Cytuj:
* Czy ktoś orientuje się w jaki sposób te dwa układy są połączone (mechanicznie czy hydraulicznie)?
W manie, czy scanii masz jeden siłownik z przodu, drugi z tyłu, akumulator ciśnienia + czujnik ciśnienia oleju i to wszystko połączone przewodami i cała filozofia.
W dafie (i nowej najlepszo) dochodzi czujnik kąta skrętu w kierownicy, ten sam z którego bierze swój sygnał ESP.
Dlatego, w manie ośka skręca się zawsze, a w dafie, mercedesie, czy nowej najlepszo nie skręca się gdy ośka jest w górze.
Aaaaa zapominałbym, w starszych manach f90, czy f2000 skręt był typowo mechaniczny, to znaczy szedł drążek wzdłuż całego auta, i z tytułu skręcał kołami
Cytuj:
* W jaki sposób wyliczony jest kąt skrętu ostatniej osi w porównaniu do kąta skrętu osi przedniej osi kierowanej, rozstawu osi pomiędzy osią pierwszą (kierowaną) a osią drugą (napędową), która przy skrętnej osi tylnej (ostatniej) stanowi oś obrotu całego pojazdu, oraz rozstawu osi pomiędzy dwoma tylnymi osiami?
Możliwe, że jest na to jakiś wzór matematyczny ale jak na razie nie udało mi się go znaleźć. Pytałem w lokalnych autoryzowanych serwisach MAN-a oraz Mercedes-a ale reakcja była zawsze ta sama - nigdy nie słyszeli o czymś takim rozwiązaniu. Nie wiem czy faktycznie nie słyszeli czy też nie mieli ochoty podzielić się wiedzą na ten temat.
Kąt skrętu jest zależny od długości ramy, to znaczy im dłuższa rama tym mniejszy kąt skrętu osi wleczonej. Na 100% MAN udostępnia te dane chyba w "wytycznych dotyczących zabudów" czy jakoś tak to się nazywa. Jest tam fachowo opisane, jaki drążek masz zastosować, przy zmianie rozstawu osi