Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 25 maja 2009, 13:32

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 31 sty 2007, 14:58
Posty: 38

NOWOŚĆ Zmiany w czasie pracy kierowców uchwalone
Przegłosowano ostatnie poprawki do nowelizacji ustawy o czasie pracy kierowców. Zmiany dotyczą pracy w porze nocnej i ewidencji czasu pracy.

Zgodnie z nowymi przepisami kierowca nie będzie mógł pracować ponad 10 godzin na dobę, jeżeli jego część pracy, nawet niewielka (np. 12 minut) przypadnie w porze nocnej. Dotąd czas pracy kierowcy był ograniczony do 10 godzin na dobę, tylko gdy kierowca w porze nocnej pracował co najmniej przez 4 godziny.

Jak będzie trzeba prowadzić ewidencję?
Zmianie uległy także przepisy dotyczące ewidencji czasu pracy. Pracodawca zatrudniający kierowców będzie mógł ewidencjonować ich czas pracy m.in. w formie plików pobranych z karty kierowcy i tachografu cyfrowego, wydruków danych z karty kierowcy i tachografów cyfrowych lub zapisów na wykresówkach. Dokumentacja związana z ewidencją czasu pracy ma być przechowywana przez pracodawcę przez 3 lata.

Co się zmieni w zakresie odpoczynku tygodniowego?
Ze zmian odnośnie do odpoczynku tygodniowego zrezygnowano. Przepisy w tym zakresie pozostaną niezmienione, mimo wcześniejszych zapowiedzi o ich wykreśleniu.

Nowelizacja została uchwalona 9 maja, wejdzie w życie 30 dni od jej ogłoszenia.

Bartłomiej Jędrzejak
prawnik,
redaktor merytoryczny
„Poradnika Przewoźnika”

LINK >>> http://www.firmatransportowa.pl/nowosc- ... _/243/View

_________________
M.R


Post Wysłano: 10 cze 2009, 20:17

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 09 kwie 2006, 19:08
Posty: 100
GG: 0
Samochód: Scania 124L 420
Lokalizacja: Gniezno

Czyli slodko, ustawodawca znowu podrapal nas za uszkiem...


Post Wysłano: 12 cze 2009, 18:24

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 31 sty 2007, 14:58
Posty: 38

na pewnym forum jeden z uzytkownikow dokladnie wczytal sie w tekst i znalazl cos ciekawe. Otóż jest napisane .......czas pracy kierowcy był ograniczony do 10 godzin na dobę.

Dokladnie chodzi o 10 godzin na "dobę" a wiadomo, że doba trwa od 0:00 do 24:00 natomiast doba kierowcy jest różna. Co o tym sądzicie?

_________________
M.R


Post Wysłano: 12 cze 2009, 19:20
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 18 lip 2007, 22:15
Posty: 2822
GG: 772271
Lokalizacja: Pudzików Woj. Łódzkie

Sadzimy to ze znowu jakaś mądra głowa nie znająca się na transporcie ustanawia coś co jej zdaniem ma byc dobre dla kierowcy a tak naprawdę znowu jest przeciwko nam kierowca

_________________
Marianex podjedź no do przodu bo Grzeniu kiprował będzie


Post Wysłano: 12 cze 2009, 21:11
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 06 maja 2007, 17:40
Posty: 2084
GG: 1
Samochód: Jelcz 105 ;P
Lokalizacja: DK94

He he .... paranoja i tyle :/ Może by tak wprowadzić nakaz jazdy w godzinach 7:00 - 15:30 i wtedy będzie gitara, oczywiście od poniedziałku do piątku żeby nie było....

_________________
Wysłano z budki telefonicznej...

Za Roburem wszyscy sznurem...


Post Wysłano: 13 cze 2009, 22:09

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 31 sty 2007, 14:58
Posty: 38

Nowe informacje

Należy zauważyć, że godzinami nocnymi jest dowolnych 8 kolejno po sobie następujących godzin, wybranych przez przewoźnika (określonych w obwieszczeniu lub regulaminie pracy), które występują w 10-cio godzinnym przedziale czasowym od godz. 21,00 do godz. 7,00 rano.

Załóżmy więc, że w przykładowej firmie transportowej godziny nocne określono na przedział od godziny 22,00 do godziny 6,00. Obecna nowelizacja przepisów skutkuje w ten sposób, że jeśli kierowca wykona choćby jedną minutę pracy w godzinach nocnych (np.: pomiędzy wspomnianymi godzinami 22,00 a 6,00 to łączny czas pracy kierowcy w „danej dobie” nie może przekroczyć łącznie 10 godzin).

Firma może wybrac dowolne godziny po między 21:00-7:00 i ma byc 8 kolejno po sobie następujących godzin, wybranych przez przewoźnika np. 21:00-5:00, 23:00-7:00 itd.

ITD nie kontroluje tego na drodze. Tymi sprawami zajmuje sie PIP

http://www.viggen.pl/v/index.php?option ... &Itemid=53

_________________
M.R


Post Wysłano: 19 cze 2009, 23:00
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 31 sty 2009, 2:09
Posty: 18
GG: 0
Samochód: MAN TGA

Wszystko jest luxus ja jeżdźe tylko w nocy , to raczej za bardzo nie pofikam . ciekawe na jaki czas przegięcia itd będzie przymykać oko ? :?:


Post Wysłano: 20 cze 2009, 14:04
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 15 wrz 2006, 23:43
Posty: 555
GG: 71830
Samochód: saicento z kratką
Lokalizacja: Bjalistoko

Cytuj:
ciekawe na jaki czas przegięcia itd będzie przymykać oko ? :?:
Cytuj:
ITD nie kontroluje tego na drodze. Tymi sprawami zajmuje sie PIP

_________________
DAS IS DER UBERFALL!!!!
Jestem w kółku różańcowym WC, dbam o ojczysty język polski.


Post Wysłano: 28 cze 2009, 13:08

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 15 cze 2008, 21:45
Posty: 43
GG: 2903354
Samochód: Man, Cinquecento
Lokalizacja: Poznań

Czyli jak w firmie mam porę nocną do 8 a jadę od 7 to ITD powiem, że mam porę do 6 i gra. Suchar. A z tą dobą to wydaje mi się, że jak ruszę powiedzmy o 22 i jadę sobie do tej 8 prawie to muszę stać cały dzień i całą noc i o północy mogę ruszyć? Jeden wielki suchar. Ja bardzo lubię jeździć w nocy, nie męczy mnie to, nie mam problemów ze wzrokiem itd. A teraz jak podjadę pod firmę w nocy to już nie będę miał czasu pracy, żeby się rozładować. Gratuluję ustawodawcom pomysłu...


Post Wysłano: 30 cze 2009, 12:09
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 15 sie 2005, 15:04
Posty: 2873

Cytuj:
Gratuluję ustawodawcom pomysłu...
Niestety zmusiły nas do tego przepisy UE. Tak więc to nie jest wymysł naszych ustawodawców.


Otóż do czasu pracy zaliczamy:

- jazdę
- inną pracę (młotki na tachografie)

Czas przerwy oraz dyżuru (jeżeli nie wykonujemy przy tym żadnych prac) nie zaliczamy.

Przykład: Ruszamy o godz. 00. Jedziemy 4,5h, potem 45 minut pauzy i 4,5h.

Jak to rozliczyć? Mamy 9h jazdy + 45 min. pauzy. Więc czasu pracy wychodzi 9h i 15 minut. Ponieważ pierwsze 15 minut pauzy zaliczamy do czasu pracy. Różnica jest taka, że chcąc jechać na 10h, możemy jechać maksymalnie 9h i 45 min., żeby nie przekroczyć 10 godzin pracy.


Tego co napisałem powyżej nie należy podciągać do Rozporządzenia 561/2006 bo przepisy o Czasie Pracy Kierowców to całkiem odrębna kwestia.


Post Wysłano: 30 cze 2009, 21:43

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 06 gru 2005, 0:18
Posty: 125
GG: 6254321
Lokalizacja: Toruń

Cytuj:
ITD nie kontroluje tego na drodze. Tymi sprawami zajmuje sie PIP
Ciekawe, jak będzie z BAG, ale myślę, że w takim wypadku mało kto będzie tego przepisu przestrzegał. A jeżeli dana firma nie będzie dawała kierowcom zaświadczeń odnośnie wyznaczonych godzin nocnych, to tym bardziej będzie można kłamać. Mylę się?


Post Wysłano: 30 cze 2009, 23:38
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 15 sie 2005, 15:04
Posty: 2873

Cytuj:
A jeżeli dana firma nie będzie dawała kierowcom zaświadczeń odnośnie wyznaczonych godzin nocnych, to tym bardziej będzie można kłamać. Mylę się?

Kłamać? Firma musi ewidencjonować czas pracy w formie wykresówek, plików cyfrowych lub wydruków przez 3 lata.


Post Wysłano: 01 lip 2009, 7:42

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 05 paź 2006, 13:32
Posty: 106
Lokalizacja: Toruń

Dokladnie a zeby bylo smiesznie, czytalem w lokalnej gazecie ze PIP zaostrzy kontrole w firmach transportowych, ponadto wg gazety inspektorzy pracy maja uprawnienia przegladac czas jazdy itp. czas pracy zeby wszystko bylo ok musi sie zamknac w 40h tygodniowo + kilka nadgodzin. To tak zeby bylo tip top i nie dostac kary.


Post Wysłano: 01 lip 2009, 17:26

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 06 gru 2005, 0:18
Posty: 125
GG: 6254321
Lokalizacja: Toruń

Cytuj:
Kłamać? Firma musi ewidencjonować czas pracy w formie wykresówek, plików cyfrowych lub wydruków przez 3 lata.
Chodzi mi o to, że złapany przez ITD powiedzmy o 6-ej rano mogę powiedzieć, że godziny nocne kończą mi się np. o 5:30, gdy w rzeczywistości ich koniec jest o 6:30. Jeśli jednak na drodze nikt nie będzie tego sprawdzał, kłamać nie będzie trzeba ;)


Post Wysłano: 01 lip 2009, 21:38
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 15 sie 2005, 15:04
Posty: 2873

ITD kontroluje przepisy pod względem Rozporządzenia 561/2006. Tak więc nie ukarzą cię za czas pracy w godzinach nocnych powyżej 10h.


Post Wysłano: 04 lip 2009, 15:10
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 06 maja 2007, 17:40
Posty: 2084
GG: 1
Samochód: Jelcz 105 ;P
Lokalizacja: DK94

Cytuj:
ITD kontroluje przepisy pod względem Rozporządzenia 561/2006. Tak więc nie ukarzą cię za czas pracy w godzinach nocnych powyżej 10h.
Dokładnie, ITD, czy inne służby kontrolne, sprawdzaja kierowców przede wszystkim pod kątem rozp. 561/2006 a w nim nie ma nic napisane o jakich kolwiek porach nocnych czy czym kolwiek podobnym.
10-cio godzinny czas pracy w nocy, wprowadzono dla unormowania pracy kierowców jeżdżacych "bez tacho", czyli wszelkie pojazdy dla których nie tyczą się przepisy (561).

_________________
Wysłano z budki telefonicznej...

Za Roburem wszyscy sznurem...


Post Wysłano: 04 lip 2009, 16:18
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 07 lut 2008, 11:58
Posty: 20
GG: 4815936

Miałem we środe kontrolę BAG i zapytałem się przy okzaji o tą jazdę nocną, powiedział mi, że w Niemczech nic takiego nie weszło, dał mi rozpiskę z przepisami gdzie nie ma nic o tym. Niewiedziałem, że to PIP'u sprawa bo bym się o to zapytał. Z tego wynika, że i BAG nie będzie za takie rzeczy karać...


Post Wysłano: 04 lip 2009, 18:56
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 lut 2006, 12:29
Posty: 1368
Lokalizacja: Ostrów Wlkp.

Cytuj:
Więc czasu pracy wychodzi 9h i 15 minut. Ponieważ pierwsze 15 minut pauzy zaliczamy do czasu pracy

A skąd takie coś?? ???


Post Wysłano: 05 lip 2009, 23:06
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 06 sie 2008, 9:18
Posty: 76
GG: 1125142
Samochód: klekot
Lokalizacja: łódzkie

Cytuj:
Jak to rozliczyć? Mamy 9h jazdy + 45 min. pauzy. Więc czasu pracy wychodzi 9h i 15 minut. Ponieważ pierwsze 15 minut pauzy zaliczamy do czasu pracy. Różnica jest taka, że chcąc jechać na 10h, możemy jechać maksymalnie 9h i 45 min., żeby nie przekroczyć 10 godzin pracy.
Co za bzdury. Zaprzeczasz sam sobie.. piszesz 'mamy 9h jazdy + 45 min. pauzy.' a za chwile 'wiec czasu pracy wychodzi 9h i 15 minut'.

Powinno być: mamy 9h jazdy + 45 min. pauzy co łącznie zawiera się w 9h i 45min. czasu pracy od momentu rozpoczecia nowej 'doby' (dobowego czy tez dziennego okresu rozliczeniowego).

Natomiast kontrowersyjne setno sprawy ktore mnie poruszylo to 'pierwsze 15 min z pauzy zaliczamy do czasu pracy'.
Czas pracy to jest ogol czasu, od momentu rozpoczecia nowej 'doby' przeznaczony zarowno na jazde, inne prace, dyspozycje jak i na pauze, ktory uzalezniony jest od dlugosci odpoczynku dobowego jaki zamierzamy odbyc przed uplywem 24h od momentu rozpoczecia owej 'doby', wylaczajac pauze (odpoczynek) dobowy, lub 'tygodniowy'.
np. zaczynamy o 00:00, wiec doba 24 godzinna skonczy nam sie o 24:00. Jesli zamierzamy odbyc 9h pauze to czasu pracy mamy 15h.
Jesli zamierzamy odbyc 11h pauzy to czasu pracy mamy 13h.
Wiec wszystko to co bedzie sie odbywalo od momentu ruszenia (jazdy), dyspozycji, lub innych prac od 00:00 do 13:00 (w przypadku checi odbycia 11h odpoczynku dobowego) lub do 15:00 (w przypadku checi odbycia 9h odpoczynku dobowego) bedzie czasem pracy. Tak jak wczesniej wspominalem wylaczajac odpoczynek dobowy lub tygodniowy.

Natomiast autorowi zapewne chodzilo o kwestie tachografu analogowego, w przypadku ktorego minimalna pauza ktora jest uznana za odpoczynek musi wynosic co najmniej 15min.
Jesli bedzie wynosila 14min. lub mniej zostanie zaliczona przez kontrolujacych jako czas jazdy, jesli selektor ustawiony jast na stale na 'lozko'.

_________________
Aktualizacje do nawigacji
Polskie menu do fabrycznych nawigacji.
Diagnostyka VAG [VW, Audi, Skoda, Seat] & Opel.


Post Wysłano: 06 lip 2009, 2:06
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 31 sty 2009, 23:43
Posty: 82
GG: 0
Lokalizacja: Sosnowiec

Cytuj:
napisał(a):
Więc czasu pracy wychodzi 9h i 15 minut. Ponieważ pierwsze 15 minut pauzy zaliczamy do czasu pracy
Cytuj:
A skąd takie coś?? ???
Pazdz ma rację.

Ustawa o czasie pracy kierowców
Cytuj:
Art 6 ust. 3. Do czasu pracy kierowcy wlicza się przerwę w pracy trwającą 15 minut, którą pracodawca jest obowiązany wprowadzić, jeżeli dobowy wymiar czasu pracy kierowcy wynosi co najmniej 6 godzin.
Oczywiście obowiązuje tylko gdy kierowca jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę.


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 25 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: