Strona 1 z 1 [ Posty: 8 ]
Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 23 wrz 2023, 12:28

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 14 paź 2009, 23:43
Posty: 151
GG: 0
Samochód: MANiki

Witam. Koledzy, ginie 7-10L płynu chłodniczego w krótkim czasie. Już kiedyś prosiłem Was o pomoc w tej sprawie i sądziłem, że awaria zakończona ale jednak nie. Ubytek taki pojawia się po przejecjaniu kilkuset km, w ciągu kilkunastu dni. Silknik cały suchy, nigdzie nie kapie. Olej wymieniany co max 10k km i miesiąc temu przy wymianie czyściutki, zero glutów od płynu w oleju. Olej na bieżaco kontrolowany, nie przybywa. Płynu tylko ubywa. Po odkręceniu korka płynu podczas pracy silnika ciśnienie nie wali do zbiornika. Wymiennik ciepła (chłodnica oleju) sprawdzana i była sprawna, ale wymieniłem uszczelkę pod chłodnicą oleju bo przerwała się i raz olej poszedł do płynu i odwrotnie. Po tej wymianie nic się nie mieszało. Pod skrzynką na dokumenty zauważyłem coraz więcej wilgoci. Wymieniałem zawór nagrzewnicy bo to on był żródłem wycieku - aż całe te osłony nad silnikiem nasiąkły płynem, widać to gołym okiem. Sprawdziłem nagrzewnicę i była szczelna ale dla pewności wymieniłem na nową - masa pracy żeby się tam dostać wieć nie chciałem ryzykować. Wyciek ustał, wszystko suchutkie. Jednak płyn nadal ubywa w dużych ilościach! Sprawdziłem zbiorniki powietrza czy nie ma tam płynu, czytałem że sprężarka może mieć przeciek, butle suchutkie, puste. Zawór EGR już dawno temu zamknięty ale nie jest zaślepiony mechanicznie żadną blachą. Podejrzewam jeszcze nieszczelność chłodnicy spalin - płyn wycieka i jest odparowywany przez spaliny. Ktoś pisał żeby zajrzeć do rury wydechowej - rozkręcić rurę trzeba jak rozumiem? Chłodnicę spalin chciałem ominąć, wykręcić i połączyć w miejcu zaznaczonym na zielono z przewodem gumowym w drugim jej końcu. Ale trochę z tym pracy będzie i kombinacji. Pomyślałem, żeby zaślepić chwilowo dopływ spalin i wówczas też płyn nie powinien ubywać jeśli to wina chłodniczki. Czy dobrze myślę? Czy dla pewności mechanicznie zaślepić zawór EGR bo teraz jest w pozycji zamknięty, ale może pewnie przepuszczać, po prostu syczał siłownik zaworu EGR to chwilowo odłąćzyłem mu zasilanie i tak jeźdzę już kilka lat;-/. Czy macie jeszcze jakieś inne pomysły?
Jeszcze jedna może dość istotna informacja: przy pracujacym silniku przed wymianą oleju po odkręceniu korka wlewu widać, że silnik jakby wydala trochę parę, jakby olej był wilgotny albo płyn dostawał się do komory spalania...
Czy ma ktoś jeszcze jakieś pomysły?
P.S. Śruby musze założyc miedziowane czy mosiężne albo kwasowe też będą dobre?

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek


Post Wysłano: 23 wrz 2023, 19:51

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 31 gru 2007, 17:41
Posty: 479
Lokalizacja: Gąsewo ( i tak nie wiesz gdzie to)

W tym silniku najczęściej płyn wycieka przez metalową uszczelkę płyty pośredniej z przodu silnika . Płyn trafia do skrzyni korbowej sprężarki a potem do oleju z którego odparowuje i opary przez odmę trafiają do cylindrów . Przerabiałem to wiosną . Najłatwiej to sprawdzić wyjmując napęd wentylatora , wytworzyć ciśnienie w układzie chłodzenia i wtedy w otworze będzie widać spływający płyn. U mnie też nie przybywało oleju , olej wyglądał normalnie , w korku oleju ani pod pokrywami zaworów nie było mydła ,jedynie w odmie było trochę słodkawego osadu . Po rozebraniu uszczelka była na 100% uszkodzona .Miejsce przecieku
Obrazek


Post Wysłano: 23 wrz 2023, 22:06

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 14 paź 2009, 23:43
Posty: 151
GG: 0
Samochód: MANiki

Cytuj:
W tym silniku najczęściej płyn wycieka przez metalową uszczelkę płyty pośredniej z przodu silnika . Płyn trafia do skrzyni korbowej sprężarki... [...]
Brzmi bardzo sensownie! Kolega MANik zwrócił też na to chyba uwagę mi kiedyś. Podobno jest z tym trochę pracy!
Bardzo dziękuję Ci za pomoc! Może masz jakiś patent już żeby jak najmniej się napracować?


Post Wysłano: 24 wrz 2023, 20:56

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 31 gru 2007, 17:41
Posty: 479
Lokalizacja: Gąsewo ( i tak nie wiesz gdzie to)

Mnie zajęło to jakieś 10 godzin na spokojnie bez pośpiechu . Musisz mieć długą śrubę z nakrętką z 10 cm. chyba 16X1,5 do niej dużą grubą podkładkę do ściągnięcia wirnika pompy wody z wału i mocny imbus 14 do odkręcenia śrub tłumika drgań na wale .Uszczelkę tylko Elring ,oring na napęd wentylatora ,uszczelniacz wału ,oringi do pompy wody i termostatów ,uszczelkę do króćca łączącego pokrywę z EGR , i dobrą masę uszczelniającą do uszczelnienia przylgni z miską i sprężarką ich nie odkręcasz od silnika tylko śruby wkręcone w pokrywę. Ja wymontowałem alternator, wentylator , jego napęd i tunel a nie wyciągałem chłodnicy. Obejrzyj dokładnie pokrywę czy nie ma wżer ,jeśli ma to do szlifowania . Jak będziesz kupował uszczelniacz i będzie on kierunkowy zwróć uwagę na właściwy kierunek mnie sprzedali odwrotny chyba lewy zamiast prawego .Ja lekko posmarowałem uszczelkę szczeliwem .Sporo czasu trwa czyszczenie bo długo spływają resztki płynu i oleju.


Post Wysłano: 24 wrz 2023, 22:29

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 14 paź 2009, 23:43
Posty: 151
GG: 0
Samochód: MANiki

Dziękuję za wszystkie wskazówki! Dobra masa uszczelniająca to jaka na przykład?


Post Wysłano: 25 wrz 2023, 11:40
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Post Wysłano: 10 paź 2023, 22:10

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 14 paź 2009, 23:43
Posty: 151
GG: 0
Samochód: MANiki

Koledzy, dziękuję za pomoc. Na razie zaślepiłem połączenie na kolanku łączącym kolektor wydechowy z chłodnicą spalin żeby wykluczyć wyciek płynu do spalin. Niestety kilkadziesiąt km przejechane i płynu w zbiorniku ubyło pewnie ze 2-3L. Czeka mnie teraz zdjęcie napędu wentylatora i sprawdzenie metalowej uszczelki o której pisaliście. Najgorsze jest to, że jeśli jednak jest przeciek na uszczelnieniu tulei to objawy pewnie będą takie same, czyli płyn kapie do oleju, ale odparowuje z niego na bieżąco i też widać parę po odkręceniu korka wlewu oleju. Zabiorę się za to wkrótce to pewnie będę prosił Was znowu o radę;-)


Post Wysłano: 11 paź 2023, 8:55
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Jeśli silnik przepala płyn, to na zimnym silniku po odpaleniu silnika pujdzie biały dym z rury wydechowej.
Jeśli tuleja cieknie to miska olejowa w dół, podłączyć powietrze pod układ chłodzenia i patrzeć gdzie cieknie.
To samo będzie widać jeśli cieknie płyn z przedniej obudowy silnika
Jeśli to jest auto na resorze to łatwiej miskę oleju zdemontować i będzie widać którędy cieknie płyn czy z tuleji czy z tej dziury co koło zębate napędza sprężarke powietrza

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Strona 1 z 1 [ Posty: 8 ]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Amazon [Bot] i 13 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: