Cytuj:
...Dziwi mnie to bo na mój rozum to czym wiecej osi tym lepiej... Czy to jest totalna bzdura czy naprawde takie przepisy istnieją?
więcej osi to dość spore utrudnienie:
- większe opory toczenia, a należy pamiętać że przeważająca część transportu jest zarobkowa, a nie hobbystyczna,
- większa masa pojazdu, czyli mniejsza ładowność, a należy pamiętać że przeważająca część transportu jest zarobkowa, a nie hobbystyczna,
- większe koszty eksploatacji, wymiana 10 opon jest tańsza od wymiany 12 - 16 opon, a należy pamiętać że przeważająca część transportu jest zarobkowa, a nie hobbystyczna,
- trudniejszy skręt i co za tym idzie szybsze zużycie ogumienia, a należy pamiętać że przeważająca część transportu jest zarobkowa, a nie hobbystyczna.
otóż w sporcie F1 gdzie nie liczą się z wydatkami jeżeli one dadzą efekt, wypróbowano takie coś. w latach '70-tych znaczącą siłą w F1 była stajnia Tyrrell Racing (jedno mistrzostwo świata konstruktorów i dwa indywidualne kierowców). w roku 1976 stajnia ta zaprezentowała 3 osiowy boid o nazwie Tyrrell-FordP34 (Ford dlatego, że jednostką napędową był silnik Ford-Cosworth). bolid ten ze względu na dodatkową oś miał mieć lepszą przyczepność, krótszą drogę hamowania i zmniejszony opór powietrza (zamiast wysokich kół przednich zastosowano podwójną oś z mniejszymi kołami).
efekt zerowy. okazało się że wszystkie domniemane plusy nie rekompensowały zwiększonej masy, oporów toczenia i zużycia paliwa.
http://www.roadcarvin.com/node/1635
co do osi - Rozporządzenie Ministra Infrastrutury z dnia 31 grudnia 2002r w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia - paragraf 3.