Strona 1 z 1 [ Posty: 6 ]
Autor
Wiadomość
Tytuł: Wał napędowy
Post Wysłano: 24 lut 2005, 16:47

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 23 gru 2004, 16:30
Posty: 64
GG: 9348516
Lokalizacja: lubelskie

W układach napędowych samochodów przeniesienie napędu z wałka wyjściowego skrzyni biegów do kół jezdnych odbywa się za pomocą wałów napędowych, półosi napędowych i przegubów umożliwiających załamywanie przebiegu momentu obrotowego. W półosiach napędowych napędzanych kół jezdnych stosuje się przeguby równobieżne zwane synchronicznymi albo homokinetycznymi. Opisałem je w poprzednich częściach artykułu.

Dziś zwrócę uwagę na układy napędowe klasyczne, w których występują wały napędowe z przegubami asynchronicznymi. Ich zastosowanie to przede wszystkim samochody ciężarowe, autobusy oraz niektóre samochody osobowe z klasycznym układem napędowym, a także pojazdy z napędem na więcej niż jedną oś niezależnie od rodzaju zastosowanego układu napędowego.

Wał napędowy jest zatem urządzeniem służącym do przeniesienia momentu obrotowego na pewną odległość do kolejnych, oddalonych od siebie zespołów układu napędowego. W zależności od konstrukcji i przeznaczenia pojazdu stosuje się w nim jeden, dwa lub więcej wałów napędowych. Istotna jest również odległość zespołów układu napędowego, która wymusza stosowanie wału pojedynczego lub dzielonego, zaopatrzonego w większą ilość przegubów i odpowiednio podpartego.

We współczesnych pojazdach samochodowych wał napędowy musi spełniać wiele wymagań, wśród których najważniejsze to:

Zdolność do przenoszenia określonego momentu obrotowego;
Odporność na szybkie zmiany obciążenia;
Zdolność kompensacji długości;
Zachowanie odpowiedniej trwałości węzłów łożyskowych oraz ogólnej trwałości i niezawodności;
Zachowanie jak najniższego masowego momentu bezwładności oraz niewyrównoważenia;
Zdolność do cichobieżnej pracy;
Bezobsługowość i łatwość naprawy lub wymiany;
Poszczególne zespoły układu napędowego zawieszone są elastycznie i podczas pracy mechanizmów mogą zmieniać swoje położenie względem siebie. Silnik, sprzęgło i skrzynia lub zespół skrzyń przekładniowych zamocowany jest do ramy albo nadwozia samonośnego, a więc do masy resorowanej wykazującej drgania o małej częstotliwości. Most napędowy wchodzi w skład masy nieresorowanej wykazującej drgania o dużej częstotliwości wywołanej toczeniem się kół po nierównościach drogi. Obie wymienione masy przemieszczają się względem siebie zarówno w pionie względem podłoża, jak również zmieniają względem siebie odległość.

Obrazek


Tytuł:
Post Wysłano: 26 lut 2005, 22:41

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 lut 2005, 14:49
Posty: 40

jak ja bede duży to nie bedzie wałów tylko bedą poduszkowce hehehhe


Tytuł:
Post Wysłano: 19 sty 2007, 15:58

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 27 gru 2006, 18:12
Posty: 171
GG: 8161983
Lokalizacja: Kalisz/PPL

Kolego ROTRANS#020 zastanów sie co mówisz. Zastanów sie 3 razy zanim coś napiszesz.


Tytuł:
Post Wysłano: 19 sty 2007, 21:05

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 22 kwie 2006, 18:42
Posty: 227
Lokalizacja: MAŁOPOLSKA

A skoro przy wałach jesteśmy napędowych:
-CZY podczas cholowania ciężarówki musze odpinać wał nawet gdy pojazd jest na luzie a skrzynia jest zwykła manualna?
Przy ciągniku to jeszcze jakoś idzie odkręcic ten wał ale przy ciężarówce jest strasznie z tym wałem.
POZDRAWIAM

_________________
Mój uśmiech jest bezcenny za wszystkie inne zapłacisz kartą VISA :):)
>>>>V8POWER<<<<
MOC JEST BOGIEM PRĘDKOŚĆ NAŁOGIEM QUATTRO ZABAWĄ A TURBO PODSTAWĄ


Tytuł:
Post Wysłano: 20 sty 2007, 0:41

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 20 wrz 2005, 20:59
Posty: 344
Lokalizacja: Tarnowskie Góry

Kolego Sewex zajrzyj do tego CLICK tematu powinno Ci to zobrazować sytuację i wyciągnąć odpowiednie wnioski :)

_________________
http://www.GLOBETRUCKER.org
Is it better to loose 5 minutes or 50 years ?
preferite perdere 5 minuti oppure 50 anni ?
Preferez-vous predre 5 minutes ou 50 ans ?
verlieren Sie lieber 5 Minuten oder 50 jahre ?
Wolisz stracić 5 minut czy 50 lat ?


Tytuł:
Post Wysłano: 21 sty 2007, 21:34

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 22 kwie 2006, 18:42
Posty: 227
Lokalizacja: MAŁOPOLSKA

Wielkie dzięki kolego HitmaN nie zauważyłe że jest podobny temat :] moja wina, pszepraszam.:):) POzdrawiam na przyszłość sie postaram.
Dzieki tem już wiem że nie warto ryzykować tylko odkręcić ten wał i nie będzie kombinowania tylko spokojnie holujesz.

_________________
Mój uśmiech jest bezcenny za wszystkie inne zapłacisz kartą VISA :):)
>>>>V8POWER<<<<
MOC JEST BOGIEM PRĘDKOŚĆ NAŁOGIEM QUATTRO ZABAWĄ A TURBO PODSTAWĄ


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Strona 1 z 1 [ Posty: 6 ]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Amazon [Bot] i 6 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: