Żeby ustystematyzować napędy i co to są pozwozia, a czym są ciągniki i naczepy, wejdź sobie na ten konfigurator (duże możliwości wyboru):
https://toc.mercedes-benz.com/LKW_Konfi ... next&js=on
Jak klikniesz na konkretną konfigurację to wyskoczy Ci piktogram jak to wygląda w praktyce.
Na ogół każde koło liczy się jako jeden "punkt". W przypadku samochodów osobowych masz 4 koła, zazwyczaj 2 napędzane, więc masz konfigurację 4x2. Jak ma napęd na wszystkie koła, czyli ma 4 koła i 4 napędzane to jest 4x4. W ciężarówkach jest dokładnie tak samo, tylko masz czasem więcej osi. Więc jak masz 3 osie = 6 kół, z czego 2 napędzane, to jest 6x2, lub 4 osie = 8 kół, napędzanych 6, wówczas jest 8x6.
Dwie ważne uwagi do tego:
- nie ma znaczenia które osie są napędzane, tj. jeśli masz podaną np. konfigurację 8x4 (4 osie, 8 kół, 4 napędzane) to osiami napędzanymi mogą być pierwsza i ostatnia, dwie środkowe, druga i ostatnia itp. Pełna dowolność. Ze względu na użyteczność, przyzwyczajnia, doświadczenie utarły się pewne schematy i zazwyczaj konfiguracja 8x4 wygląda tak, że 2 ostatnie osie są napędzane.
- w praktyce samochód np. 4 osiowy ma więcej niż 8 kół, bo występują tzw. bliźniaki, czyli podwójne koła. Niemniej jednak dalej liczysz te 2 koła tak jak jedno - co zostało pokazane na tych piktogramach konfiguracji w konfiguratorze Mercedesa.
Przykładowo dwie takie same konfiguracje, bo 8x2, ale różne ustawienie osi:
http://www.mvcommercial.com/images/D/DSC_0359.jpg
http://alphatech-llc.com/userfiles/prod ... ct_188.jpg
Notabene, bardzo rzadko spotykana w Polsce konfiguracja.
Różnica między ciągnikiem siodłowym z naczepą, a podwoziem i przyczepą jest taka, że naczepa "leży" na ciągniku siodłowym. Ciągnik siodłowy na ogół jest uniwersalny i może zmienić w ciągu paru minut naczepę i raz jechać z wywrotką, a raz np. z plandeką. Na podwozie jest montowana integralna zabudowa, która może zostać ściągnięta właściwie tylko w warunkach warsztatowych. Na przykładzie zabudów samowyładowczych(wywrotek):
- podwozie z zabudową i przyczepą:
http://www.kh-kipper.pl/profesjonalne_z ... epa_10.jpg
- ciągnik siodłowy z naczepą:
http://www.kh-kipper.pl/profesjonalne_z ... -N30-7.jpg
Ważne żeby wiedzieć czy jest i posługiwać się pojęciem DMC - dopuszczalna masa całkowita. Jest ona wyznaczona odgórnie przez producenta i przepisy prawa. Np. podwozie 4-osiowe w Polsce może mieć wg. przepisów DMC 32t. Od tego DMC odejmujesz tarę pojazdu, czyli np. 14t i zostaje Ci ładwoność w wysokości 18t. W tej kwestii poczytaj tutaj:
http://www.tircenter.eu/baza-wiedzy/dopuszczalna-masa/
Podsumowując, DMC zależy nie tylko od ilości osi, ale np. odległości między osiami - przypadek dwuosiowego ciągnika siodłowego i dwuosiowej naczepy pokazuje, że różnica w DMC może wynosić 2t.