Cytuj:
Cytuj:
No to Ci mówię, że wcale nie tak daleko.
W Kani można ustawić tak, że silnikowy załącza się razem z retarderem, i wtedy różnica robi się spora, ale nie lubię tego bo automat wtedy trzyma obr na 2000, i opony lecą w oczach.
To już wiem czemu u mnie w manie opony starczają na dwa lata
Retarder + silnikowy robi swoją robotę
Guzik prawda różnica w zużyciu opon miedzy retarderem a veb+ jest symboliczna albo nie ma jej wcale co prawda retarder działa 10-30% mocniej ale za to dużo płynniej i jednostajnie, nie ma takich szarpniec przy redukcjach na niższe biegi co niweluje rożnice w zużyciu opon wzgledem veb+, podam przebiegi klocków i opon u nas w autach:
volvo ze zwykłym veb dodatkowo mało używanym (klocki co 150-200) opony 450 tys
Volvo z veb+ (używanym dosyc czesto 400 tys na klockach) 350-400 tys
Scania z retarderem (również używanym czesto, chyba troche czesciej jak w volvie veb+ ze wzgledu na lepszy komfort i kulturę działania, klocki dużo mniej zużyte aktualnie 730 tys i maja prawie 50%, spokojnie ponad miliona wytrzymają) przebieg na oponach 330-350 tys na
wszedzie te same Dunlopy 315/70 dosyc mocno zjeżdżane
+nacinka pod koniec żywota
Wady retardera: raczej mało istotne ale dodatkowa waga oraz bardziej istotne mianowicie koszta jego serwisowania : olej, przewody, co pare lat trzeba go uszczelniac/regenerowac, veb+ pod tym wzgledem wygrywa ale wyrównuje to w klockach