Cytuj:
...Cyryl, slyszales jak ustawia sie oswietlenie na stadionach?? podpowiem ze w ciezarowce robi sie to podobnie z dodatkowymi lampami,to nie latarnia morska ze całe swiatlo skupia sie w jeden punkt...
to akurat wiem, bo budowałem (nadzorowałem stawianie) oświetlenia boisk do siatkówki plażowej w Obornikach Śląskich, które musiało spełnić wymogi do relacji TV.
ale wracając do sprawy. wydaje mi się, że za bardzo zaczynamy ufać gadżetom, usprawiedliwiając swoje słabości.
jeżeli czytam, o światłach mających zabezpieczyć przed zwierzyną, a tu przyznaję rację, że najczęściej wybiega ona z boku i nawet światła a'la latarnia morska nie wystarczą, potrzebny jeszcze do obserwowania obu boków drogi jednocześnie mocno rozbieżny zez, a potem pytanie jak one (te światła) wyglądają, to jakbym czytał panienkę przymierzającą buty na obcasach rzekomo po to, aby chodzić wygodniej.
reflektory świateł drogowych według prawa mają być ustawione do oświetlenia na wprost.
można zamontować sobie taką ilość reflektorów i o tak wielkiej mocy pozwalającej światłem wygiąć szyby przednie w samochodach jadących z przeciwka do wewnątrz, można część z nich skierować na boki drogi, ale wymagana do tego uwaga do obserwacji tych boków spowoduje zmniejszenie uwagi na to co przed nami i wolniejszą jazdę.
odnoszę wrażenie, że chodzi tu o rodzaj komfortu: włączam wszystkie światła robiąc łunę widoczną w całym powiecie i wszystko co na drodze ma sp...ć.
a według mnie nie jest to gwarancją bezpieczeństwa, bo zwierzaki nie zawsze to rozumieją.
oczywiście zawsze lepiej jest gdy jest jaśniej, bo człowiek to nie nietoperz, ale powyżej pewnej granicy dodatkowe oświetlenie kierowcy nie wiele daje, poza tym nie zastępuje ono obserwacji, myślenia i przewidywania.