- Firma została założona w roku 1900 pod nazwą Maskinfabriks AB Scania w Malmö. Nazwa firmy pochodzi od krainy Skåne w Szwecji. W 1911 roku przedsiębiorstwo połączyło się z innym koncernem motoryzacyjnym (Vagnsfabriks Aktiebolaget i Södertälje) tworząc AB Scania-Vabis. W 1969 roku doszło do połączenia z firmą SAAB i kolejnej zmiany nazwy - tym razem na Saab-Scania AB. Wspólnym stał się także znak firmowy, którym sygnowane były zarówno ciężarówki oraz autobusy, jak i samochody osobowe. Kiedy w 1995 koncerny rozdzieliły się, część produkująca pojazdy użytkowe otrzymała nazwę Scania AB, którą nosi do dziś.
Od 1916 roku głównym akcjonariuszem firmy była rodzina Wallenbergów. W późniejszym czasie sprawowała kontrolę nad firmą za pośrednictwem funduszu inwestycyjnego "Investor AB". W ostatnich latach kilka koncernów motoryzacyjnych próbowało przejąć kontrolę nad Scanią skupując jej akcje. Próba podjęta przez Volvo AB została zablokowana przez urząd antymonopolowy UE. W późniejszym czasie pakiety akcji przejęły koncerny MAN oraz Volkswagen, blokując sobie nawzajem możliwość przejęcia kontroli. W marcu 2008 r. Volkswagen, który miał 20,89 proc. akcji Scanii, dających prawo do niemal 38 proc. głosów, odkupił od "Investor AB" i fundacji Wallenbergów pakiet akcji. W ten sposób zwiększył udziały do 37,73 proc. akcji z prawem do 68,6 proc. głosów. Ponieważ Volkswagen posiada część akcji koncernu MAN oraz fabrykę ciężarówek w Brazylii, najprawdopodobniej będzie je chciał połączyć w jedną grupę przemysłową specjalizującą się w produkcji ciężarówek, autobusów i silników diesla.
- Samochody ciężarowe Scanii mogą być wyposażone w jeden z 5 rodzajów kabin:
kabiny sypialne (Topline, Highline) cechują się największym komfortem pracy oraz wypoczynku kierowcy. Wyposażenie tej serii kabin jest najbogatsze. W tej kabinie kierowca może przyrządzić sobie posiłek, obejrzeć film , rozłożyć przenośne urządzenia biurowe i zaplanować trasę przejazdu. Pomocne w utrzymaniu porządku są liczne schowki. Kabina Highline jest mniejsza od Topline.
kabiny dzienne (CP16, CR16) są tak zaprojektowane, by oferowały największą przestronność wnętrza. Typ P jest niżej osadzony na podwoziu, dzięki czemu udało się zmniejszyć ilość stopni wejściowych.
kabina krótka (CP14) zapewnia maksymalne wydłużenie przestrzeni ładunkowej kosztem długości kabiny. Jest często stosowana w pojazdach budowlanych - betonomieszarkach, wywrotkach.
kabiny załogowe (CP28,CP31) umożliwiają przewóz większej ilości osób, stosowane na przykład w pojazdach straży pożarnej i służb komunalnych.
kabina Longline - najbardziej prestiżowa kabina sypialna, której długość jest taka sama jak kabiny typu T (z silnikiem przed kabiną). Dzięki temu przestrzeń we wnętrzu zwiększyła się prawie dwukrotnie.
Modele kabin Scanii:
Seria R - najnowszy, stosowany jako pojazd dalekobieżny w transporcie drogowym
Seria H - najsłynńejszy model kabiny stosowany juz w seri "2" i "3"
Seria P - mniejsza wersja Scanii R, stosowana w dystrybucji lub transporcie na małe odległości, są też przystosowane do specyficznego transportu dalekiego np. na zabudowach typu lohra, przez 1 kierowce
Seria T - z silnikiem przed kabiną (Scania już nie produkuje tej serii)
Seria M - najmniej spotykany typ kabiny
Seria G - Jest to kompromis pomiędzy serią P i R, który ma wypełnić lukę i dotrzeć do klientów wymagających konkretnych rozwiązań. Seria G zbudowana jest z używanych już do produkcji elementów, dlatego więc projektowanie tej ciężarówki trwało nie wiele czasu. Kabina Scanii G zamontowana jest wyżej niż serii P, ale niżej od serii R.
Seria L - ImageCiągnik siodłowy z naczepą to typowy przedstawiciel Scania klasy L. Ciągniki siodłowe Scania budowane w oparciu o ramy o normalnej wysokości N, obniżonej L lub bardzo niskiej E mogą tworzyć zestawy o masie całkowitej do 60 ton, moce od 300 do 580 koni
Seria D - Scania klasy D to pojazdy dystrybucyjne przeznaczone do transportu krajowego realizowanego na krótkich dystansach.
Seria C - ImageScania klasy C to nowa generacja samochodów przeznaczona do bardzo ciężkich warunków pracy. Dopuszczalna masa całkowita pojazdów w tej klasie wynosi 150 ton.
http://www.wikipedia.pl
Jak macie jakies informacje o Scani to bardzo proszę
|