Strona 1 z 1 [ Posty: 12 ]
Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 10 sie 2014, 12:43
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 25 lut 2005, 18:59
Posty: 834

Wiem że ten temat był poruszany już kilka razy, ale nie znalazłem żadnych konkretów. Był wcześniej temat bodajże założony przez Kiepskiego, gdzie wszystko było czarno na białym, ale albo nie potrafię go znaleźć, albo dziwnym trafem wyparował.

Myślę że gdyby schematy okazały się prawidłowe, a temat byłby bogaty w treść merytoryczną, to można by go przykleić i pozostawić, by w przyszłości uniknąć setnego pytania jak podłączyć dodatkowe oświetlenie.

Jaka jest funkcja styku 86 w przekaźniku zwiernym 541? Jest to styk sygnałowy?

Przykładowo chcę założyć halogeny na osobnym włączniku, które po przełączeniu na ON będą świecić:
- pozycje w momencie włączenia świateł pozycyjnych/mijania
- drogowe w momencie włączenia świateł drogowych

Czy "schemat" jest prawidłowy?
Obrazek


Natomiast obrysy po prostu: włącznik na ON - świecą, na OFF nie świecą.
Czy "schemat" jest prawidłowy?
Obrazek

I co ze stykiem 86 w tym przypadku? Można zostawić pusty, czy powinno się go zewrzeć ze stykiem 30?
Obrazek

I pytanie bonusowe: w jakiej sytuacji może przydać się styk 87a?


Post Wysłano: 10 sie 2014, 13:22

Rozumiem, że w tym przypadku http://imgur.com/HZ3Fvl0
przed stykiem nr 30 masz podany wyłącznik? Jeśli tak, to wywal go, bo uwędzi się po którymś włączeniu. Pociągnij do styku nr 30 +24V (z akumulatorów lub z listwy w skrzynce bezpieczników) i przed nim daj bezpiecznik - w obu przypadkach.
Pozycyjne:
Pomiędzy styk 86 i "Sygnał ze świateł pozycyjnych" dajesz przełącznik klawiszowy - możesz w dowolnym momencie wyłączyć "dodatkowe" postojowe.

Dodatkowe oświetlenie drogowe:
Ten sam zabieg przeprowadzasz, co w przypadku pozycyjnych, z tym, że na styk 86 podajesz przez przełącznik klawiszowy "Sygnał ze świateł drogowych"

W tym przypadku http://imgur.com/4faegnt
Podajesz na styk nr 86 sygnał od załączonych świateł pozycyjnych. Styki 86 oraz 85 są to styki od cewki, która łączy styk 30 ze stykiem 87 (lub rozłącza styk 30 i styk 87a w przypadku, gdy zostanie podane zasilanie na styk 86)

Stosując się do tych dwóch opisanych sytuacji przykład http://imgur.com/8ajeAB4 kompletnie nie będzie Ci potrzebny.

W odpowiedzi do Twojego bonusowego pytania: podając +24V na styk nr 30 masz na styku 87a cały czas +24V (funkcja przekaźnika "Normalnie zamknięty"). Z chwilą podania zasilania na styk 86 +24V (lub +12 - w zależności od rodzaju przekaźnika) następuje rozłączenie styków nr 30 i 87a i tym samym obwód zostaje przerwany. Czyli taką funkcję możesz wykorzystać np. do świateł do jazdy dziennej. W tym przypadku sygnałem sterującym przekaźnikiem będzie podanie +24V na styk 86 z chwilą załączenia świateł mijania. Nastąpi wówczas przerwa w obwodzie (rozwarcie styków 30 i 87a) i tym samym wyłączenie świateł do jazdy dziennej - tak, jak wymagają tego przepisy.


Post Wysłano: 10 sie 2014, 14:00
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 25 lut 2005, 18:59
Posty: 834

Takiej odpowiedzi oczekiwałem. Wszystko jasno wytłumaczone. Dziękuję Ci bardzo Jester. Wieczorem przerobię schematy i wrzucę do tematu.

Pozdrawiam.


Post Wysłano: 10 sie 2014, 20:29

Nie ma za co. Generalnie zasada jest taka, że sterowanie przekaźnikiem puszczamy przez przełącznik, zaś zasilanie bezpośrednio z akumulatora (lub alternatora) przez bezpiecznik do przekaźnika i stamtąd do odbiornika.


Post Wysłano: 10 sie 2014, 21:13
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 16 sie 2012, 14:41
Posty: 2692
Samochód: F90 19.362
Lokalizacja: SY

Dla mnie podlaczanie dwóch obrysów przez przekaznik to jak impotent który zakłada prezerwatywa do akcji, bez przesady ale diodowe maja po 1-2W mocy, żarówkowe po 5W i ile razy podłaczałem jakies lampki u wszystkich producentów i nigdy nie bylo zadnych niepokojących oznak.

_________________
"Zawsze choć przez chwile chciałem jeździć TIRem"


Post Wysłano: 10 sie 2014, 21:29

Widzisz, ja mam "dołożone" 13 obrysów po 2W każdy. W sumie (przy napięciu +24V) daje to circa 26W i mam puszczone przez przekaźnik. Nigdy nie byłem dobry z liczenia wartości prądu, dlatego też nie mam pojęcia, jaki prąd płynie przez przełącznik. Nie wspominając o jakimś-tam "cosinus fi" i z czym to się je. Nie wspominając już o zasadach doboru przekroju przewodu do wartości prądu pobieranego przez odbiornik.


Post Wysłano: 10 sie 2014, 21:44
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 23 lut 2012, 11:06
Posty: 3213

To ja się zapytam. Jakie przekrój kabla należałoby zastosować do podłączenia halo?


Post Wysłano: 10 sie 2014, 21:49
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

26W czyli cały 1A :mrgreen:
Do halo starczy z 2,5 kwadrat na lampe

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Post Wysłano: 10 sie 2014, 21:52

Czyli w takim wypadku to ja musiałbym dać 10 mm w kwadracie na 4 dalekosiężne.


Post Wysłano: 10 sie 2014, 21:55
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 23 lut 2012, 11:06
Posty: 3213

10mm to nie za grube?


Post Wysłano: 10 sie 2014, 22:03

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 17 sty 2008, 15:40
Posty: 5996

Spotkałem się z przelicznikiem 10A - 1mm^2


Post Wysłano: 26 mar 2015, 10:33

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 21 wrz 2014, 20:25
Posty: 37
Samochód: Volvo FH12

Ja mam pytanie skąd wziąć sygnał dla przekaźnika w Volvie FH 2003r. Chce podłączyć obrysówki na przekaźniku, więc gdzie najlepiej się wpiąć żeby LCM nie cierpiał?


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Strona 1 z 1 [ Posty: 12 ]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 14 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: