż zgodnie z załącznikiem Nr 1 cz. III Wymagania dotyczące konstrukcji urządzenia rejestrującego lit. f Rozporządzenia 3821/1985 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym wyznaczyło błędy graniczne, które wynoszą â w użytkowaniu :
a) długość przebytej drogi:
4 % więcej lub mniej od rzeczywistej długości, przy czym długość ta musi wynosić co najmniej jeden kilometr;
b) prędkość:
6 km/h więcej lub mniej od rzeczywistej prędkości;
c) czas:
Âą dwie minuty na dzień, lub
Âą dziesięć minut na siedem dni.
W związku z powyższym, opierając się na obowiązujących normach prawnych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, nałożenie mandatu karnego na kierowcę wymaga spełnienia warunku schwytania sprawcy wykroczenia na gorącym uczynku lub bezpośrednio potem oraz zastosowania dopuszczalnego błędu granicznego prędkości zarejestrowanej przez tachograf. Wyznaczona w ten sposób prędkość będzie stanowiła podstawę wysokości grzywny nałożonej na podstawie załącznika Nr 1, tabela B, litera B do Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 5 listopada 2008 roku zmieniającego rozporządzenie w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń
( Dz. U. z 2008 r., Nr 202, poz. 1249).
W przypadku przejazdu przez terytorium innego państwa, nakładanie mandatu karnego przez uprawnione organy kontrolne będzie realizowane z obowiązującą normą danego prawa krajowego. Z praktyki przeprowadzonych działań kontrolnych niektóre państwa w oparciu
o swoje wewnętrzne akty prawne nakładają na kierowców mandaty karne na podstawie zapisów z tachografu za cały okres podlegający wymaganej kontroli.
Uprzejmie informuję, że odpowiedzi udzielane przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego nie stanowią wiążących wykładni przepisów prawa, lecz są informacją na ich temat oraz wyjaśnieniem w zakresie stosowania.
Moje pytanie dodatkowe brzmiało:
Cytuj:
Szanowna Pani Katarzyno.
Dziękuję Pani bardzo za obszerną odpowiedź. Mam jednak jedno dodatkowe pytanie, dotyczące pewnego sformułowania którego użyła Pani w tekście.
"Z praktyki przeprowadzonych działań kontrolnych niektóre państwa w oparciu
o swoje wewnętrzne akty prawne nakładają na kierowców mandaty karne na podstawie zapisów z tachografu za cały okres podlegający wymaganej kontroli."
Jak, się to ma więc do przepisów które Pani przytoczyła wcześniej? Znaczy to, że w tej kwestii nie obowiązuje jeden jasny przepis dla wszystkich państw, czy po prostu ustawodawca danego kraju dopuszcza możliwość karania za cały okres podlegający kontroli, jako dodatkowy zapis do wskazanego przepisu. Czy orientuje się Pani jakie to są Państwa?
Jeszcze raz, dziękuję bardzo za odpowiedź.
Z poważaniem
Filip
Kolejna odpowiedź:
Cytuj:
Pan
Filip
W odpowiedzi na Pana email w sprawie nakładania mandatów karnych na kierowców na podstawie zapisów z tachografu, uprzejmie wyjaśniam.
W przesłanej do Pana odpowiedzi dotyczącej poruszanego problemu znalazł się zwrot ,, W przypadku przejazdu przez terytorium innego państwa, nakładanie mandatu karnego przez uprawnione organy kontrolne będzie realizowane z obowiązującą normą danego prawa krajowego. Z praktyki przeprowadzonych działań kontrolnych niektóre państwa w oparciu
o swoje wewnętrzne akty prawne nakładają na kierowców mandaty karne na podstawie zapisów z tachografu za cały okres podlegający wymaganej kontroli.”
Udzielona Panu odpowiedź w kwestii nakładania mandatu karnego zawierała przytoczone normy prawne obowiązujące na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Każde państwo ma prawo na terenie własnego kraju uchwalać oraz wprowadzać w życie akty prawne obowiązujące tylko i wyłącznie na jego obszarze. W związku z powyższym oznacza to, że nakładanie mandatów karnych na podstawie zapisów pochodzących z tachografu znajduje zastosowanie w oparciu o krajowe przepisy prawne obowiązujące w konkretnym państwie.
W tym miejscu należy zauważyć, iż również wysokość sankcjonowanych kar mandatowych jest ustalona i zgodna z taryfikatorem obowiązującym tylko na obszarze danego kraju.
Główny Inspektorat Transportu Drogowego nie posiada wykazu zawierającego szczegółowe zestawienie państw sankcjonujących kierowców mandatami karnymi za cały okres podlegający kontroli na podstawie zapisów zarejestrowanych przy użyciu tachografu.
Uprzejmie informuję, że odpowiedzi udzielane przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego nie stanowią wiążących wykładni przepisów prawa, lecz są informacją na ich temat oraz wyjaśnieniem w zakresie stosowania.
Temat wyczerpany?