Rejestracja:02 gru 2006, 16:47 Posty: 3
Lokalizacja: Sama Północ Polski, Władysławowo
Witam Wszystkich BaaaAAAaaardzo
Jestem nowym Forumowiczem i od razu zaatakuje Tematem, bo już tam wyczytałem trochę co mnie właśnie z tego tematu interesuje, ALE... brak mi jescze Fachowej odpowiedzi: Jaka są czynności przy zmianie, czy redukcji pomiędzy skrzynią, górną, a dolną, Tak, żeby jej nie zmasakrować
Proszę o fachową odpowiedź Panów i Panie oczywiście Kierowców
Rejestracja:02 gru 2006, 16:47 Posty: 3
Lokalizacja: Sama Północ Polski, Władysławowo
..trochę może i faktycznie źle się wyraziłem.. Ale jeśli Szanowny pan łaskaw ..to i o jedno i o druge..
i jescze jedno.. Aktualny czas przewy w czsie jazdy.. po maksymalnym czasie jazdy.. (i jaki on właśnie jest według dziś obowiązujących przepisów)
Dodam,że jestem kilkuletnim kierowcą (ponad 6 lat) i tak naprawdę to dopiero zacznie mi się "jazda" bo i może Europa wchodzi w rachubę, a ja przyznam.. Trochę zielony.. Ale Kierowca!
zadałeś całe spektrum pytań, począwszy od mechaniki, a po prośbie kolegi o sprecyzowanie pytania rozszerzyłeś do przepisów czasu pracy kierowcy ATER.
otóż o jednym i drugim była tu juz dość drobiazgowa dyskusja i posługując się funkcją szukaj na pewno znajdziesz te tematy.
trudno w jednym poście zawrzeć coś co zajęło na przykład 3 strony dyskusji - 44 posty (półbiegi).
Rejestracja:14 mar 2005, 15:22 Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA
Podstawowa sprawa aby zmieniać durzą skrzynie na małą przy prędkościach max 30-40km/h nie które skrzynie się nie przełanczają powyrzej tych prękości dopiero jak spadnie prędkość. Po zatym zmiana skrzyń według twojego uznania za pomocą przełącznika np w volvie podczas jazdy na biegu przełanczas przełącznik i skrzynia się przełancza dopiero jak wciśniesz pedał sprzęgła i lewarek będzie w bozycji na luz. W Manie przebijasz dzwignią biegów w lewo niska skrzynia lub w prawo wysoka skrzynia. Z regóły w karzdym samochodzie masz rozpiskę z układem biegów
otóż samochody ciężarowe mają różne skrzynie biegów, najpopularniejsza to ZF (niemiecka) w którą wyposażone są MAN, Iveco, Renault, DAF i jeszcze kilka pokrewnych. szwedzkie samochody i Mercedes mają własne konstrukcje.
najpopularniejsze skrzynie ZF to jeszcze manualne.
biegi są zmieniane w schemacie litery H tak jak w maluchu. jednak pojazd wyposażony w silnik, który zakres obrotów optymalnych ma między 1 100 a 1 700 (w przybliżeniu) musi mieć znacznie więcej przełożeń.
rozwiązano to stosując dodatkowe koło zębate na wałku głównym, które zmienia główne przełożenie i po pierwszych czterech biegach, jeżeli je wykorzystujemy możemy przełączyć na "górną" skrzynię i mamy nowe 4 przełożenia na starych pozycjach.
przejście między tymi "skrzyniami" dolną i górną rozwiązano w dwojaki sposób: przez przęłączenie klawisza na lewarku, lub przesunięcie całego lewarka od lub do kierowcy.
ponieważ sterowanie skrzyni biegów odbywa się poprzez wspomagający układ pneumatyczny, możliwe jest to tylko przy odpowiednim ciśnieniu w układzie. samo przełączenie nie spowoduje zmieny, dopiero naciśnięcie i zwolnienie pedału sprzęgła uruchamia całą czynność.
czyli jesli chce przejsc z duzej na mala to mozna to zrobic z jednoczesna zmiana biegu np.jadac na 4 przelaczam przelacznik z malej na duza skrzynie wciskam sprzeglo i wrzucam odrazu 5 czy musze wykonac te dwie czynnosci odzdzielnie
To jest proste, żeby to lepiej zrozumieć musisz wiedzieć jak działa taka skrzynie. Na przykładzie skrzyni 16-sto biegowej ZF najczęściej spotykanej. Jest to prosta skrzynie czterobiegowa+dwubiegowy zespół zmiany zakresów czyli przebitka skrzynie duża-mała+dwubiegowy zespół zmiany rozpiętości przełożeń, czyli półbiegi (4x2x2=16 biegów). Operując samym lewarkiem zmieniasz tylko cztery biegi tak jak w osobówce. Teraz przebitka. Jedziesz na dolnej skrzyni na czwórce, sprzęgło, luz, energicznie pchasz lewarek w prawo i włączasz 5 bieg, ale w miejsce biegu pierwszego bo masz już dużą skrzynię, czyli jakby następne biegi oczywiście po układzie H. Tak dochodzisz samym lewarkiem do ósemki. I znowu, schodzisz lewarkiem do piątki, luz, przebitka na dolną skrzynię, czyli lewarek energicznie pchasz w lewo i wkładasz 4 ale jesteś już na niskiej skrzyni. Połówki zaś polegają na tym, że do każdego pełnego biegu masz jeszcze jedno przełożenie, połówki przełącza się języczkiem tak jak to widać na tym filmie. Jedziesz powiedzmy na szóstce, przełączasz języczek, ale nic się nie dzieje. Dopiero po naciśnięciu sprzęgła półbieg się przełącza. Oczywiście w rzeczywistości nie przechodzisz przez 16 biegów. Rusza się z dwójki albo trójki, pomija niektóre biegi czy połówki. Zależy od obciążenia, terenu, mocy silnika itp. Kwestia wyczucia i wprawy.
Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 10 gości
Nie możesz tworzyć nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów
Witaj. Na tej stronie używamy ciasteczek. Strona korzysta z plików
cookies w celu realizacji usług i zgodnie z §3
Polityki
prywatności. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na
ich zapisywanie na Twoim komputerze. Możesz określić warunki
przechowywania lub dostępu do nich w Twojej przeglądarce.
Wyrażam zgodę