zamki hydrauliczne, które muszą być przy każdym siłowniku (oprócz żurawi do przewozu drewna) mają inną funkcję.
gdy nastąpi pęknięcie przewodu i zniknie ciśnienie, zamek hydrauliczny powoduje, że siłownik nie złoży się, czyli ramię nie opadnie, podpora się nie złoży.
zamek hydrauliczny przy normalnej pracy nie włącza się, więc jeżeli nie zgasł Ci silnik, jeżeli jest olej, jeżeli nie zepsuła się pompa, jeżeli nie pękł przewód - on nie pracuje, więc nie ma co sprawdzać.
ale jakbyś chciał wiedzieć to sprawdza się go tak:
podnosimy wysięgnik i gasimy silnik, gdy stanie pompa nie ma ciśnienia w układzie hydraulicznym, więc poruszając sterowaniem w kierunku opuszczania wysięgnika czy poszczególnego ramienia, jeżeli nie opada, to zamek hydrauliczny odpowiedzialny za ten siłownik jest sprawny.
nie sprawdzamy tego pod obciążeniem. chyba że nie szkoda Ci tego co spadnie.
obejrzyj sobie jak jest zbudowany siłownik:
https://www.youtube.com/watch?v=8VN-4pVMROg
Ty podnosząc pchasz olej z dołu, aby tłoczysko się wysunęło i podniosło odpowiednie ramię, ale ponieważ uszczelnienie jest zużyte olej przechodzi przez nie i tłoczysko opada, musisz więc ponownie podnieść dając więcej oleju, który po jakimś czasie i tak ucieknie.
gdy siłowniki nie spełniają norm i wysięgnik opada ponad podane wartości trzeba je wymienić lub dać do regeneracji.
zajmuje się tym tylko i wyłącznie konserwator, bo Ty nie masz odpowiedniej wiedzy.
np.
1. uszczelnienia gdzie występuje ciśnienie ponad 15 Mpa muszą być jednorazowe, nie można wstawiać starych choćby były nieuszkodzone.
2. nie masz wiedzy, czy po takiej naprawie żuraw musi przejść badania doraźne.
a takich rzeczy jest więcej.
jako operator możesz wykonywać tylko te czynności jakie są opisane w instrukcji.
to wszystko powinno być omówione na kursie dla operatorów.