wagaciezka.com - Forum transportu drogowego
http://harnas.wagaciezka.com/

Silnik w układzie V.
http://harnas.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=1929
Strona 1 z 2

Autor:  KonradK [ 08 gru 2005, 17:05 ]
Tytuł:  Silnik w układzie V.

Jeżeli ktoś jeszcze nie wie co oznacza silnik w układzie V to ten temat jest właśnie dla niego.

Jest to widlasty silnik, który ma ułozone tłoki po 4 rownolegle do siebie tak jak by w układzie V. Normalny silnik w ciezarowce ma 6 tłokow w rzedzie ustawionych, a V8 ma 4 po jednej stronie i 4 po drugiej. Pozdrawiam !

Autor:  Kaczor [ 08 gru 2005, 17:28 ]
Tytuł: 

Cytuj:
ma ułozone tłoki po 4 rownolegle do siebie tak jak by w układzie V
Równolegle :?: Chyba prostopadle...

Autor:  HitmaN [ 08 gru 2005, 23:26 ]
Tytuł: 

WADY:

dwie głowice podwojona ilość elementów rozrządu
zwiększona ilość oleju silnikowego
zwiększona ilośc płynu chłodzącego
duży ciężar
wielkość

ZALETY:
dobre wyważenie i równa praca
wysoki moment obrotowy

warto dodać że w mercedesach Acrosach właśnie dzięki silnikom w układzie V jest całkowicie płaska podłoga

Pozdrawiam HitmaN :wink:

Autor:  davo76 [ 15 gru 2005, 18:21 ]
Tytuł: 

HitmaN pisze ze dwie glowice to wady???
Wiekszosc takich silnikow to widzialem raczej wieloglowicowych, czyli np dwie ale na jeden rzad cylindrow-mack albo kazdy cylinder ma swoja glowice-scania, mercedes, iveco
nie jest to glupie rozwiazanie bo jak wywali np uszczelke to robisz tylko ta glowice a nie rozgrzebujesz wszystkiego niepotrzebnie...wedlug mnie zaleta, a w tych mercedesach to plaska podloge znajdziemy wylacznie w mega space jest to zasluga wyzej zawieszonej kabiny bo zwykle actrosy maja te same silniki a tunel w srodku prawie do kolan :lol:
Szkoda ze coraz mniej firm je produkuje :evil:

Autor:  Cyryl [ 16 gru 2005, 7:08 ]
Tytuł: 

Cytuj:
WADY:

dwie głowice podwojona ilość elementów rozrządu
zwiększona ilość oleju silnikowego
zwiększona ilośc płynu chłodzącego
duży ciężar
wielkość

ZALETY:
dobre wyważenie i równa praca
wysoki moment obrotowy

warto dodać że w mercedesach Acrosach właśnie dzięki silnikom w układzie V jest całkowicie płaska podłoga

Pozdrawiam HitmaN :wink:
tutaj trochę chyba kolegę poniosło.
zaletami silnika w układzie V w odróżnieniu od silnika w układzie R (rzędowego) o tej samej ilości cylindrów jest jego długość (dla zobrazowania proszę sobie wyobrazić jaką długość miałby silnik gwiazdowy gdzyby jego cylindry ustawić w rzędzie w samolocie przedwojennym) i moment obrotowy. co zabawniejsze wysokość nie ma znaczenia, bo silnik R można ustawić pionowo, ukośnie pod kątem, jak w starym Ikarusie, czy wielu osobówkach, lub leżąco jak w MAN-ach Uterflour (http://www.autocentrum.pl/?FF=124&type=4&id=1968693618).
wielkość momentu obrotowego wynika z tego, że cylindry pracują w dwóch płaszczyznach nie jednej jak w R i wał nie wymaga tak głębokiego wykorbienia, dodatkowo silnik zyskuje na płynności, czyli ma mniejsze drgania.
co do ilości oleju silnikowego to w V jest mniejsza, ponieważ miska olejowa jest krótsza, natomiast płynu chłodzącego jest tyle samo (czywiście porównując silniki V i R o tej samej ilości cylindrów).
zaś co do głowic to w większości silników samochodów ciężarowych jest osobna głowica do każdego cylindra, jak w MAN, lub jedna głowica na 2 cylindry jak w DAF-ie.

Autor:  HitmaN [ 16 gru 2005, 10:19 ]
Tytuł: 

Cytuj:
tutaj trochę chyba kolegę poniosło.
No rzeczywiście teraz tak to przemyślałem to troche przesadziłem, a patent z pojedynczymi głowicami uważam za jakbardziej słuszny tak jaki pisze davo76. W zasadzie to widać że nie przemyślałem mojej wypowiedzi :oops:

Autor:  ciezarowka [ 16 gru 2005, 12:01 ]
Tytuł: 

Te silniki są też wytrzymałe jak rzędówki. Silniki V są w ciężarówkach w Europie i Azji, a w USA zrezygnowano już z nich pod koniec lat 70. Ponieważ te silniki dużo ważą. Ruscy projektanci podłapali technikę z europy, choć ruskie silniki są wytrzymałe, stosowane były w statkach żeglugi śródlądowej. Miałem okazje naprawiać taki motor JAMZ 240.

Autor:  Cyryl [ 16 gru 2005, 12:50 ]
Tytuł: 

kto Wam naopowiadał takich bzdur?
silnik V8 zawsze będzie lżejszy od R8.

silniki sa elementami, które najmniej zmieniają się i do powiedzmy 100 lat prawie nic się nie zmieniły.
sam układ korbowotłokowy nic się nie zmienił, jedyne zmiany dotyczą rozrządu i pozostałego osprzętu. i tu zmiany są olbrzymie, szczególnie dotyczy to zasilania.
z tego powodu konstruktorzy unikają zmian w układzie korbowotłokowym i np. w MAN-ie nie zmieniło się to od 30 lat.
popularność silnika R6 wynika z jego prostoty budowy i doświadczeniu jakie mają firmy w jego konstrukcji.
widać to szczególnie w silnikach do auta osobowych, tam gdzie wymagany komfort musi być silnik V, albo nawet W (VW Phaeton), ale za to jest ekstra kasa.

Autor:  davo76 [ 16 gru 2005, 20:27 ]
Tytuł: 

Dodam cos ciekawego na temat wywazenia i rownej pracy,
czytalem kiedys artykul w "auto international" na temat silnikow i pisali ze najlepsze warunki fizyczne dla rownomiernej pracy ma silnik...R6??
ponoc V8,V10,V12 nie sa w stanie dorownac na skutek ruchu tlokow w dwoch plaszczyznach....??
Wedlug mnie jakos nijak sie to ma do rzeczywistosci, zreszta mamy dwa takie same samochody z roznymi silnikami wlasnie V8 i R6 gdzie pod wzgledem kultury pracy V8 jest nie do przebicia..... :)
A co do kosztow eksploatacji to plynu praktycznie jest tyle samo, oleju 2 litry wiecej w V-ce (duzo wiekszy silnik+dwa gary).

Autor:  DJ_basiek [ 16 gru 2005, 23:49 ]
Tytuł: 

a ja tam mam V8 i jestem bardzo z niego zadowolony :)

Autor:  HitmaN [ 16 gru 2005, 23:57 ]
Tytuł: 

Cytuj:
silnik V8 zawsze będzie lżejszy od R8
jeszcze się nie spotkałem z silnkiem R8 dłaśnie dlatego że jest za długi i tak jak pisze Cyryl potrzebował by ogromnej ilości oleju
Cytuj:
czytalem kiedys artykul w "auto international" na temat silnikow i pisali ze najlepsze farunki fizyczne dla rownomiernej pracy ma silnik...R6??
Ja właśnie słyszałem że najlepiej są wyważone V8 ale to tylko słyszałem ...

Autor:  davo76 [ 17 gru 2005, 0:51 ]
Tytuł: 

Wlasnie z obserwacji wynika ze tak wlasnie jest :D
i ten glos..... :D

Autor:  HitmaN [ 17 gru 2005, 0:57 ]
Tytuł: 

Właśnie głos .... uwielbiam dzwięk V8 od Ameykańskich "Muscle Car" na gażnikach po Scanie V8 to jest coś niesamowitego ...

Autor:  truckmaniac_wife [ 17 gru 2005, 1:08 ]
Tytuł: 

Dokładnie!!!
V 8 to prawdziwa muzyka dla ucha.
Poza tym dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu, jest bardzo elastyczny, a co za tym idzie (wbrew pozorom) jest oszczędniejszy, nie wspominając, że jest dużo bardziej zywotny i mniej awaryjny.

Autor:  Cyryl [ 21 gru 2005, 21:50 ]
Tytuł: 

najlepszy dla mojego ucha jest dźwięk silnika Wankla (Mazda RX-7), bardzo specyficzny. następnie silnik typu Boxer w Subaru czy nawet VW Garbus, natomiast prawdziwy dźwięk V8 można usłyszeć nie z ciężarówki, ale z motocykla Hoss Boss BHC-3 502. cacko to posiada V8 o pojemności 8,2 litra i mocy 502KM, a dwa tłumiki na 80 cemtymetrowych rurach wydechowych zapewniają niezapomniany odgłos, waży grubo ponad pół tony.

jednak jeżeli komuś chodzi o najbardziej wyrównaną pracę silnika spalinowego tłokowego, to najrówniej chodzą silniki gwiaździste w samolotach z okresu międzywojennego, które jeszcze można zobaczyć w muzeach i u kolekcjonerów.
jeżdżacy po Nieczech mogą zobaczyć z A6 w Neckarslum i w Speyer, ale tu nie widać z autorstrady (A61), trzeba wjechac do miasta, do 1996 roku w centrum koło katedry był parking gdzie mozna było zaparkować ciężarówkę.

Autor:  HitmaN [ 21 gru 2005, 22:46 ]
Tytuł: 

Cytuj:
najlepszy dla mojego ucha jest dźwięk silnika Wankla (Mazda RX-7), bardzo specyficzny. następnie silnik typu Boxer w Subaru czy nawet VW Garbus
Widze Cyryl pod tym względem się zgadzamy, choć wankla niestety jeszcze nie słyszałem ale musi być to coś fajnego, a w dźwięku Subaru to już jestem kilka lat zakochany to autko niesamowicie chodzi .. stały napęd na 4 koła z regulacją w procentach przód/tył aktywny dyferencjał wspaniała bryka i bardzo ciekawa pod względem mechanicznym

Autor:  Cyryl [ 28 gru 2005, 23:14 ]
Tytuł: 

Cytuj:
Cytuj:
silnik V8 zawsze będzie lżejszy od R8
jeszcze się nie spotkałem z silnkiem R8 dłaśnie dlatego że jest za długi i tak jak pisze Cyryl potrzebował by ogromnej ilości oleju
...
nie wiem jak mozna porównywać V8 z R6 to tak jak by domek o powierzchni mieszkalnej powiedzmy 200m2 miał 8 lub 6 pokoi, który byłby bardziej ustawny. ten 8 pokojowy w dwóch kondygnacjach, ten 6 w jednej.
dodatkowo, który byłby droższy?

Autor:  frontside [ 19 sty 2006, 13:20 ]
Tytuł: 

Kilka informacji o budowie silników i podstawy wyrównowarzania ukł. korbowych:
No dobra, zupelne zewnetrzne zapewnia tylko silnik R6 i jego pochodne np. V12. Przewaga silnika V8 nad silnikiem R6 wynika z tego iż 8 cylindrów to nie 6... Są produkowane silniki V6, jeżeli ktoś prowadził samochód z takim silnikiem nie mówi o tym iż R6 jest gorszy :). Silniki w układzie B, V, W oraz gwiaździstym stosuje się praktycznie tylko z dwu powodów: rozmiarów i masy. Nie bez powodu najlepsze, o największej kultórze pracy oraz najbardziej wysilone są silniki V12 (o burowie 2xR6)

Autor:  Szyber [ 17 wrz 2006, 19:04 ]
Tytuł: 

no ale to wtedy to juz jest silnik W12, a nie V12. takie wlasnie rozwiazanie wprowadził volkswagen. W8 i W12

Autor:  Cyryl [ 17 wrz 2006, 19:32 ]
Tytuł: 

Cytuj:
...Silniki w układzie B, V, W oraz gwiaździstym stosuje się praktycznie tylko z dwu powodów: rozmiarów i masy...
możesz podać pojazd w którym nie ma znaczenia rozmiar silnika i masa?

jedyną zaletą silników rzędowych jest ich prostota, bo czy w bokserze, czy widlastym silniku powiela się głowice, a co za tym idzie układ rozrządu jest bardziej skomplikowany.

Strona 1 z 2 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/