...
NH12 to europejska odmiana amerykańskiego Volvo VN. Model ten zadebiutował na Starym Kontynencie na ubiegłorocznych Międzynarodowych Targach Pojazdów Użytkowych w Amsterdamie. Charakterystyczna sylwetka sprawiła, że cieszył się dużym zainteresowaniem ze strony zwiedzających. Pod wystając przed kabiną długą pokrywą kryje się silnik o mocy od 340 do 460 KM, współpracujący z jedną z 14-biegowych skrzyñ przekładniowych. Pomimo nietypowego wyglądu, 90% zastosowanych elementów pochodzi z modeli FH i FM, a to gwarantuje dobrą dostępność części. Unifikacja nie pozostaje również bez znaczenia na koszt produkcji pojazdu.
Umieszczenie jednostki napędowej przed kabiną niesie ze sobą plus wiele korzyści, ale ma również pewne minusy. Dzięki temu rozwiązaniu uzyskano przede wszystkim zupełnie płaską podogłogę oraz jej relatywnie niskie usytuowanie. Przesunięcie przedniej osi w przód, dodatkowo pozwolio poszerzyć stopnie prowadzące do wnętrza kabiny. Usytuowanie silnika w większej odległości o¶ci od miejsca pracy kierowcy nie pozostaje również bez znaczenia na poziom hałasu docierajcego do jego uszu. Oczywisty jest również większy poziom bezpieczeństwa.
Minusami stosowania kabiny w układzie klasycznym, z silnikiem wysuniêtym do przodu, s± przede wszystkim: ograniczenie d³ugo¶ci naczepy (zestaw nie mo¿e przekraczaæ okre¶lonej przepisami danego kraju d³ugo¶ci ca³kowitej, wiêc wyd³u¿enie ci±gnika powoduje konieczno¶æ stosowania krótszych naczep) i pogorszenie zwrotno¶ci (wiêkszy rozstaw osi i wiêkszy zwis przedni).
Tak wiêc Volvo NH12 wydaje siê byæ adresowane do klientów przewo¿±cych ³adunki ciê¿kie, masowe (cement, olej, itp.), a nie objêto¶ciowe. Ograniczenia masy ca³kowitej pojazdu i tak uniemo¿liwiaj± im pe³ne wykorzystanie d³ugich naczep. Mog± wiêc stosowaæ specjalistyczne, krótsze naczepy (silosy, cysterny...), a uzyskan± przez to d³ugo¶æ wykorzystaæ przez d³u¿szy ci±gnik. Oprócz wspomnianych wcze¶niej korzy¶ci, przewo¼nik zyska indywidualny wizerunek floty.
Na razie nie jest znana cena NH12 na polskim rynku. Volvo Poland Trucks zapewnia jednak, ¿e w razie zainteresowania mo¿e sprowadziæ nowe ci±gniki na indywidualne zamówienie. Dwu- lub trójosiowy ci±gnik ma byæ dostêpny z trzema rodzajami kabin: dzienn±, sypialnian± i Globetrotter.
Jedynym do tej pory importerem, oferuj±cym oficjalnie na polskim rynku ci±gniki z umieszczonym przed kabin± silnikiem, by³a Scania. Jej ci±gniki z kabin± T mo¿na czasem spotkaæ na polskich drogach. Jest ich jednak wci±¿ niewiele.
(C)
http://www.volvo.blo.pl