ten sposób jest zły bo każdy pas lub łańcuch niweluje tylko 400kg, a jeżeli kąt pasa/łańcucha jest miejszy niż 60st - to mniej. takie zastosowanie pasa to "opasanie".
może być tak, że zastosujesz 20 pasów, a Niemiec Ci wyliczy według wzoru:
Fv= Cx-u/u x sina x Fg/k i każe dołożyć jeszcze 20 pasów.
Fv - siła z jaką trzeba zabezpieczyć ładunek,
Cx - współczynnik przyspieszenia (dla hamowania jest on 0,8),
u - współczynnik tarcia,
a - kąt między pasem a podłogą,
Fg - ciężar ładunku,
k - stała równa 2.
przypuśćmy, że wiązka waży 20t. przy hamowaniu będzie ona naciskać do przodu z siłą 16t (0,8 masy). i teraz opieramy tą wiązkę o ścianę przednią, która niewluje 5t. następnie stosujemy pasy w sposób tradycyjny przez "opasanie". jednak wiązka jest niska i kąt między pasem a podlogą jest 30st (sin30=1/2).
więc aby zniwelować pozostałe 11t trzebaby założyć 55 pasów. i tak to potraktuje Niemiec.
czy założenie łańcuchów coś zmieni?
otóż nie. pas ma wytrzymałość na rozciąganie 2,5t (standard), łańcuch większe. jednak wytrzymałość zaczepu w podlodze to 2,5t, chyba że na uchu jest wykuta cecha mówiąca o większej.
i mimo, że łańcuch ma większą wytrzymalość na rozciąganie, nic z tego, bo punkty zaczepienia wytrzymają tylko 2,5t. chyba że zaczepimy łańcuch za ramę.
jeżeli Niemiec zobaczy, że potrafisz stosować pasy tylko jedną metodą, to nie będzie Ci tłumaczył w jaki sposób się zabezpiecza ładunki, ale dochodzi do wniosku, że inaczej nie potrafisz i tą metodę jaką zastosowałeś powiela tak, aby było to skuteczne.
do zabezpieczenia takiej wiązki wystarczy 5 pasów i jedna paleta, a robimy to tak:
jeżeli przyjmiemy górę jako przód naczepy, między ścianę przednią a wiązkę wstawiamy paletę. przez paletę przepuszczamy pas i zaczepiamy do tyłu - to się nazywa "nałożenie czołowe".
następne pasy przepuszczamy przez dół potem górę i wiązka ta jest jakby wyginana. takie zastosowanie pasa to "owinięcie".
zamocowanie to niweluje następujące siły:
ściana przednia - 5t,
każdy pas - 2,5t.
więc to mocowanie jest wystarczające dla ciężaru wiązki do 22t niezależnie od kątu pod jakim jest zapięty pas.
jeżeli pod klocki wiązki lub samą wiązkę wstawimy gumy (maty przeciwpoślizgowe) za pomocą 5 pasów i jednej palety spokojnie możemy przewozić 25t wiązki.
uwaga:
przy zastosowaniu pasa metodą "opasanie" zabezpiecza on ładunek przed przesunięciem się do przodu tylko z siłą maksymalnie 400kg jeżeli kąt jest ponad 60st. natomiast metoda "nałożenie czołowe" i "owinięcie" zabezpiecza ładunek przed przesunięciem całą wytrzymałością pasa (standard 2,5t, czyli taki jaki jest na metce pasa) bez względu na kąt.
sposób takiego mocowania ładunków jest zalecany przez niemieckie służby BAG.