Cytuj:
...Piszac o silach dzialajacych na tarcze i klocek, chodzilo mi o to ze sa to ogromne sily, ale bardziej grzeją sie bebny...
jeżeli pojazdy z hamulcami tarczowymi i bębnowymi wyhamowują z tej samej prędkości, muszą hamować z tą samą siłą. tym co hamuje jest zjawisko tarcia. w jednym przypadku klocków o tarczę, w drugim okładzin o bębny.
w obu przypadkach podobne tarcie występuje na różnych powierzchniach. w hamulcach tarczowych na powierzchni klocka i wycinku obwodu tarczy. w hamulcach bębnowych na powierzchni okładzin i całej szerokości bębna.
w którym przypadku szybciej wzrośnie temperatura?
zaletą hamulców tarczowych jest ich skuteczność przy gwałtownym hamowaniu i szybkość wychładzania.
natomiast jeżeli występuje hamowanie na dłuższym dystansie, lepsze są bębnowe, ale wymagają dłuższego schładzania po hamowaniu.
w czasie gdy pojazdy są wyposażone w skuteczniejsze hamulce silnikowe, a większość posiada różnego rodzaju zwalniacze, dzięki prostocie obsługi i skuteczności gwałtownego hamowania hamulce tarczowe wygrały.
wyjątkiem są pojazdy pracujące w terenie.
Jesli przeczytasz moje posty w tym temacie to zobaczysz, ze mamy to samo zdanie na temat hamulcow.