No dobrze... to tak w skrócie...
Ładunek 25t x 2,5G(przeciążenie do przodu) = 62,5t x 0,5 (współczynnik tarcia) =
31,25t
Powinniśmy zastosować 6szt. pasów o wytrzymałości 5t + jeden pas 2t i wtedy będzie dobrze.
Ponadto przy ładunku takim jak grodzie,poukładana jedna na drugiej, ja bym obowiązkowo zastosował przekładki gumowe, bo wiem że są wymagane na 100%, choć wiem że 99% kierowców ich nie stosuje - ale to ich sprawa.... wynika to z ich niewiedzy... no nie okłamujmy się :-/
W związku z przeciażeniami jakie działają na ładunek z obu boków pojazdu i tyłu pojazdu, ładunek trzeba zabezpieczyć wg. wzoru:
25t x 0,5(współczynnik tarcia) = 12,5 x 0,5G(przeciążenia) =
6,25t
do tego można wykorzystać belkę przybijając ją do podłogi wzdłuż grodzi (jeśli jest taka możliwość) lub kliny.
Bez tego bocznego zabezpieczenia macie na 100% kłopoty z BAG w niemczech.
Jeżeli stosujemy kliny, to jest taka zasada, że wysokość klina nie może być mniejsza niż 20cm lub w przypadku zabezpieczania rur, walców, kręgów minimum 0,33 x R (R-promień walca, kręgu, rury)
A wogóle co do wagi ładunku też mam małe zapytanie, bo zazwyczaj można ładować max do 24t ładunku, a kolega napisał, że grodzie ważą 25t . Jechaliście przeładowani, czy mieliście jakąś naczepkę odchudzoną nowszej generacji????
No i na koniec powiem tylko tyle, że w niemczech jest odrębne rozporządzenie unijne na temat zabezpieczania i rozmieszczania ładunków, które liczy sobie 300 stron wraz z opisem ładunku jego zabezpieczeniu i rozmieszczeniu na pojeździe + fotografie jak to ma wyglądać.
Niestety w Polsce tego nie ma, ponieważ nikomu nie chce się tego przetłumaczyć.
Dla przykładu podam, że jadąc z lawetą i wioząc na niej autko, nie można go tylko przypiąć hakami za wszystkie 4 felgi, (choć technicznie byłoby to dobrze) lecz prawidłowo należy opiąć koło całym pasem tak jak to jest na zdjęciu z rozporządzenia i nie ma tłumaczenia, bo Pan BAG'owiec pokaże nam fotkę jak to powinno wyglądać i pobierze odpowiednią opłatę w EURO.
No to chyba wszystko... podstawy już Wam podałem, więc teraz napewno każdy sobie poradzi z tym wyliczeniem ilości pasów i już można lecieć w drogę