wagaciezka.com - Forum transportu drogowego http://harnas.wagaciezka.com/ |
|
Volvo FH12 http://harnas.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=200 |
Strona 2 z 20 |
Autor: | łukasz [ 07 mar 2006, 22:20 ] |
Tytuł: | |
Wiesz co.......Widzę,że ta rozmowa prowadzi ku jednemu:KŁÓTNIA............także zakończmy ją..........Ty masz swoje zdanie a ja swoje......I niech tak zostanie..........Pozdro |
Autor: | ciezarowka [ 09 mar 2006, 15:29 ] |
Tytuł: | |
Model FH to prawie idealna ciężarówka, dlatego marka VOLVO bije wszelkie rekordy sprzedaży powyżej 18 ton.. Dużą liczba kierowców nie zamieniła by tego auta na inna marke tej samej klasy. |
Autor: | Levuss [ 10 mar 2006, 17:07 ] |
Tytuł: | |
Cytuj: Mówicie jakbyście przejeździli autami całej "Wilkiej 7" po kilkaset tysięcy km, i mieli porównanie... A tak naprawdę to nie wiem czy mieliście bliższy (i dłuższy) kontakt z chociaż z 2 nowymi modelami
mój tato jeździł już paroma ciężarówkami min: Scania,Volvo,Dafem,Manem,Renault i zawsze powtarzał ze Volvo miało najlepszy silnik zresztą znam osobę która jeździła Manem F200 460 dokładnie to ma chyba(463) i do roku casu kolega dostał Volvo FH 12 Globetrotter 460 z 2000 roku i sam przyznał że Man słabiej ciągnie od Volvo ale Man miał większą kabine miałem gdziesz też testy niemieckich czasopism w których testowali auta i był raz taki test Man TGA XXL 430 Iveco Stralis 440 i Volvo FH 12 Globetrotter i Volvo wygrało porównanie silnikowe po prosty miało najlepszy motor z testowanej trójki o nawet go znalazłem http://www.verkehrsrundschau.de/sixcms/ ... elcb=67884[/code] |
Autor: | McGREGOR [ 11 mar 2006, 19:14 ] |
Tytuł: | |
Jakie jest zużycie paliwa w pojazdach Volvo ??? Nie mogę nigdzie się doszukać.... Wiadomo, że będzie ono różne ponieważ są różne pojemności i moce silników, ale zakłądając że ma moc około 450KM, to jakie może być zużycie w cyklu miejskim a jakie na trasie??? Jakie normy są na takie silniki ??? Śmiga ktoś może FH 12 Globroter'em (bo takiego mam na myśli) obecnie i wie jak to wygląda w praktyce?? |
Autor: | Mihu [ 11 mar 2006, 19:26 ] |
Tytuł: | |
Cytuj: Wiadomo, że będzie ono różne ponieważ są różne pojemności i moce silników, ale zakłądając że ma moc około 450KM, to jakie może być zużycie w cyklu miejskim a jakie na trasie???
Przy ciężarówkach nie określa się zużycia w cyklu miejskim, liczy się je praktycznie tylko na trasie.W Pekaesie są nowe (2005) Volva Fh12 460 Globetrotter XL, a norma na nie to 24,5l na pusto + 0,4l do każdej tony ładunku. Na stare (1994-1999) Fh12 380 Globetrotter była norma 28l na pusto + 0,4l do każdej tony ładunku |
Autor: | R620 [ 11 mar 2006, 19:35 ] |
Tytuł: | |
Cytuj: Volva Fh12 460 Globetrotter XL, a norma na nie to 24,5l na pusto + 0,4l do każdej tony ładunku. Na stare (1994-1999) Fh12 380 Globetrotter była norma 28l na pusto + 0,4l do każdej tony ładunku
Lol nawet sporo różnicy 3.5 l McGREGOR ogolnie rzecz biorać Volva FH te nowsze pala około 30 litrów w terenie płaski (przykładowo trasa PL-GB) P.S spalania paliwa wszystkich ciężarowek z głownej 7mki sa bardzo zbliżone do siebie... |
Autor: | ciezarowka [ 21 mar 2006, 14:20 ] |
Tytuł: | |
Bardzo dobry wozik, wytrzymały jak skała nawet Scania mu ustępuje. Znam takie maszyny FH, co bez remontu silnika mają przekręcone 2 miliony kilometrów. |
Autor: | ciezarowka [ 22 mar 2006, 22:14 ] |
Tytuł: | |
Ale teraz tu chodzi czy te F12 miało remont główny silnika czy nie. Te FH jest tylko po wymianie wtryskiwaczy, już ma 2,6 miliona km. Tylko bardzo mało ciąga 40 ton. Na naczepie ma 12-15 ton. |
Autor: | łukasz [ 15 kwie 2006, 13:36 ] |
Tytuł: | |
Mi wogóle VOLVO od zawsze się podobało....Brakuje mi tylko jednego w jego obecnych modelach....To trochę za mała,wzgledem konkurencji-MAN XXL,DAF 105 SSC,SCANIA TOPLINE przestrzeń zyciowa dla podwójnej obsady....Moc,komfort,spalanie,żywotność są klasa,ale troche ciasna ta kabina dla 2 na długie trasy........ |
Autor: | oski1234 [ 15 kwie 2006, 19:32 ] |
Tytuł: | |
Cytuj: MAN XXL,DAF 105 SSC,SCANIA TOPLINE
Samochody które wyliczyłeś (może orócz scani) zostały wyprodukowane wiele później niż 'chińczyk' i dążyły do tego aby wybić się ponad konkurencję, poczekaj teraz na nową kabinę od volva to dopiero zobaczysz co to jest przestrzeń życiowa
|
Autor: | Levuss [ 16 kwie 2006, 13:41 ] |
Tytuł: | |
osiki1234 masz rację trzeba czekać i napewno nowa kabina pojawi sie w Magnum i bedzie ona większa niż obecnie więc jezeli pojawi sie w Magnum to i napewno będziemy świadkami narodziń największego obieżyświata "Globetrotter" w dziejach Volvo i kto wie czy znowu Volvo nie zepchnie w cien innych ale czas pokaże Glob XL powstał w 1995 lub 1996 roku i wtedy był największy i az do dzis w nim nic nie zmieniano poza stylistyką Scania Topline powstała trochę póżniej bo w 1996 roku ale jescze wtedy iala ten duzy tunel silnika Daf SSC powstał w 1998 roku a Man TGA XXL w 2000 lub 2002 zawsze zapominawm kiedy wprowadzono TGA i jezeli Volvo w kolejnej generacji zaprezentuje nowe kabiny to one będa wyznaczac nowe canony |
Autor: | łukasz [ 16 kwie 2006, 15:39 ] |
Tytuł: | VOLVO FH |
Moim zdaniem,to napewno muszą coś zrobić z tą kabiną bo pochylenie przedniej szyby zabiera dużo cennej przestrzeni,a w zamian nic nie daje....Niby mówi sie o mniejszym zużyciu paliwa,ale DAF,czy MAN mają pudełkowate kabiny a spalanie na podobny poziomie....Także czy ja wiem,czy się opłaca zmniejsza aż tak przestrzeń dla tych kilku procent paliwa...Nie są to przecież jakieś rekordy,a inni mają większe mniej opływowe kabiny a palą podobnie....A MAN TG-A wszedł do produkcji w 2000r,kabina XL w VOLVO w 1996r,a SCANIA Topline w 1996r....I faktycznie SCANIA miała do tej pory wysoki tunel,a koncepcja kabiny,poza szczegółami takimi jak:schowki,umiejscowienie łóżka górnego(chodz nie do końca złe...) jest ogólnie większą w srodu kabiną niż Globetrotter XL...To samo dotyczy DAF-a 95XF SSC.....Ale liczmy,że VOLVO przy najbliższej okazji znowu nas mile zaskoczy.... |
Autor: | Mihu [ 17 kwie 2006, 9:07 ] |
Tytuł: | |
Cytuj: Glob XL powstał w 1995 lub 1996 roku i wtedy był największy i az do dzis w nim nic nie zmieniano poza stylistyką
Glob XL był przygotowany dla wersji roczikowej 1997. I już wtedy byli lepsi od niego. Lepsze wrażenie przestronności pokazywał chociażby Commander MANa...
|
Autor: | łukasz [ 17 kwie 2006, 10:55 ] |
Tytuł: | VOLVO FH |
No nie powiedziałbym,że Commander MAN-a jest większą kabiną niż Globetrotter XL....Jechałem i tym i tym pojazdem i MAN ma co prawda dużą kabinę,ale w moim odczuciu kabina VOLVO jest większa....Co prawda u MAN-a podobają mi się nie które akcenty stylistyczne,tj.szybki nad górnym łóżkiem,....Ale VOLVO ma ogółem większą kabinę,tylko przez pochylenie przedniej szyby i zagospodarowanie tylnych schowków(nad łóżkiem...) jest trochę nie do końca sensownie przemyślane...Ale ja osobiście 100 razy wolę VOLVO,za jego wspaniałą pozycję za kierownicą(nie to co w MAN-ie....prawie płasko ustawiona kierownica...),za jego komfort(MAN jest dużo sztywniejszy),za ciekawszy(moim zdaniem)kokpit,za lepszą,wygodniejszą w użyciu skrzynię biegów,za silniki które spalają mniej paliwa,i za słynne szwedzkie bezpieczeństwo....Chociaż MAN-em też bym nie pogardził,bo to dobre auto....Tak samo VOLVO jak i MAN mają swoje plusy i swoje minusy....Wybór zależy nie radzko od sentymentu,czy upodobania do marki..Mi najgorzej w MAN-ie się nie podoba pozycja za kierownicą....Ale w zamian bajecznie chodzi sprzęgło... Ogółem rzecz biorąc i to dobre auto i to..... |
Autor: | Levuss [ 17 kwie 2006, 15:02 ] |
Tytuł: | |
ja też mogę to potwierdzić ze miałem wrażenie ze większa jest Globka XL niz Commander Cytuj: Glob XL był przygotowany dla wersji roczikowej 1997
dziwne bo ja w prospekcie o Volvo FH 12/16 serii I miałem wyraźnie napisane "kabina Globetrotter XL zadebiutowała w 1996 roku"Cytuj: Ale liczmy,że VOLVO przy najbliższej okazji znowu nas mile zaskoczy....
muszą coś z tym zrobić bo w dziesiejszych czasach kierowca bardzo duzą uwage przywiązuje do przestronności kabiny i pojemności schowkówRenault juz pracuje nad nową wersją ciągnika?? lub kabina do Magnum która bedzie prawdopodobnie w dniu premiery majwieksza w Europie więc jezeli Renault wprowadzi nową kabinę to i Volvo też coś zrobi ze swoimi "wagonami" |
Autor: | Mihu [ 17 kwie 2006, 15:08 ] |
Tytuł: | |
Cytuj: Cytat:
Zadebiutowała w 1996 roku, ale dla wersji rocznikowej 1997...Glob XL był przygotowany dla wersji roczikowej 1997 dziwne bo ja w prospekcie o Volvo FH 12/16 serii I miałem wyraźnie napisane "kabina Globetrotter XL zadebiutowała w 1996 roku" Cytuj:
ja też mogę to potwierdzić ze miałem wrażenie ze większa jest Globka XL niz Commander
To wasze odczucia fakty były trochę inne, potwierdzili to nawet testerzy legendarnego, zóltego "Truckera".Ja uważam Fh za jeden z najlepszych ciągników, i MAN nie może się do niego równać według mnie jeżeli idzie, np. o miejsce pracy kierowcy. Kabina MANa przecież pamiętała jeszcze serię F90 z lat 80'tych |
Autor: | łukasz [ 17 kwie 2006, 15:22 ] |
Tytuł: | |
No dokładnie....VOLVO i SCANIA mają według mnie najlepsze pozycje do kierowania ciężarówką....Man ma zbyt poziome położenie kierownicy,przez co męczą się dadgarstki przy dłuższej jeżdzie...Kiedyś cechowało to ACTROS-a I serii,IVECO,...Tam pozycja za kierownicą pozostawiała wiele do życzenia....VOLVO ma świetne pochylenie kierownicy(regulowane pedałem po lewej stronie...),do tego dochodzi jeden z najwygodniejszych foteli ciężarówek,a co do kabin to i tak wolę VOLVO,bo ma milszy i praktyczniejszy kokpit,lepsze resorowanie,mniej pali,jest cichsze,i ma lepszą renomę niż MAN....Zresztą dla mnie synonimem prawdziwej ciężarówki byłby: komfort VOLVO i RENAULT MAGNUM,spalanie SCANII,cena IVECO,.....Hehe........... |
Autor: | Mihu [ 17 kwie 2006, 15:27 ] |
Tytuł: | |
Cytuj: Kiedyś cechowało to ACTROS-a I serii,IVECO
W Actrosie nie było źle. Kierownica była regulowana w 2óch płaszczyznach...W Iveco się zgodzę. W EuroTech kierowcy śmiali się, ze nie wiedzą co z nogami robić, ale ja tam nic do Iveco nie mam, bardzo lubię te włoskie koniki |
Autor: | ciezarowka [ 17 kwie 2006, 16:56 ] |
Tytuł: | |
Każda ciężarówka jest wygodna jak się do niej przyzwyczaisz, a szczególnie jedna z wielkiej siódemki. Każdemu odpowiada inny standard i inne umieszczenie przyrządów mi np. odpowiada Man bo ma płaski pulpit, Scania za bardzo oplata kierowcę, Volvo podobnie do drugiego Szweda, ale ma więcej miejsca. |
Autor: | łukasz [ 29 maja 2006, 20:27 ] |
Tytuł: | |
VOLVO FH objętość: tekst- 59,1kB; obraz- 182kB NAJWAŻNIEJSZE ZALETY PRACUJ EFEKTYWNIEJ — NAJWYŻSZEJ KLASY MIEJSCE PRACY KIEROWCY Wyjątkowo nowoczesne miejsce pracy kierowcy w nowym modelu Volvo FH charakteryzuje się nie spotykaną funkcjonalnością i komfortem. TAŃSZY W EKSPLOATACJI, NIŻSZE ZUŻYCIE PALIWA Nowa aerodynamiczna konstrukcja i szereg ulepszeń w silniku i układzie przeniesienia napędu sprawiają, że Volvo FH jest bardzo konkurencyjne, jeśli chodzi o zużycie paliwa. PEWNOŚĆ ZA KIEROWNICĄ - WIĘKSZE BEZPIECZEŃSTWO Jeden z najbezpieczniejszych samochodów ciężarowych świata stał się jeszcze bezpieczniejszy. We wszystkich wariantach z zawieszeniem pneumatycznym — na przykład — stosowane są elektronicznie sterowane hamulce tarczowe. Ponadto wprowadziliśmy nowy elektroniczny system stabilizujący — ESP. Nowy kształt fotela kierowcy zapewnia pełną kontrolę nad pojazdem i przyczynia się do wzrostu bezpieczeństwa aktywnego. WŁAŚCIWY POJAZD DO KONKRETNYCH ZASTOSOWAŃ - WIĘKSZA ELASTYCZNOŚĆ Nowy model Volvo FH oferuje większe niż kiedykolwiek możliwości dokładnego przystosowania samochodu ciężarowego do jego przeznaczenia. Nowe Volvo FH może być dostarczone w wielu wariantach, przygotowane do zabudowy lub gotowe do natychmiastowej eksploatacji. AERODYNAMICZNY PROFIL Nowy model Volvo FH stanowi staranne rozwinięcie być może najbardziej lubianych kształtów wśród pojazdów ciężarowych. Małe opory aerodynamiczne są jeszcze mniejsze, co tłumaczy niskie zużycie paliwa. Wejście do kabiny jest wygodniejsze i bezpieczniejsze, znacznie poprawiła się także widoczność. A jeśli chodzi o szczegóły — znaleźć można mnóstwo praktycznych rozwiązań, ułatwiających codzienną pracę. Model Volvo FH dostępny jest z jednym z czterech typów kabiny. Wszystkie skonstruowane zostały — co jest przecież charaktery styczne dla firmy Volvo — głównie z myślą o bezpieczeństwie. WYBIERZ KABINĘ DOSTOSOWANĄ DO POTRZEB Model Volvo FH oferowany jest w zależności od przeznaczenia pojazdu z jednym z czterech typów kabiny. Dzięki temu, że tunel silnikowy ma tylko 17 cm wysokości, we wnętrzu wszystkich kabin można się swobodnie poruszać. JESZCZE LEPSZE WŁAŚCIWOŚCI AERODYNAMICZNE Nowy model Volvo FH ma jeszcze lepsze właściwości aerodynamiczne, niż jego poprzednik. Mogą one przyczynić się do obniżenia zużycia paliwa o 1—2 procent. Jeśli zdecydujecie się na zamontowanie aerodynamicznych osłon dachowych i bocznych, przedniego spoilera i bocznych osłon podwoziowych możecie jeszcze bardziej obniżyć opory powietrza. Kabina dzienna — jak sama nazwa wskazuje — stosowana jest w pojazdach służących do przewozów w ciągu dnia. W nowym modelu Volvo FH kabina ta jest o 15cm dłuższa niż w modelu poprzednim. Zapewnia dużo miejsca wewnątrz, nie zmniejszając powierzchni ładunkowej. Kabina z miejscem do spania — właściwy wybór, jeśli musicie Państwo od czasu do czasu nocować w samochodzie. Zapewnia wystarczająco dużo miejsca dla jednej osoby. Globetrotter — to bardzo wygodna, obszerna kabina wyposażona w wiele schowków, zapewniająca możliwość przenocowania dla dwóch osób. Wysokość wewnątrz kabiny -193cm (176cm nad tunelem silnikowym). Globetrotter XL — w tej najbardziej luksusowej kabinie kierowca może stanąć w pozycji wyprostowanej, znajdują się tu dwa wygodne łóżka i dużo miejsca na bagaż i inne przedmioty. Wysokość wewnątrz kabiny -210cm (193cm nad tunelem silnikowym). LEPSZA WIDOCZNOŚĆ Duże powierzchnie przeszklone w kabinie zapewniają w nowym modelu Volvo FH doskonałą widoczność. Nowe, kompaktowe lusterka wsteczne o aerodynamicznym kształcie wyposażone są w oddzielne lusterka zbliżające. W celu poprawienia widoczności z przodu zwiększyliśmy odległość między lusterkami wstecznymi a przednimi słupkami kabiny. Lusterka wsteczne są ogrzewane i sterowane elektrycznie. W zewnętrznej osłonie przeciwsłonecznej wbudowano lusterko zbliżające, które pozwala widzieć przestrzeń bezpośrednio przed pojazdem. Osłona składa się z dwóch części i posiada wbudowane światła pozycyjne. Górna część, podobnie jak lusterka, polakierowana jest w kolorze nadwozia, zaś dolna część wykonana jest z przyciemnionego tworzywa sztucznego. NOWE REFLEKTORY Za tą samą osłoną szklaną znajdują się żarówki świateł drogowych, świateł mijania, kierunkowskazów i ewentualnie świateł przeciwmgielnych oraz reflektorów dalekosiężnych. Wymiana żarówek jest prosta i szybka. Kształt obudowy świateł zapobiega osadzaniu się brudu i jednocześnie zapewnia minimalny opór powietrza. W obudowę wbudowano wysokociśnieniowy spryskiwacz reflektorów. Mocne światła halo genowe zapewniają efektywne oświetlenie drogi. Opcjonalnie oferowane są gazowe lampy wyładowcze zapewniające o 20% większą siłę światła przy światłach mijania, a ponadto charakteryzujące się pięcio-, sześciokrotnie dłuższą żywotnością. NAJLEPSZE NA ŚWIECIE MIEJSCE PRACY KIEROWCY Szacunek i zrozumienie dla ciężkiej pracy kierowcy były zawsze punktem wyjścia dla VOLVO, by stworzyć najlepsze na świecie miejsce pracy kierowcy. Wnętrze kabiny nowego modelu Volvo FH ukształtowane zostało w oparciu o rozległe badania dotyczące wzajemnego oddziaływania człowieka i maszyny. W ich wyniku opracowano całkiem nowe środowisko pracy kierowcy, gdzie wszystko — od foteli do instrumentów, klimatyzacji i schowków — skonstruowane jest tak, by zapewnić najwyższą efektywność pracy i zagwarantować zawsze pełną kontrolę nad pojazdem i tym, co się wokół niego znajduje. SIEDZIEĆ WYGODNIE Nowy model Volvo FH wyposażony jest w bardzo wygodne fotele nowej generacji, posiadające pneumatyczne resorowanie z regulowaną siłą tłumienia i trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Najbardziej luksusowy wariant — De Luxe — ma wbudowany układ ogrzewania i wentylacji i dostępny jest w wersji z obiciem z pluszu lub skóry oraz z funkcją zapamiętywania indywidualnych ustawień. Wszystkie fotele mają miękki i gruby wkład, szerokie siedzisko i duże możliwości regulacji zgodnie z indywidualnymi upodobaniami. Na przykład wysokość fotela może być regulowana w granicach 10 cm, a siedzisko przesuwane w poziomie w granicach 5 cm. Wszystkie fotele kierowcy posiadają praktyczną kieszeń. Zagłówek jest zintegrowany z fotelem i może być wyposażony w głośno mówiący zestaw do telefonu komórkowego. W przypadku, gdy pojazd wyposażony jest w nowy układ automatycznej zmiany biegów l-shift, wybierak zintegrowany jest z fotelem. WYPOCZĄĆ Kiedy kierowca się budzi, musi być wypoczęty, dlatego wygodne spanie jest tak istotne. W kabinie Volvo FH znajduje się duże, resorowane łóżko o wymiarach 200x70x12,5 cm wyposażone w gruby materac. Górne łóżko w kabinach Globetrotter i Globetrotter XL ma standardowo wymiary 1 90x60x8 cm, ale dostępne jest także w wersji o podwyższonym komforcie z solidniejszym i o 10 cm szerszym resorowanym spodem i dodatkowym materacem. Zarówno dolne, jak i górne łóżko wyposażone jest w siatkę ochronną, która samoczynnie zwija się do pojemnika w ramie łóżka. Przedział sypialny może być wyposażony w panel kontrolny umożliwiający obsługę oświetlenia kabiny, zestawu audio, ogrzewacza itd. Kabina dzienna może być wyposażona w leżankę. PRZECHOWYWANIE PRZEDMIOTÓW Miejsca na przechowywanie różnych przedmiotów nigdy nie jest za wiele. Dlatego kabiny modelu FH wyposażono w większą niż dotychczas ilość obszerniejszych schowków, szafek, półek i kieszeni. Najwięcej miejsca jest — oczywiście — w kabinach Globetrotter i Globetrotter XL. Nad przednią szybą znajduje się pojemna półka z trzema schowkami. Na tylnej ścianie kabiny znajduje się duży trzyczęściowy schowek, w którym alternatywnie można zamontować kuchenkę mikrofalową i lodówkę. Pod łóżkiem po lewej stronie znajduje się obszerna przestrzeń na bagaż, a za fotelem kierowcy umieszczono wieszak na ubrania. Kabina z miejscem do spania wyposażona jest w dwie modułowe półki nad przednią szybą. Oprócz tego, że służą one do przechowywania różnych przedmiotów, jest to miejsce montażu tachografu. Pod łóżkiem znajduje się duża przestrzeń na bagaż. istnieje możliwość montażu lodówki w szufladzie znaj dującej się pod łóżkiem. W kabinie z miejscem do spania oraz w kabinach Globetrołter i Globetrotter XL znajdują się dwa duże schowki zewnętrzne. Kabina dzienna została przedłużona o 150 mm, dzięki czemu pojawiły się lepsze możliwości przechowywania przedmiotów w tylnej części kabiny, a ponadto wyposażona ona została w zewnętrzny schowek, do którego dostęp możliwy jest także z wnętrza kabiny. We wszystkich kabinach na bocznych ścianach znajdują się siatkowe kieszenie oraz schowki w drzwiach. W tablicy rozdzielczej umieszczono wyciągany uchwyt na napoje. PIĘKNIE, CICHO... Nowa kabina FH posiada jeszcze lepszą izolację akustyczną niż jej poprzedniczka — między innymi dzięki solidnym panelom głuszącym w drzwiach i na tylnej ścianie. Aerodynamiczny kształt kabiny i lusterek wstecznych powoduje zmniejszenie do minimum szumów powietrza. Zmiana biegów odbywa się za pośrednictwem systemu cięgieł, a zatem znikły dodatkowe dźwięki i wibracje pojawiające się przy zmianie biegów. WITAMY ZA KIEROWNICĄ Nowy model Volvo FH to nowoczesne narzędzie pracy. Nowe rozwiązania techniczne i nowoczesne układy elektroniczne tworzą warunki do jeszcze efektywniejszych przewozów. Im więcej funkcji wbudujemy w samochód ciężarowy, tym ważniejsze jest rozmieszczenie wskaźników i przełączników. W nowym Volvo FH wszystko jest zawsze w zasięgu wzroku i ręki. WBUDOWANY TELEFON KOMÓRKOWY Wybierając samochód z wbudowanym telefonem komórkowym GSM otrzymacie szereg praktycznych rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo. Główne funkcje telefonu obsługiwane są za pomocą przycisków znajdujących się na kierownicy. Wszystkie informacje wyświetlane są na głównym wyświetlaczu na tablicy rozdzielczej. Mikrofon i głośnik zestawu głośno mówiącego wbudowane są w zagłówek. NOWA TABLICA ROZDZIELCZA Tablica rozdzielcza w nowym modelu Volvo FH jest zwarta i przejrzysta. Na środku znajduje się duży, wyraźny wyświetlacz informacji istotnych dla kierowcy, sterowany za pomocą dźwigni przy kierownicy. Na wyświetlaczu ukazują się aktualne informacje na temat elektronicznie sterowanych podzespołów i układów pojazdu usystematyzowane w wyjątkowo logiczny sposób. W przypadku poważniejszej usterki kierowca jest natychmiast ostrzegany. Wszystkie informacje są zapamiętywane w czasie rzeczywistym, dzięki czemu właściciel i warsztat dysponują dokładnymi danymi co do stanu pojazdu. Wyświetlacz oferowany jest w dwóch wersjach różniących się poziomem szczegółowości przekazywanych informacji. Można wybrać zestaw informacji pokazywanych w momencie uruchamiania samochodu, tworząc własny, osobisty wyświetlacz. W nocy wyświetlacz można ustawić w nocny tryb pracy — zapala się tylko wtedy, gdy pojawi się nowy komunikat. PANEL STEROWANIA OŚWIETLENIEM Wszystkie włączniki zewnętrznych świateł zostały w praktyczny sposób zgrupowane po lewej stronie kierownicy. TACHOGRAF Tachograf umieszczony jest nad przednią szybą. Informacje z tachografu mogą być pokazywane na wyświetlaczu znajdującym się na tablicy rozdzielczej. System gromadzenia i wyświetlania informacji w nowym modelu Volvo FH jest przystosowany do montażu cyfrowego rejestratora parametrów jazdy, który najprawdopodobniej stanie się obowiązującym wyposażeniem samochodów ciężarowych w krajach Unii Europejskiej w roku 2003. CENTRALKA ELEKTRYCZNA Ma kształt ułatwiający wymianę bezpieczników i umieszczona została w dobrze osłoniętym miejscu w tablicy rozdzielczej. NOWOŚCI Sterowane elektronicznie hamulce tarczowe znajdują s we wszystkich wariantach wyposażonych w zawieszenie pneumatyczne a także w modelu Volvo Ft-I 4x2 z zawieszeniem na resorach piórowych. Elektroniczny układ stabilizacji (ESP) znajduje się w ciągniku siodłowym Volvo FH 4x2. Fotele kierowcy i pasażera wyposażono są w zintegrowane trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Volvo Engine Brake (VEB) — najsilniejszy hamulec silnikowy na rynku posiada stopniową regulację siły hamowania. Brake Blending oznacza, że hamulce tarczowe, zwalniacz lub hamulec silnikowy Volvo Engine Brake współpracują z sobą w celu zapewnienia optymalnego hamowania przy jak najmniejszym zużyciu tarcz i okładzin hamulcowych. Zintegrowana osłona FUPS. Nowy model Volvo FH jest fabrycznie wyposażony w wbudowaną przednią osłonę, zapobiegającą wjechaniu innego pojazdu pod spód w przypadku kolizji. BEZPIECZEŃSTWO ELEKTRONICZNIE STEROWANE HAMULCE TARCZOWE W WIELU MODELACH Hamulce wyposażone w układ zapobiegający blokowaniu kół (ABS) są już od dawna oferowane przez VOLVO. Obecnie wszystkie modele samochodów ciężarowych posiadające zawieszenie pneumatyczne oraz model Volvo FH 4x2 z zawieszeniem na resorach piórowych wyposażone są w chronione patentem elektronicznie sterowane hamulce tarczowe konstrukcji Volvo. Układ elektroniczny reaguje błyskawicznie w momencie hamowania, co w rezultacie zapewnia bardzo krótką drogę hamowania. Tarcze hamulcowe mają specjalne mocowanie, dzięki któremu w momencie rozgrzania rozszerzają się symetrycznie. Oznacza to długą żywotność hamulców. Ponadto własności cierne i skuteczność hamowania zostają zachowane nawet przy bardzo wysokich tempera turach, dzięki czemu do minimum zostaje ograniczone ryzyko utraty skuteczności hamulców. ESP UTRZYMUJE KURS ESP (Electronic Stability Program) to zwiększający bezpieczeństwo dodatkowy układ w elektronicznym układzie hamulcowym samochodu ciężarowego. Za pomocą czujników układ ESP analizuje ruch pojazdu, mierząc m.in. przyspieszenie boczne, kąt skrętu kół, prędkość schodzenia z kursu. Ponadto zawiera unikalny układ zapobiegający poślizgowi kół. W przypadku, gdy pojazd ciężarowy zachowuje się w sposób odbiegający od normy, automatycznie uruchamiany jest układ hamulcowy. Każde koło jest wyhamowywane indywidualnie w celu przywrócenia stabilności pojazdu, a ponadto zmniejszana jest moc na kołach napędzających pojazd. Dzięki temu zmniejsza się ryzyko wystąpienia tzw. efektu scyzoryka w przypadku zestawu złożonego z ciągnika naczepy, wpadnięcia w poślizg w przypadku gołoledzi, czy też wywrotki na zakręcie lub przy wykonywaniu manewru uniku. Na razie układ ESP dostępny jest w samochodach Volvo FH 4x2 w wersji ciągnika siodłowego. WEB—TERAZ JESZCZE LEPSZY Hamulec silnikowy Volvo Engine Brake (VEB) dysponuje obecnie mocą hamowania 285 kW przy 2300 obr/min. W samochodach wyposażonych w manualną skrzynię biegów hamulec ma dwa położenia różniące się siłą hamowania. Hamulec włączany jest za pomocą przycisku na tablicy rozdzielczej, a jego aktywacja następuje w momencie zwolnienia pedału gazu. Jeśli pojazd wyposażony jest w programator prędkości, aktywacja hamulca VEB następuje w momencie przekroczenia zaprogramowanej prędkości o 7 km/h. Moc hamowania jest tak dobierana, by hamowanie przebiegało łagodnie. W przypadku układu automatycznej zmiany biegów hamulec silnikowy włączany jest za pomocą dźwigni przy kierownicy. Możliwy jest wybór automatycznego trybu pracy, gdzie hamulec silnikowy współdziała z hamulcami kół w momencie wciśnięcia pedału hamulca oraz trzech manualnych trybów pracy różniących się siłą hamowania. W tym przypadku hamulec jest włączany w momencie zwolnienia pedału gazu. Można też wybrać program hamowania, powodujący, że skrzynia biegów samoczynnie włącza ten bieg, który daje najlepszy efekt hamowania. W trybie automatycznym dopuszczalna tolerancja przekroczenia prędkości może być ustawiana w granicy 3—15 km/h. ZWALNIACZ KOMPAKTOWY VOLVO Lekkie, kompaktowe zwalniacze Volvo przyczyniają się do zwiększenia bezpieczeństwa jazdy, a jednocześnie pozwalają utrzymać wyższą prędkość średnią i znacznie zmniejszają zużycie hamulców. Zwalniacz może przejąć nawet 85% całości hamowania. Programowany regulator prędkości (Cruise Control Brake) powoduje aktywację zwalniacza w momencie przekroczenia zaprogramowanej prędkości maksymalnej — jest to proste i wygodne rozwiązanie przydatne przy zjazdach ze wzniesień. Nowością jest to, że możliwa jest kombinacja zwalniacza kompaktowego Volvo z hamulcem silnikowym Volvo Engine Brake. BRAKE BLENDING Włączenie funkcji Brake Blending (hamowanie mieszane) powoduje aktywację za pomocą pedału hamulca zarówno hamulców kół, jak i hamulca silnikowego i/lub zwalniacza. W momencie wciśnięcia pedału hamulca następuje błyskawiczne uruchomienie hamulców kół, następnie włączane są hamulce dodatkowe, co powoduje zmniejszenie zużycia tarcz i okładzin hamulcowych. NOWOŚCI Do 500 KM. Nasz nowy 12-litrowy silnik dostępny jest w wersjach o mocy 380, 420, 460 500 KM. Oszczędne zużycie paliwa. Mniejsza masa komponentów, mniejsze zapotrzebowanie energetyczne kompresora i wentylatora i nowy układ zmiany biegów powodują, że zużycie paliwa jest bardzo konkurencyjne. Indywidualny plan serwisowy — dłuższe przebiegi między wymianą oleju Aby zapewnić optymalne wykorzystanie samochodu ciężarowego, oferujemy opracowany dla każdego pojazdu indywidualny plan serwisowy. Plan taki oznacza m.in. wydłużenie przebiegów między wymianą oleju o 20%. Lżejsza zmiana biegów dzięki zastosowaniu nowych typów skrzyń biegów wyposażonych w synchronizację ze wspomaganiem sterowanych poprzez układ cięgieł. Volvo — całkowicie nowy, automatyczny układ zmiany biegów — ułatwia pracę kierowcy zmniejsza zużycie paliwa. MOCNY, OSZCZĘDNY I PRZYJEMNY W PROWADZENIU Niższe zużycie paliwa, niższa emisja spalin, dłuższe przebiegi między serwisowe, lepsze właściwości jezdne większa niezawodność. WIĘKSZA NIEZAWODNOŚĆ I DYSPOZYCYJNOŚĆ POJAZDU Dzięki wprowadzeniu szeregu ulepszeń, takich jak skuteczniejsze chłodzenie głowicy i tulei cylindrów, wydajniejszy filtr oleju oraz wytrzymalsze tłoki, tuleje cylindrów i zawory ssące, nasz 12-litrowy silnik Volvo D12 stał się jeszcze bar dziej niezawodny niż jego poprzednik. Niczego nie pozostawiono przypadkowi. Na przykład nowe pompowtryskiwacze są po kolei zestrajane z elektronicznym sterownikiem silnika, tak by wszystkie te elementy idealnie z sobą współpracowały. MOC DO 500 KM Nowy model Volvo FH wyposażony jest w silniki o mocy 380, 420, 460 ( jego średnie zużycie paliwa w terenie płaskim wynosi: 35,5 l/100 km, a w górach: 47,1 l/100 km) i 500 KM. Najmocniejszy wariant silnika wyposażony jest w urządzenie „turbo compound” — dodatkową turbosprężarkę, która nie tylko podnosi moc silnika i jego sprawność, ale powoduje, że charakteryzuje się on doskonałymi właściwościami w pełnym zakresie obrotów. W ciągu dwóch sekund od naciśnięcia pedału gazu masz do dyspozycji 90% maksymalnego momentu obrotowego wynoszącego 2400 Nm. Silnik Volvo D12 o mocy 500 KM nadaje się szczególnie do pojazdów używanych do przewozów dalekobieżnych w pofałdowanym terenie lub innych wymagających zastosowań, jak np. transport drewna. Im cięższa praca — tym lepiej się spisuje. PRZYJAZNY DLA ŚRODOWISKA I OSZCZĘDNY Zmniejszenie emisji tlenków azotu powoduje zwiększenie zużycia paliwa i na odwrót. Jest to znany dylemat wszystkich producentów silników wysokoprężnych. Silnik Volvo D12 spełnia wymagania normy Euro 3, co oznacza znaczne obniżenie poziomu emisji. Jednocześnie wprowadzono szereg rozwiązań, które razem sprawiają, że Volvo FH charakteryzuje się bardzo konkurencyjnym zużyciem paliwa. Przede wszystkim poprawiły się własności aerodynamiczne pojazdu, obniżono masę wielu elementów i zmniejszyliśmy zapotrzebowanie na energię turbosprężarki i wentylatora. Nowy automatyczny układ zmiany biegów — l-shift Volvo — również przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa. I-SHIFT — NIE MUSISZ ZMIENIAĆ BIEGÓW Volvo l-shift to całkowicie nowy, opracowany przez firmę Volvo automatyczny układ zmiany biegów, perfekcyjnie zsynchronizowany z silnikiem i układem elektronicznym pojazdu, zapewniający właściwości jezdne najwyższej klasy. Układ l-shift zmienia biegi szybko, elastycznie i płynnie oraz stale dostosowuje się cło aktualnych warunków jazdy. Układ l-shift oznacza nie tylko większy komfort i bezpieczeństwo, ale dzięki mniejszej masie, optymalnym przełożeniom i małym stratom wewnętrznym przyczynia się także do zmniejszenia zużycia paliwa. W momencie ruszania z miejsca układ elektroniczny odczytuje nachylenie drogi i masę pojazdu i wybiera optymalne przełożenie. Ergonomiczny wybierak umieszczony jest w łatwo dostępnym miejscu w fotelu kierowcy. Tryb pracy wybierany jest sekwencyjnie dokładnie tak, jak w samochodach osobowych wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów. Wybierak ma specjalne położenie do jazdy na niskich biegach. Jednym ruchem dźwigni można przejść na manualny tryb zmiany biegów. Tryb pracy skrzyni wyświetlany jest na wyświetlaczu umieszczonym na tablicy rozdzielczej. Układ l-shift znajduje zastosowanie w pojazdach o masie całkowitej nie przekraczającej 44 ton przeznaczonych do przewozów dalekobieżnych oraz do dystrybucji towarów. Układ dostępny jest w czterech wariantach podstawowym, ekonomicznym, komfortowym oraz kompletnym. W wariancie ekonomicznym i kompletnym układ automatycznie włącza bieg jałowy po zwolnieniu pedału gazu. W efekcie możliwe jest zmniejszenie zużycia paliwa o 1 %. GEARTRONIC – UKŁAD PRZEZNACZONY DO WYSOKOTONAŻOWYCH PRZEWOZÓW DŁUGODYSTANSOWYCH. W przypadku pojazdów przeznaczonych do przewozów długodystansowych o masie całkowitej powyżej 44 ton wygodną alternatywą jest nasz drugi automatyczny układ zmiany biegów — Volvo Geartronic. Układ ostatniej generacji wyposażony został między innymi w nowy mechanizm synchronizacji, nowy układ wspomagania sprzęgła i nowy elektroniczny układ sterowania. Rezultat to duża niezawodność i bardzo płynna zmiana biegów. Dwa programy — jazda ekonomiczna i większe osiągi pozwalają dostosować pracę skrzyni do aktualnych potrzeb. W każdej chwili możliwe jest też przełączenie się na manualny tryb pracy. POWERTRONIC - DO NAJBARDZIEJ WYMAGAJĄCYCH ZASTOSOWAŃ W przypadku pojazdów używanych do ciężkiego trans portu budowlanego lub innych bardzo wymagających zadań właściwym wyborem jest nasza wytrzymała, całkowicie automatyczna skrzynia biegów — Powertronic. Zapewnia dużą siłę uciągu w momencie ruszania i dobre właściwości pojazdu w trudnym terenie. Zmiana biegów odbywa się płynnie i bez szarpnięć, a także bez przerw w przekazywaniu napędu. Oznacza to, że koła napędowe są stale napędzane i możliwe jest ruszanie z miejsca w najtrudniejszych warunkach. W automatycznym trybie pracy można wybrać jeden z dwóch programów — jazda ekonomiczna lub większe osiągi — w zależności od masy całkowitej pojazdu i warunków drogowych. Skrzynia Powertronic może pracować także w trybie manualnym i jest opcjonalnie oferowana z wbudowanym zwalniaczem charakteryzującym się dużą siłą hamowania — co wpływa na mniejsze zużycie hamulców kół. WŁAŚCIWY POJAZD DO PRACY Nowy model Volvo FH pozwala nam zaoferować znacznie szerszy i elastyczniejszy wachlarz produktów niż to miało miejsce dotychczas. Ciągniki siodłowe i samochody z wymienną skrzynią ładunkową dostępne są w wielu wariantach fabrycznie przygotowanych do eksploatacji. Zaś jeśli chodzi o pojazdy, które mają być zabudowane, przygotowano je w najmniejszym detalu — zarówno jeśli chodzi o elementy mechaniczne, jak i układy elektryczne i elektroniczne. To oznacza wyższą jakość i niezawodność, szybszą i łatwiejszą zabudowę, a — co za tym idzie — szybsze przekazanie pojazdu do eksploatacji, by zaczął przynosić dochody. PRZYGOTOWANY DO ZABUDOWY Nowy model Volvo FH pozwala na szybki i łatwy montaż elementów zabudowy przy zachowaniu jej wysokiej jakości. W podwoziu znajdują się mocowania elementów zabudowy oraz odpowiednio rozmieszczone otwory w ramie i belkach poprzecznych. GOTOWE OKABLOWANIE Model Volvo FH może być dostarczony z zamontowaną wiązką przewodów pozwalających na podłączenie przystawki odbioru mocy oraz urządzeń elektrycznych naczepy przyczepy. Pojazd jest przygotowany do łatwego podłączenia elektrycznego wyposażenia zabudowy. W przypadku awarii któregoś z urządzeń elektrycznych na tablicy rozdzielczej zapala się lampka ostrzegawcza. Większość przyłączy urządzeń elektrycznych zabudowy znajduje się w skrzynce bezpiecznikowej umieszczonej przy podłodze po stronie pasażera. Jest tu miejsce na 12 bezpieczników i 12 przekaźników. Przy skrzynce akumulatorowej, zaraz za przednią osią znajduje się 31-pinowe złącze do podłączenia urządzeń elektrycznych zabudowy. Samochód Volvo FH może być też wyposażony w gotową wiązkę przewodów umożliwiających montaż oświetlenia tablicy lub dodatkowych świateł na dachu albo z przodu pojazdu, jak też wirującego światła ostrzegawczego. ŁATWIEJSZA INTEGRACJA Model Volvo FH może być wyposażony w elektroniczną jednostkę sterującą zwiększającą możliwości zabudowy pod łączenia wyposażenia elektronicznego. Możliwe jest na przykład podłączenie czterech przystawek odbioru mocy z dostępem do takich funkcji, jak ograniczenie obrotów przystawki, ostrzeżenia, alarm, kody błędów i in. Możliwe jest także ręczne sterowanie obrotami silnika spoza kabiny, co jest praktycznym rozwiązaniem w trakcie pracy przystawki. Również tablica rozdzielcza została dobrze przygotowana do montażu zabudowy — w tym celu zamontowano na niej sześć przełączników. KOMPLETNY UKŁAD HYDRAULICZNY Ciągniki siodłowe (4x2 i 6x4) przeznaczone do jazdy z naczepami wywrotkami mogą być dostarczone z fabrycznie zamontowanym układem hydraulicznym. Oznacza to, że wszystkie elementy układu — napędzana silnikiem pompa hydrauliczna, przewody, zawory, urządzenia do sterowania oraz 180-litrowy zbiornik z płynem hydraulicznym w kształcie litery D — znajdują się na swoim miejscu. Dźwignia do pod noszenia skrzyni ładunkowej znajduje się wewnątrz kabiny. ELASTYCZNY ZWIS Właściwa długość podwozia dostarczonego z fabryki pozwala uniknąć niepotrzebnej pracy — tylny zwis będzie zawsze dostosowany do planowanej zabudowy. Możliwe jest zamówienie podwozia o różnej długości, przy czym skok długości wynosi 50 mm. NOWE ZACZEPY HOLOWNICZE Do modelu Volvo FH oferowany jest nowy elastyczny pro gram patentowanych zaczepów holowniczych. Mogą one być montowane fabrycznie na czterech różnych wysokościach — w tym jedna pod ramą — a trzpień łączący może być umieszczony co 25 mm. SKŁADANA TYLNA BELKA Tylna belka zapobiegająca wjechaniu pod samochód ciężarowy innego pojazdu montowana jest fabrycznie. Dostępna jest w wersji stałej lub składanej. Ten drugi wariant przeznaczony jest w pierwszym rzędzie do samo chodów ciężarowych wyposażonych w nisko umieszczone zaczepy holownicze. ADR Praktycznie wszystkie warianty modelu Volvo FH dostępne są w wersji przystosowanej do transportu ładunków nie bezpiecznych. Główny wyłącznik prądu umieszczony jest na tablicy rozdzielczej. Ponadto z tyłu kabiny znajduje się zewnętrzny wyłącznik prądu. WYŻEJ POŁOŻONE PRZYŁĄCZE NACZEPY W ciągnikach siodłowych przyłącze układu elektrycznego hamulcowego naczepy znajduje się wyżej, niż poprzednio, co zmniejsza ryzyko pęknięcia lub przetarcia przewodów. CIĄGNIKI SIODŁOWE DOSTOSOWANE DO POTRZEB Fabrycznie przygotowane do eksploatacji ciągniki siodłowe dostępne są w szeregu wariantach w układzie 4x2, 6x2 i 6x4. Możliwy jest wybór jednej z czterech wysokości podwozia — X-bw (b. niskie), Low (niskie), Medium (średnie) lub High (wysokie) — od ok. 810 do ok. 1000 mm. Ciągniki w układzie 6x2 oferowane są np. w wariancie o wysokości podwozia wynoszącej 900 mm, co pozwala na przewóz kontenerów 9,5-stopowych przy wysokości zespołu nie przekraczającej 4 m. Wśród nowości znaleźć można ciągnik siodłowy Volvo FH 4x2, w którym zbiornik paliwa zamontowany jest po lewej stronie pojazdu, zaś skrzynka akumulatorowa i uchwyt na koło zapasowe — po prawej. Dzięki temu tankując macie Państwo zawsze drzwi kierowcy w zasięgu wzroku. Zatrzymując się na skraju drogi macie dostęp do akumulatora i koła zapasowego od bezpiecznej strony. Za skrzynką akumulatorową znajduje się przestrzeń długości jednego metra, która może być wykorzystana na zamontowanie kompresora, zbiornika paliwa, lodówki itp. Fartuchy, skrzynka na przechowywanie różnych przedmiotów, koło zapasowe, czy też drabinka z tyłu kabiny — to przykład wyposażenia, które może być montowane fabrycznie. NOWY UKŁAD PNEUMATYCZNEGO ZAWIESZENIA POZWALA NA EFEKTYWNIEJSZE MANIPULOWANIE ŁADUNKIEM Wszystkie warianty modelu FH (4x2, 6x2, 6x4, 8x2, 8 oferowane są obecnie z kompaktowym układem pneumatycznego zawieszenia tylnej osi z elektroniczną regulacją wysokości podwozia. Oznacza to nie tylko większe możliwości wyboru, ale także mniejszą masę pojazdu — do 160 kg w zależności od konfiguracji. Układ regulacji wysokości podwozia pozwala na zaprogramowanie wielu wysokości załadunku i wyładunku. Układ zapewnia wygodę przy manipulowaniu ładunkiem i czuwa nad tym, aby skrzynia ładunkowa utrzymywana była w poziomie na tej samej wysokości — zarówno przy włączonym, jak i przy wyłączonym silniku. Aktualne dane pokazywane są na wyświetlaczu na tablicy rozdzielczej. Kierowca ma też do dyspozycji zdalny panel sterujący umożliwiający bezstopniową, ręczną regulację wysokości podwozia. W przypadku pojazdu z osią zespoloną ciężar ładunku jest automatycznie rozkładany w taki sposób, by zapewnić największy nacisk na oś napędzającą. Możliwe jest całkowite opróżnienie układu zawieszenia z powietrza, co zwiększa bezpieczeństwo w trakcie transportu pojazdu promem lub statkiem. LEKKI SPRZĘG SIODŁOWY Ciągniki siodłowe o układzie 4x2 i 6x2 oferowane są z instalowanym fabrycznie sprzęgiem siodłowym Volvo charakteryzującym się małą masą i niskim położeniem. Sprzęg ten jest o około 50 kg lżejszy niż sprzęg ISO. Przy najniższej wysokości podwozia wynoszącej 810 mm siodło znajduje się tylko 950 mm nad ziemią (wartość ta może ulec pewnym odchyleniom ze względu na stosowane opony). Oferowany jest także sprzęg o dwóch wysokościach. Jest to praktyczne rozwiązanie w przypadku, gdy mamy do czynienia z nisko zabudowanym ciągnikiem siodłowym, do którego chcemy podłączyć naczepę o normalnej wysokości. Opcjonalnie dostępny jest sprzęg z siodłem o małym współczynniku tarcia dzięki zastosowaniu wykładziny teflonowej. NIEZAWODNY UKŁAD ELEKTRYCZNY Wszystkie przewody elektryczne mają solidną izolację i są dopasowane do danego pojazdu. Samochody ciężarowe skrzyniowe wyposażone są w odporne na wilgoć dobrze osłonięte gniazdo przyłączeniowe. Centralka elektryczna w kabinie wyposażona jest w terminal zasilający energią elektryczną różne komponenty. W skrzynce akumulatorowej przewidziano miejsce dla dwóch akumulatorów o pojemności 170 lub 225 Ah. RÓŻNE WARIANTY WYPOSAŻENIA ŁĄCZĄ PRZYJEMNE Z POŻYTECZNYM ZESTAWY AUDIO Radioodbiornik, odtwarzacz kasetowy z możliwością sterowania zmieniaczem płyt CD, dodatkowe głośniki, przyciski sterujące w kole kierownicy. Radioodbiornik, odtwarzacz CD z możliwością sterowania zmieniaczem płyt CD, dodatkowe głośniki, przyciski sterujące w kole kierownicy. "Big Front” — radioodbiornik, odtwarzacz kasetowy, odtwarzacz CD z możliwością sterowania zmieniaczem płyt CD, dodatkowe głośniki, przyciski sterujące w kole kierownicy. PAKIETY WYPOSAŻENIA Pakiet Komfort Tapicerka z tkaniny Elektronicznie sterowany układ klimatyzacji (ECC) 12-yoltowe gniazdo w tablicy rozdzielczej Sterowanie zamkiem drzwi pasażera z miejsca kierowcy Elektrycznie sterowane, podgrzewane lusterka wsteczne Zewnętrzna osłona przeciwsłoneczna Przyciemniane szyby Volvo lmmobilizer (elektroniczna blokada rozruchu silnika) Gumowe dywaniki Szyberdach Elektryczne podnośniki szyb Uchwyt na butelkę Pakiet Prestige Tapicerka z pluszu Elektronicznie sterowany układ klimatyzacji (ECC) 1 2-yoltowe gniazdo w tablicy rozdzielczej Sterowanie zamkiem drzwi pasażera z miejsca kierowcy Elektrycznie sterowane, podgrzewane lusterka wsteczne Zewnętrzna osłona przeciwsłoneczna Przyciemniane szyby Volvo lmmobilizer (elektroniczna blokada rozruchu silnika) Gumowe dywaniki Szyberdach Tablica rozdzielcza wykończona drewnem Zdalne sterowanie zamkami drzwi Stopnie i lusterka wsteczne w kolorze nadwozia Elektryczne podnośniki szyb Uchwyt na butelkę Pakiet Biuro-Wypoczynek Zawiera dwa fotele (składane łóżko) stolik. Dostępny w kabinie z miejscem do spania oraz kabinach typu Globetrotter i Globetrotter XL. Pakiet Komfortowy —jeden kierowca Zawiera pakiet Biuro-Wypoczynek, nasze najwygodniejsze górne łóżko, sejf, panel sterujący przy łóżku do sterowania zestawem audio oświetleniem kabiny, ogrzewacz kabiny z generatorem 80A oraz akumulator (225 Ah). W kabinach typu Globetrotter XL znajduje się ponadto duży schowek z tyłu kabiny. Pakiet Komfortowy — dwóch kierowców Zawiera nasze najwygodniejsze górne łóżko, sejf, panel sterujący przy łóżku do sterowania zestawem audio i oświetleniem kabiny, ogrzewacz kabiny z generatorem 80A oraz akumulator (225 Ah). W kabinach typu Globetrotter XL znajduje się ponadto duży schowek z tyłu kabiny. PAKIET OWIEWEK Owiewki na dach, boki kabiny oraz boczne spoilery międzyosiowe. SKRZYNIE BIEGÓW VT2009B. Manualna skrzynia biegów ze zmianą zakresów do modelu Volvo FH o mocy 380 i 420 KM, 9 biegów, 2 biegi wsteczne. VT2214B. Manualna skrzynia biegów ze zmianą zakresów i półbiegami do modelu Volvo FH o mocy 380, 420 i 460 KM, 12+2 biegi, 4 biegi wsteczne. VT02214B. Manualna skrzynia biegów ze zmianą zakresów i półbiegami do modelu Volvo FH o mocy 380, 420 i 460 KM, 12+2 biegi, 4 biegi wsteczne. Najwyższy bieg Jest nadbiegiem. VT2514B. Manualna skrzynia biegów ze zmianą zakresów i półbiegami do modelu Volvo FH o mocy 460 i 500 KM, 12+2 biegi, 4 biegi wsteczne. VT02514B. Manualna skrzynia biegów ze zmianą zakresów i półbiegami do modelu Volvo FH o mocy 460 i 500 KM, 12+2 biegi, 4 biegi wsteczne Najwyższy bieg jest nadbiegiem. I-shift Volvo. Nowy układ automatycznej zmiany biegów do modelu Volvo FH o mocy 380—500 KM, 12 biegów, 4 biegi wsteczne. Geartronic. Układ automatycznej zmiany biegów do modelu Volvo FH o mocy 380—500 KM, 12+2 biegi, 4 biegi wsteczne. Powertronic. Automatyczna skrzynia biegów do modelu Volvo FH o mocy 380 i 420 KM, 6 biegów, 2 biegi wsteczne. Dostępna z wbudowanym zwalniaczem. Fabrycznie przygotowana do podłączenia niezależnej od sprzęgła przystawki odbioru mocy. PRZYKŁADY KONFIGURACJI POJAZDU Przewozy długodystansowe (Long haul tractor). Ciągnik siodłowy Volvo FH 4x2, kabina Globetrotter XL, 12-litro wy silnik o mocy 460 KM, układ automatycznej zmiany biegów l-shift, tylny most RSS1344B, zawieszenie pneurnatyczne, wysokość siodła 1050 mm. Kompletny ciągnik siodłowy dostarczany prosto z fabryki przeznaczony do szyb kich przewozów dużych ładunków na dalekich trasach. Zapewnia bardzo duży komfort dla dwóch kierowców. Układ napędowy, w skład którego wchodzą silnik o mocy 460 KM oraz układ automatycznej zmiany biegów l-shift, zapewnia znakomite osiągi przy niewielkim zużyciu paliwa oraz wysoki komfort jazdy. Układ pneumatycznego zawieszenia z regulacją wysokości podwozia pozwala na szybkie i łatwe podłączanie naczepy. Ciężkie przewozy. Ciągnik siodłowy Volvo FH 6x4, kabina Globetrotter, 12- litrowy silnik o mocy 500 KM, manualna skrzynia biegów VT02514B, tylny most RT261OHV, zawieszenie pneumatyczne. Wysokość siodła 1280 mm. Silnik o mocy 500 KM wyposażony w układ turbo compound zapewnia zdolność przewozu bardzo ciężkich ładunków i nadaje się szczególnie do długodystansowych przeznaczonych do transportu drewna i ciężkich maszyn. Kabina typu Globetrotter oraz podwozie wyposażone w układ pneumatycznego zawieszenia zapewniają bardzo wysoki komfort. Wymienna skrzynia ładunkowa. Samochód ciężarowy Volvo FH 6x2, kabina z miejscem do spania, 12-litrowy silnik o mocy 420 KM, układ automatycznej zmiany biegów l-shift, tylny most RS1356SV, pełne zawieszenie pneumatyczne. Kompletny samochód ciężarowy z wymienną skrzynią ładunkową skonstruowany i zbudowany w zakładach Volvo. Układ pneumatycznego zawieszenia z programowaną regulacją wysokości podwozia zapewnia łatwe i proste manipulowanie ładunkiem. Silnik D12 o mocy 420 KM i układ automatycznej zmiany biegów l-shift gwarantują ekonomiczną i wygodną jazdę. Przewozy ładunków o dużej objętości. Ciągnik siodłowy Volvo FH 4x2, kabina Globetrotter XL, 12-litrowy silnik o mocy 420 KM, układ automatycznej zmiany biegów l-shift, tylny most RSS1344B, pełne zawieszenie pneumatyczne. Idealny pojazd do długodystansowych przewozów ładunków o dużej objętości Wysokość siodła 850 mm pozwala na maksymalny załadunek przy całkowitej wysokości pojazdu nie przekraczającej 4 m. Kabina typu Globetrotter XL zapewnia bardzo wysoki komfort dla dwóch osób. Silnik D12 o mocy 420 KM i układ automatycznej zmiany biegów I-shift gwarantują ekonomiczną i wygodną jazdę. 2002-03-28 [ Dodano: Pon, 29.05.2006, 19:30 ] Znalazłem taki opis po prezentacji nowego wówczas FH,ale nie dziwcie sie że są błędy w tym opisie bo on ma już ponad 3 lata...Ale wiele się można z niego dowiedziec... |
Strona 2 z 20 | Strefa czasowa UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |