Cześć,
Miałem ostatnio okazję powozić przez tydzień Actrosem MPII z kolegą Mihem. Kabina na sprężynach i 7 lat różnicy między nim a Range T, nie ma więc za wielu podstaw do porównywania obu pojazdów, ale skłoniło mnie to do kilku refleksji na temat Range.
Pierwsze egzemplarze mają już 170-180.000 przebiegu, więc dość sporo, są i takie które dopiero zbliżają się do 120.000km.
NIESTETY jak to z nowymi modelami bywa, chorują one na bolączki wieku dziecięcego i wielu egzemplarzach "coś" już się działo, z przypadków które ja znam osobiście:
- awarie pompki AdBlue - komputer daje nam 2h jazdy od czasu wykrycia usterki, potem odcina moc, ograniczając ją do 15%...
- awarie rozrusznika (bardzo długo kręci, odpala silnik "wkręcając" go na obroty)
- ostatnio sam doświadczyłem - awarie/dziwne zachowanie manetki biegów - z pozycji N nie wrzuca w ogóle biegów, trzeba ją "męczyć" naście razy.
Parę słów o jeździe, wnętrzu, porównanie z Premium.
Wszystkie pojazdy w Sollnerze mają zawieszenie zarówno ramy jak i kabiny na poduszkach.
Gdy porównywałem Range do Premium, ta pierwsza wydawała mi się mniej komfortowa, co rzeczywiście potwierdzili także kierowcy, którzy przesiadali się z Premiumek.
1 (-). Range nie lubi do końca naszych dróg. Ciągnik niedobrze znosi poprzeczne nierówności jezdni, ma skłonności do jak to nazywam "zacinania się" = szarpania i podskakiwania jednocześnie. Oczywiście im większy ładunek tym mniej skłonności pojazdu do takich zachowań.
Wydaje mi się, że Premium pod tym względem jest bardziej miękkie, przez co i mnie osobiście bardziej odpowiada.
2 (+). Wspomaganie kierownicy (elektroniczne) jest bardzo wygodne zarówno do manewrowania (dość duża kierownica, łatwość skręcania) jak i do prowadzenia (wydaje mi się, że usztywnia się wraz ze wzrostem prędkości) - układ kierowniczy doskonale reaguje na ruchy kierownicą, prowadzi się precyzyjnie i przewidywalnie = bezpiecznie.
3 (-/+). Fotele - mają dobrą regulację, gdy dobrze się ustawi - amortyzują doskonale, jedzie się komfortowo, jako całokształt są wygodne, nic nie boli nawet po kilku dobrych godzinach podróży. Nie powiem natomiast nic dobrego o samym oparciu-siedzisku i materiale - siedziałem już na lepszych fotelach.
4 (+). Ergonomia deski rozdzielczej/kierownicy - jest ok. Obsługa funkcji z kierownicy i z manetek wokół niej jest doskonale rozplanowana, wszystko jest pod ręką, bardzo łatwo i intuicyjnie steruje się funkcjami. Gorzej jest już z panelem deski rozdzielczej, ale o tym pisałem na pierwszej stronie tematu - przyciski in plus, umiejscowienie in minus.
5 (+). Praca układu napędowego w kontekście sterowania nim w trybie półautomatycznym - kolega Mihu trochę przeszkolił mnie na Actrosie automacie, dzięki czemu już w kilku trasach, które odbyłem Range (po tej przejechanej Actrosem) wykorzystywałem/uje w zasadzie 99.9% możliwości sterowania skrzynią i zwalniaczem w trybie półautomatycznym. Dużo lepiej ogarniam temat zwalniacza i sterowania jego mocą po przejściu w manualny tryb skrzyni, zaraz po jego wykorzystaniu znów płynnie przechodzę na automat (to pozwoliło mi ocenić ergonomię sterowania zarówno hamulcem jak i skrzynią (2 osobne manetki), która to erogomia jest w tym przypadku w Range wzorowa), potwierdza mi się to też w realnym obniżeniu zużycia paliwa o średnio nawet 1-2l.
6. Spalanie - z tego co zauważyłem rozrzut spalania na nowych Range w naszej firmie jest dość spory - od 24 do 30l na 100km.
Nie są to szałowe wyniki, ale wiem, że przy dobrym wykorzystaniu możliwości Range, w miarę regularnych tonażowo ładunkach, oraz umiarkowanym terenie jest szansa na realne spalanie w granicach 21-22l/100km.
7. Podsumowanie.
Trudno Range T porównywać do samochodów 7 lat starszy, wręcz nie powinno się tego robić, bo jest to kolosalny przeskok generacyjny i jakościowy (tu jeszcze dodam, że spasowanie wnętrza w Range -wzorowe), ale już porównanie Range T 2014 do Premium 2012-2013 ma jakieś uzasadnienie.
I tak - gdyby chcieć złożyć Renówkę idealną - ergonomię sterowania pojazdem chciałbym z Range T, układ jezdny - z Range T, komfort jazdy z Premium, fotele, podłokietniki i łóżko - z premium.
Wynik Premium 2013 kontra Range T 2014 to jak dla mnie 2:2.
Pozdrawiam